نرخ تورم آمریکا چه قدر است؟

نرخ تورم آمریکا در دوزاده ماه منتهی به سپتامبر به ۱.۷ درصد رسید.

به نقل از تریدینگ اکونومیکس، با وجود افزایش قیمت مواد غذایی، متوسط نرخ تورم بزرگ ترین اقتصاد جهان در دوازد هماه منتهی به سپتامبر بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل و در سطح ۱.۷ درصد باقی ماند. در بین بخش‌های مختلف، نرخ تورم مواد غذایی از ۱.۷ درصد در ماه اوت به ۱.۸ درصد در ماه سپتامبر و مراقبت های درمانی از ۴.۳ درصد به ۴.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم آمریکا در ماه سپتامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۰.۱ درصد باقی ماند. متوسط نرخ تورم در بازه زمانی ۱۹۱۴ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۲۶ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم ۲۳.۷ درصدی ژوئن ۱۹۲۰ و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۵.۸ درصدی ژوئن ۱۹۲۱ بوده است.

بیشترین عامل کاهنده نرخ تورم آمریکا در ماه سپتامبر مربوط به گروه انرژی بوده است که تورم منفی ۴.۸ درصدی برای آن به ثبت رسیده است. از سوی دیگر هسته تورمی که تغییرات گروه اقلام انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه سپتامبر به ۲.۴ درصد رسید که بیشترین تورم ثبت شده در طول یک سال اخیر محسوب می‌شود.

بن ایرز، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " نیشن واید کلمبوس" گفت: ریسک های کاهنده ناشی از کاهش رشد اقتصادی در سطح جهانی، جنگ تجاری بین آمریکا و چین و رشد منفی بخش تولید می تواند اثرگذاری بیشتری روی شاخص وزنی قیمت ها و سیاست گذاری‌های فدرال رزرو داشته باشد. به نظر می رسد با توجه به داده های اقتصادی، بانک مرکزی در ماه جاری نیز نرخ بهره را کاهش دهد.

اقتصاد آمریکا اکنون وارد یازدهمین سال رشد مثبت متوالی اقتصادی خود می شود اما کارشناسان هشدار داده اند که تداوم جنگ تجاری با چین می تواند پایانی بر یکی از طولانی ترین دوره های رشد تاریخ معاصر آمریکا باشد و این کشور را با خطر رکود مواجه کند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  56