کاهش چشمگیر فقیران در سطح جهان

دپارتمان امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل از تک رقمی شدن جمعیت فقیر جهان خبر داد.

با وجود کاهش رشد اقتصادی و شوک قیمتی کالاها در سال ۲۰۱۶، روند فقرزدایی از جهان با سرعت خوبی به پیش رفته است. آن طور که دپارتمان امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل در گزارش جدید خود اعلام کرده است، در سال ۲۰۰۰ میلادی ۲۸ درصد جمعیت جهان در فقر مطلق زندگی می‌کرده‌اند که این رقم در سال ۲۰۱۸ با کاهشی چشمگیر به ۸.۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته سازمان ملل، با وجود تداوم روند نزولی فقر در کشورهای آسیایی به ویژه در هند و چین، فقر در کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی روندی صعودی به خود گرفته است به گونه ای که وضعیت فقر مطلق در کشورهای کنگو، ماداگاسکار، موزامبیک، نیجریه، آرژانتین، برزیل، ونزوئلا و بولیوی در مقایسه با سال قبل بدتر شده است.

در بین کشورهای مختلف، شرق و جنوب آسیا پیشتاز مبارزه با فقر بوده اند در حالی که منطقه صحرای آفریقا کماکان فقیرترین منطقه جهان محسوب می شود و تا پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۰ درصد جمعیت این منطقه در فقر مطلق زندگی می‌کرده‌اند یعنی درآمد روزانه آن ها از ۱.۹ دلار کمتر بوده است.

در بین کشورهای مشترک المنافع، نرخ جمعیت در خط فقر مطلق تقریبا صفر درصد است اما حدود ۳۰ درصد جمعیت ساکن در کشورهای ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه در خط فقر قرار دارند یعنی درآمد روزانه آن‌ها از ۵.۵ دلار کمتر است. بیشترین جمعیت فقیر ساکن تاجیکستان هستند.

از طرف دیگر طبق اعلام بنیاد امور بشردوستانه سازمان ملل، شمار افرادی که بدون دریافت کمک قادر به ادامه زندگی نیستند از ۲۲.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ به ۲۴.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرده است که در این بین، یمن بدترین بحران را در بین تمام کشورها دارد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  ×  1  =