دژپسند در یک روز دو کارت زرد گرفت!

نمایندگان از پاسخ‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره برداشت کارمزد بانکی از حساب مشتریان و راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و علت عدم اجرای قانون برنامه ششم توسعه قانع نشدند.

«منصور مرادی» نماینده مریوان و سروآباد در جلسه علنی نوبت عصر امروز- دوشنبه-مجلس شورای اسلامی  در بیان سوال خود از «فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه «مبنی بر اینکه علت عدم اطلاع‌رسانی قبلی به مشتریان بانک‌ها برای فعال سازی سامانه ارسال پیامک و برداشت کارمزد بدون اجازه از حساب مشترکان بانکی چیست» گفت: بنابر ماده ۱۵ قرارداد بین مشتری و بانک کلیه هزینه‌های مربوط به خدمات از حساب مشترکان طبق قانون اخذ می‌شود؛  چرا از حساب مشترکانی که از سرویس استفاده نمی‌کنند نیز این مبلغ کسر می‌شود.

وی افزود: بیشتر بانک‌ها بابت خدماتی که به مشتری ارائه می‌دهند به طور سالانه یا هر شش ماه یک بار مبلغی را از حساب مشتری کسر می‌کنند، اما بعضی از بانک‌ها نظیر «بانک قرض‌الحسنه ایران» و «بانک شهر» بدون حساب مشتری حتی یک گردش مالی داشته باشد، سالانه مبلغ ۱۰ هزار تومان از حساب آنها برداشت می کنند.

وی با بیان اینکه از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشده است، گفت: اطلاعات ارائه شده درست نبود، بحث امروز این بود، بانک بابت حساب‌های بدون گردش مالی در سال، از حساب مشتریان برداشت می‌کند  و این برداشت‌ها استناد قانونی ندارد؛ بانک در حالی کارمزد می‌گیرد که هیچ خدماتی به مشتری ارائه نکرده است.

پس از توضیحات دژپسند، وی از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ های وزیر را به رای گذاشت که نمایندگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند.

کارت زرد دوم مجلس به دژپسند

در ادامه جلسه علنی امروز محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و ۱۱ نماینده دیگر درباره‌ علت عدم اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه ششم وراه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای شاغلان دستگاه‌های ذی‌ربط است از وزیر اقتصاد سوال کرد که وی هم اعلام کرد از پاسخ های وزیر اقتصاد قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت، نمایندگان با ۹۳ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

منصور صباغیان نماینده مهریز و بافق در توضیح سوال خود را مبنی بر  اینکه «علت عدم اجرای ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در خصوص راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای شاغلان دستگاه های ذی ربط چیست» از وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نزدیک به ۳ سال از تصویب قانون برنامه ششم توسعه می گذرد، اما هنوز مردم و دستگاه های نظارتی نمی توانند به اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان در سامانه دسترسی داشته باشند.

وی افزود: دولت مکلف است که نسبت به راه اندازی این سامانه و بارگذاری اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان مختلف دستگاه ها و سازمان‌ها در آن اقدام کند، امکان دسترسی به این اطلاعات برای دستگاه های نظارتی و مردم فراهم نیست.

وی در ادامه از نبود شفافیت در این زمینه انتقاد کرد و گفت: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید این موضوع را پیگیری کنند، مگر انتظار مردم از مجلس و دستگاه ها این بوده است که ما به این شیوه عمل می کنیم.

صباغیان خطاب به وزیر اقتصاد ادامه داد: شما شفاف صحبت نمی کنید و موضوع را می پیچانید؛ ما می خواستیم اعلام عمومی سامانه و اطلاعات آن برای مردم و دستگاه ها قابل دسترسی باشد.

وی خطاب به نمایندگان افزود: شما چگونه می‌خواهید نظارت کنید، مردم از ما انتقاد می کنند؛ مجلس تضعیف می شود؛ قانون اگر تصویب شده و اجرا نشود، چه فایده ای دارد، مجلس باید مطالبه کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

76  +    =  79