پزشکان آلمانی:مصرف مکمل‌های ویتامین فایده‌ چندانی ندارد

پزشکان آلمانی می‌گویند: مصرف مکمل‌های ویتامین و املاح فایده‌ چندانی ندارد و گاه حتی برای بدن مضر است.

نتیجه مطالعه‌ای که با شرکت ۱۴ هزار پزشک صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف این مکمل‌ها تأثیر مثبتی بر سلامت یا طول عمر ندارد.

تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی وعده می‌دهند که محصولات آنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مفیدند، از قلب و عروق‌تان محافظت می‌کنند و کمبود مواد ضروری برای بدن را برطرف می‌کنند، آن‌هم بدون خطر عوارض جانبی.

مصرف مکمل‌هایی که به نسخه پزشک نیاز ندارند در بسیاری از کشورهای جهان مثلا در آمریکا محبوب است. آمریکایی‌ها به طور متوسط هر سال ۲۸ میلیارد دلار برای خرید مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها هزینه می‌کنند. محبوبیت این مکمل‌ها در آلمان هم رو به افزایش است و از ۳۱/ ۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۴۴/ ۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

بسیاری از پزشکان به این گفته‌ها شک دارند و حال حتی در مورد خطر مصرف طولانی مدت آنها هشدار می‌دهند.

پزشکان آلمانی شرکت کننده در کنگره پزشکی سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر ویسبادن آلمان، ضمن ارائه نتیجه تحقیقات‌ جدیدی در زمینه مکمل‌های غذایی، هشدار دادند که مصرف ویتامین و مواد معدنی حتی می‌تواند خطرناک باشد.

آنها بر این باورند که تغذیه متعادل و سالم تمام نیازهای بدن را تأمین می‌کند.

آنها مصرف این مکمل‌ها را تنها برای گروه‌های مشخصی مفید می‌دانند و مثلأ به افرادی که گوشت قرمز و محصولات لبنی و تخم‌مرغ نمی‌خورند، توصیه می‌کنند ویتامین‌ B12 مصرف کنند. مصرف این ویتامین که منابع حیوانی دارد برای حفظ عملکرد اعصاب و عضلات ضروری است.

بدن انسان ویتامین D مورد نیاز خود را به طور عمده از نور خورشید دریافت می کند. کمبود این ویتامین در سالمندان پوکی استخوان را تسریع می‌کند.

یورگن شول‌مریش، پزشک آلمانی متخصص تغذیه ‌می‌گوید: افراد مسن به ندرت از خانه بیرون می‌آیند و خطر شکستگی استخوان آنها را تهدید می‌کند.

مصرف طولانی‌مدت مکمل‌ها خطرناک است

بنابر گزارش دویچه‌وله، نتیجه چند تحقیق گسترده ثابت کرده که مصرف مولتی ویتامین‌ها و املاح هیچ تأثیر مثبتی نداشته است. به عنوان مثال نتیجه یک تحقیق ۱۵ ساله که با شرکت ۱۴ هزار پزشک صورت گرفته، نشان می‌دهد که مصرف طولانی‌مدت این مکمل‌ها هیچ تأثیر مثبتی بر سلامت آنها نداشته است.

نتیجه تحقیقی که سال ۲۰۱۹ در مورد تأثیر اسیدهای چرب امگا ۳ صورت گرفته و در آن حدود ۲۶ هزار زن و مرد شرکت داشتند هم نشان می‌دهد که مصرف این اسیدهای چرب به صورت مکمل هیچ اثری در حفظ سلامتی ندارد.

بررسی ۴۹ تحقیق دیگر با مشارکت در مجموع ۲۹۰ هزار نفر نشان می‌دهد که مصرف ویتامین‌های ‌ث، د، کا و املاح معدنی مانند منیزیم، سلنیوم و روی و اسیدهای چرب امگا ۳ هیچ تأثیر مثبتی به لحاظ پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان یا بیماری‌های قلبی – عروقی یا افزایش عمر ندارد.

پزشکان همزمان مدعی شدند که مصرف برخی مکمل‌ها مانند اسید فولیک هر چند ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را اندکی کاهش دهد اما می‌تواند موجب افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند پروستات شود.

چنین خطری در مورد ویتامین‌ها نیز وجود دارد. به عنوان مثال نتیجه مطالعات در این زمینه حاکی از آن است که مصرف ویتامین A در دوزهای بالا به کبد آسیب می‌زند و می‌تواند باعث سرطانی شدن سلول‌ها شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  21  =  23