مدیران بیمه ای صدای شبکه فروش را می شنوند؟// انعکاس نظرات شبکه فروش در شورای عالی بیمه چقدر است؟ +نامه ای به رئیس کل بیمه مرکزی در راستای خواسته نمایندگان فروش

بیایید به جای حرف، کمی هم عمل کنیم!

مدتی است برخی مدیران و اهالی صنعت بیمه در اظهاراتی در خصوص انحرافات و احتمال ایجاد فساد در صنعت بیمه سخن می رانند که اگر چه توجه بدین چالش ها مطلوب است اما سوال اساسی اینجاست که ما برای کاهش تقلبات و تخلفات چه کرده ایم ؟ ایا سهم واقعی خود را در کاهش چالش های صنعت بیمه ایفاء نموده ایم؟//مدیران و سیاستگذاران بیمه ای تا چه اندازه توانسته اند با تصمیمات منطقی ، سلامت شبکه فروش را ارتقاء دهند؟ این روزها که حرف مقابله با تقلبات و تخلفات نقل محافل مدیران عامل بیمه ای است بهتر است به برخی سوالات را پاسخ دهند.

به گزارش ریسک نیوز،بیشتر از 80 درصد پرتفوی صنعت بیمه توسط شبکه فروش تولید می شود و این امر به تنهائی حاکی از ان است که نظارت مستمر و مکانیزه بر شبکه عظیم نمایندگی و کارگزاری توسط بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مدتی است برخی مدیران و اهالی صنعت بیمه در اظهاراتی در خصوص انحرافات و احتمال ایجاد فساد در صنعت بیمه سخن می رانند که اگر چه توجه بدین چالش ها مطلوب است اما سوال اساسی اینجاست که ما برای کاهش تقلبات و تخلفات چه کرده ایم ؟ ایا سهم واقعی خود را در کاهش چالش های صنعت بیمه ایفاء نموده ایم؟
برای سالم سازی و ارتقاء سلامت در شبکه فروش به جز بیمه مرکزی که به عنوان نهاد نظارتی باید  برنامه های مدون و منسجمی را در قالب بازنگری و اصلاح ایین نامه ها در دستور کار قرار دهد شرکتهای بیمه نیز از طریق تعاملات تشکلی و سندیکائی راهکارهای مطلوبی را می توانند در پیش گیرند.
اما سوال اینجاست که مدیران و سیاستگذاران بیمه ای تا چه اندازه توانسته اند با تصمیمات منطقی ، سلامت شبکه فروش را ارتقاء دهند؟ این روزها که حرف مقابله با تقلبات و تخلفات نقل  محافل مدیران عامل بیمه ای است بهتر است  این سوالات را پاسخ دهند:
-بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکتهای بیمه تا چه اندازه با انجمن های صنفی نمایندگی ها و کارگزاری ها دارای تعامل سازنده هستند و نظرات این صنف را در سیاستگذاری های خود دخیل می کنند؟
-ایا در شورای عالی بیمه عضوی به نمایندگی از این گروه بزرگ شامل 45 هزار نماینده فعال و چندین هزار کار گزار جهت  اعمال و ارایه ایده در تدوین سیاستگذاری ها وجود دارد؟
-سنهاب به عنوان بازوی مکانیزه نظارتی تا چه اندازه توانسته در سامان بخشی به خیل عظیم فروشندگان و دلالان بیمه کمک کند؟
-ایا شرکتهای بیمه  جهت جلوگیری از فروش مستقیم بیمه نامه توسط شعب که به اقرار نهاد نظارتی به ایجاد تالی فاسد در برخی موراد انجامیده اقدامات مقتضی را صورت داده اند؟
-اموزش نقش مهمی در ارتقاء کیفیت پرتفوی حاصل از شبکه فروش دارد ، سیاستهای مدیران عامل در حوزه اموزش شبکه فروش تا چه اندازه موفق بوده است؟

-مدیران بیمه ای که این روزها با انتشار واکنش ها و بیانیه هایی از سخنان وزیر اقتصاد حمایت کرده اند خوب است تصریح کنند ، تا چه اندازه توانسته اند در زنجیرة تأمین خدمات بیمه و شبکة فروش، ارتباط انسانی را کاهش دهند و اغلب روندها را سیستماتیک کنند تا فساد کاهش می‌یابد؟
-بسیاری از نمایندگان بیمه در گفتگو با رسانه ریسک نیوز از مدیران بیمه ای گلایه مندند مبنی بر اینکه پرتفوی های قابل ملاحظه ای را برای شرکت بیمه شناسائی می کنند اما به ناگاه این پرتفو از سوی شعب و چه بسا مدیران ستادی بلعیده می شود در واقع به نام نماینده و به کام مدیران ، در این راستا سیاستگذاران شرکتهای بیمه تا چه اندازه توانسته اند از تداوم این روندها جلوگیری کنند؟
همه اینها سوالاتی است که در صورتیکه پاسخی برای انها ارایه شود انگاه مشخص می گردد که در مبارزه با تقلب و فسادهای احتمالی تنها به حرف بسنده نکرده ایم.
بنا بر اذعان صریح یکی از مدیران عامل بیمه ای بخش اعظم فساد در شبکه فروش و حوزه دلالی است و بخش اعظم جابه جایی پول به صورت غیر معمول در این بخش صورت می گیرد.
به نظر می رسد، پاسخ به سوالات بالا از سوی این مدیران بتواند گرهی از مشکلات بگشاید.
به گزارش ریسک نیوز هیات مدیره کانون انجمن های صنفی نمایندگان بیمه البرز در چهارم مهرماه  نامه ای به رئیس کل بیمه مرکزی ارسال کرده  که نکات قابل تاملی در خصوص شبکه فروش را متذکر شده است
در این نامه تاکید شده نظر به اینکه شورای عالی بیمه در نظر دارد نسبت به اصلاح ایین نامه شبکه فروش اقداماتی به عمل آورد . از انجا که نمایندگان بیمه در واقع صاحب بنگاههای کوچکی هستند که تمام هزینه های انها اعم از تاسیس و راه اندازی، بدون حمایت شرکتهای بیمه انجام می شود و از طرفی شغل انحصاری انها نیز طبق قانون بیمه است ما این صنف گسترده طی سالهای اخیر بدون افزایش کارمزدی در عین افزایش هزینه های هایشان روزگار گذرانده انددر این راستا ضرورت دارد به دلیل شرایط رکود و افزایش تورمی در سالهای اخیر مطالبات معوق نمایندگان در موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:
حذف کارمزد پلکانی در برخی شرکتهای بیمه
حذف کسر کارمزد دولتی در بیمه نامه های صادره توسط شبکه فروش
خذف کسر کارمزد بیمه نامه های دارای ذینفع بانکی
افزایش نرخ کارمزد بخصوص در بخش های کشتی ، انرژی و هواپیما
آزاد سازی نرخ کامزد مازاد بر ایین نامه 83به منظور ایجاد رقابت سازنده میان شرکتها و اجتناب از نرخ شکنی
الزام به پرداخت مشارکت در منافع به شبکه فروش
الزام به بازخرید پرتفوی شبکه فروش به صورت متحدالشکل در قالب قرارداد نمایندگی واحد و پرهیز از اعمل سلیقه توسط شرکتهای بیمه
بر اساس این گزارش سایر انجمن صنفی های شرکتهای بیمه نیز در روزهای آتی در این زمینه واکنش هایی را ارایه می دهند که منتشر خواهیم کرد.
اما در ادامه باید افزود، نکته قابل تامل دیگری که بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه باید بدان توجه کنند در غیر این صورت در اینده ای نه چندان دور به گرهی کور دچار می شود نحوه فعالیت برخی استارت آپهای بیمه ای خارج از قواعد و الگوهای قانونی بازار بیمه است که ریسک نیوز در هفته آینده یکی از این استارت آپها را که خلاف مفاد قانون بیمه به فعالیت می پردازد را همراه با مستندات اطلاع رسانی خواهد کرد.
متاسفانه برخی شواهد نشان می دهد این استارت آپ در سایه فقدان قوانین کافی  توسط نهاد نظارتی به فعالیت می پردازد که در اینده ای نزدیک به بحرانی لاینحل مبدل خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. دستباز می گوید

    بسیار عالی است اما در سطوح بالا کسی به نماینده اهمیت نمی دهد

ارسال نظر

53  +    =  61