ایا واگذاری های دولت در صنعت بیمه موفق بوده است؟ // دو واگذاری ناکام بیمه ای در کارنامه دولت تا این لحظه

با نگاهی به اینفوگرافی های تبلیغی وزارت اقتصاد

وزیر اقتصاد که در مجمع بیمه مرکزی به احساس آلودگی و فساد در صنعت بیمه اشاره کرده به نظر می رسد بهینه باشد که دلایل ناکامی فروش سهام دولت در این دو شرکت بیمه را بررسی کند یا حداقل زمینه مساعدی برای کاهش تصدی گری دولت در صنعت بیمه فراهم آورد.

 به گزارش ریسک نیوز ، اهم عملکرد و دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی در یک سال گذشته  در چندین اینفوگرافیک به نمایش عمومی گذاشته شده است.
 خصوصی سازی یکی  از شاخص هایی است که در این اینفوگرافیک ها به عنوان یکی از شاخص های موفقیت دوره یکساله حضور دژپسند عنوان شده است.

در این اینفوگرافیک عنوان شده از مهمترین اقدامات انجام یافته در دولت دوازدهم  از 15 مردادماه 96 تا ششم شهریور 98 اماده سازی قیمت گذاری و عرضه 229 بنگاه باارزش بیش از 431 هزار میلیارد ریال می باشد که ازین میزان 103 بنگاه به ارزش 65 هزار میلیارد ریال واگذار شده است.
در ادامه این توضیحات امده است که در راستای کاهش تصدی گری دولت از محل خصوصی سازی بنگاههایی باارزش حدود 530 هزار میلیارد ریال توسط هیات واگذاری قیمت گذاری شده است.

وزارت اقتصاد در این اینفوگرافیک که  به نظر می رسد در راستای تبلیغ عملکرد فرهاد دژپسند تهیه شده است به ناکامی های واگذاری های انجام شده البته اشاره ای نکرده است.
سهام دولتی دو شرکت بیمه ای البرز و اتکائی امین از زمان وزارت کرباسیان تا دوره دژپسند در چندین نوبت روی میز فروش قرار گرفته اما ناکام مانده است.
وزیر اقتصاد که در مجمع بیمه مرکزی به احساس آلودگی و فساد در صنعت بیمه اشاره کرده به نظر می رسد بهینه باشد که دلایل ناکامی فروش سهام دولت در این دو شرکت بیمه را بررسی کند یا حداقل زمینه مساعدی برای کاهش تصدی گری دولت در صنعت بیمه فراهم آورد.
بدون شک یکی از راههای مبارزه با فساد و تخلفات از مسیر خصوصی سازی و کاهش تصدی گری دولت در صنعت بیمه می گذرد و اگر قرار است واقعا به این شعارها جامه عمل بپوشانیم بهتر است گام های عملیاتی برداریم.

البته اینکه سهام دولتی چگونه واگذار شود و به چه کسانی فروخته شود که بتوانند نماینده واقعی بخش خصوصی باشند نیز در جای خود قابل تامل است و باید این سوال را پرسید که واگذارهای انجام شده تا چه اندازه مبین خصوصی سازی واقعی بوده اند.

از طرفی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فروش بلوکی در جای خود چالش هایی را داراست و بهترین شکل عرضه روزانه در بازار است چرا که  شرکت سهامی عام هرچه سهام دار بیشتری داشته باشد ،با استانداردهای خصوصی سازی همگام تر است.

گفتنی است، مصطفی کیایی در حالی  برای اولین بار در بیانیه ای حمایت خود از وزیر در خصوص احساس آلودگی به فساد را در پورتال شرکت متبوعش منتشر کرد که پیش ازین در گفتگو با ریسک نیوز از مقاومتهای پنهان و آشکار در فروش سهام دولتی بیمه اتکائی امین انتقاد کرده است.
به نظر می رسد، در مسیر شفافیت عمل گرایی بیش از هر چیزی باید در دستور کار مدیران و مسوولان قرارگیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  3