شاخص کل بورس اوراق بهادار با جهش روبرو شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با جهش 1398 واحدی روبرو شد.

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 9 مهر 1398 با افزایش 1398 واحد به رقم بی‌سابقه 326 هزار و 104 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن 642 واحد رشد کرده و به رقم 96 هزار و 838 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از یک میلیون و 191 هزار میلیارد تومان رسید.

یک مقام آگاه در بورس تهران دلیل رکوردشکنی بورس در روزهای اخیر را جریان نقدینگی و پول دانست که با توجه به بروز رکود در بازارهای موازی مانند سکه و ارز نقدینگی به سمت بورس حرکت کرده است و این نکته مثبتی است که امیدواریم به رونق اقتصادی منجر شود.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 8.8 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 696 هزار معامله و به ارزش 3364 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین کارشناسان عنوان می‌کنند از دلایل رونق بورس این است که درآمدهای ریالی شرکت‌های صادرات محور بورسی به خاطر جهش نرخ ارز در سال گذشته افزایش یافته و توجه خریداران و سرمایه‌گذاران بورس به سهام شرکت‌های صادرات محور بیشتر شده است، اما از طرفی با توجه به اینکه بورس به عنوان دماسنج اقتصاد به شمار می‌رود، امیدواریم رونق در بازار بورس منجر به رونق در تولید در عرصه واقعی اقتصاد شود.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 375 واحد رشد کرده و به رقم 87 هزار و 647 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 429 واحد رشد کرده و به رقم 64 هزار و 823 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 1132 واحد به رقم 377 هزار و 791 واحد رسید.

امروز نمادهای مخابرات ایران، تاپیکو، همراه، و پتروشیمی پارس در تقویت شاخص بورس بیشترین اثر را داشته‌اند و نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری امید بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 392 واحد به رقم 235 هزار و 702 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 5642 واحد به رقم 668 هزار و 996 واحد رسید.

امروز نمادهای پر بیننده شامل بانک تجارت، به قیمت هر سهم 562 ریال، بانک صادرات 640 ریال، بانک اقتصاد نوین 4680 ریال و همچنین شرکت‌های آهنگری تراکتورسازی ایران، سایپا، بانک پاسارگاد، گلتاش و ایران خودرو بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران در پایان معاملات شاخص کل 5 واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم 4293 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 244 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 2.2 میلیارد سهام حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 326 هزار نوبت معامله و به ارزش 1297 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای توسعه مولد نیروگاهی جهرم، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای تولید نیروی برق دماوند، ذوب‌آهن اصفهان، سنگ آهن گهر زمین  و فولاد هرمزگان جنوب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار برخی نمادهای مانند داروسازی روزدارو، شرکت پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، متوقف شدند.

امروز نمادهای پربیننده فرابورس مربوط به ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، بیمه دی، پتروشیمی زاگرس، تولید و صادرات ریشمک، سیمان لار سبزوار، بوده‌اند. 

همچنین داروسازی سبحان، شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر متوقف شدند.

همچنین بازگشایی نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری ساختمان ایران روی داد.

توقف نماد گروه بهمن نیز با پیام ناظر بازار اتفاق افتاد.

نمادهای معاملاتی بیمه ما، صنعتی کیمی‌دارو، شیمی دارویی داروپخش، لبنیات پاستوریزه پاک، لیزینگ رایان سایپا، و داروسازی زاگرس فارمد پارس، با پیام ناظر بازار بازگشایی شدند. 

همچنین نماد داروسازی جابربن حیان متوقف شد.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  7  =  7