افزایش ضمانت اجرائی تصمیمات هیات حل اختلاف در دستور کار قرار گرفت // پای ارقام کلان در اختلافات نماینده و شرکتهای بیمه درمیان است

آمار عملکردی هیات حل اختلاف شرکت بیمه و شبکه فروش در سال 98

مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای و رییس هیات حل اختلاف نماینده و شرکت بیمه : طرفین اختلاف مکلفند حداکثر ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ تصمیم هیات نسبت به اجرای آن اقدام نمایند در غیر این صورت بیمه مرکزی می تواند ضمانت های اجرائی ماده 26 آیین نامه 75 مبنی بر تذکر، اخطار ، سلب صلاحیت مدیران مربوطه شرکت ، کسر کارمزد اتکائی شرکت ، لغو کد نماینده و … را در دستور کار قرار دهد.// سهیلا سلطانی دبیر هیات حل اختلاف و رسیدگی به اختلافات نمایندگان و شرکت بیمه : اکثریت قریب به اتفاق شکایات وارده در قالب شکایت نماینده از شرکت بیمه است .

به گزارش ریسک نیوز، در حال حاضر بیش از 70 درصد پرتفوی صنعت بیمه توسط شبکه فروش تولید می شود ،بیش از 66000 نماینده حقیقی و حقوقی جنرال ، زندگی و مناطق آزاد و همچنین بیش از900 کارگزار در بازار بیمه فعالیت می کنند که بدون شک نیازمند مرجعی معتبر برای حل و فصل موارد اختلافی هستند.

هیات حل اختلاف؛ مرجعی برای رسیدگی به اختلافات شبکه فروش و شرکتهای بیمه است که شکل گیری آن به دهه 50 شمسی بر می گردد و در آیین نامه مصوب شورای عالی بیمه نیز به عنوان مرجعی قانونی برای حل و فصل اختلافات شبکه فروش از آن یاد شده است.

مستندات نشان می دهد، با افزایش تعداد نمایندگی ها از دهه 80 به بعد بار سنگینی بر دوش این هیات قرار دارد که با وجود ابعاد گسترده فعالیت آن اطلاع رسانی چندانی در موردش صورت نگرفته است. در این راستا به نظر می رسد، واکاوی نحوه فعالیت این مرجع قانونی خالی از لطف نباشد چرا که بعضا پای ارقام کلان و در مواردی بالای چند میلیارد تومان، در اختلافات نماینده با شرکت بیمه به میان امده که توسط این هیات حل و فصل و تعیین تکلیف شده است.

بر اساس این گزارش، نماینده سندیکای بیمه گران ایران ، نماینده انجمن صنفی نمایندگان شرکتهای بیمه و نماینده بیمه مرکزی اعضاء هیات حل اختلاف را تشکیل می دهند.

آیین نامه 75 مصوب شورای عالی بیمه اذعان می دارد ، در قرارداد فی مابین نماینده و شرکت بیمه باید قید شود که در صورت بروز اختلافات احتمالی مرجع رسیدگی رسمی بدین اختلافات ، هیات حل اختلاف می باشد، در این راستا جایگاه این هیات به لحاظ قانونی دارای اعتبار بالایی است تا جایی که تصمیمات هیات برای طرفین قطعی و لازم الاجرا بوده و تصمیم اتخاذ شده در صورت ارجاع به مقام قضائی مانند حکم قضائی با ان برخورد شده و به اجرا در می آید.

از طرفی با گسترش شبکه فروش از یک سو و روند رو به رشد پرتفو صنعت بیمه از سوی دیگر ارتقاء و جایگاه ویژه این هیات بیش از پیش برای شبکه فروش و شرکتهای بیمه آشکار شده است.

برای روشن شدن زوایای مختلف فعالیت هیات حل اختلاف ریسک نیوز گفتگویی با مهرداد رضائی ، مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای و رییس هیات حل اختلاف نماینده و شرکت بیمه و سهیلا سلطانی  دبیر آن هیات انجام داد.

رضائی با تاکید بر اینکه تصمیمات هیات برای طرفین قطعی و لازم الاجراست، اذعان داشت: بعضا یکی از طرفین اختلاف که رای به ضرر آن صادر شده به مراجع قضایی و یا دیوان عدالت اداری مراجعه نموده است که تا کنون حتی یک تصمیم هیات نیز توسط این مراجع شکسته نشده است و این حاکی از نظرات کارشناسی اعضای هیات می باشد که فارغ از شخصیت حقیقی یا حقوقی طرفین اختلاف صرفا بر اساس نظرات کارشناسی و مستندات پرونده اقدام به انشای تصمیم می نمایند.

لازم به ذکر است در اکثر پرونده های اختلاف؛ اعضای هیات در جلسه اول رسیدگی؛ طرفین را به سازش دعوت می نمایند و با قائل شده فرصت دو تا سه هفته ای به آنها بستر لازم را برای به تفاهم رسیدن آنها ایجاد میکنندو درصورت عدم حصول نتیجه اقدام به تشکیل جلسات کارشناسی می گردد.

مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای  با اشاره به ریشه های اصلی اختلافات شبکه فروش و شرکتهای بیمه  عنوان داشت: غالب اختلاف نماینده و شرکت بیمه ناشی از عم شفافیت در قراداد فی مابین است.

به گفته این مقام مسوول در بیمه مرکزی ، در حالی که در آیین نامه 75 تصریح شده که قرارداد فی مابین نماینده وشرکت بیمه باید دارای شفافیت لازم باشد و حقوق طرفین را لحاظ نمایداما اغلب دیده شده که  عدم شفافیت لازم منتهی به اختلافات شده است ، البته نهاد نظارتی در خصوص ضرورت شفافیت قراردادها به شرکتهای بیمه بخشنامه ارسال نموده تا با تنظیم قراردادی جامع و شفاف مشکلات احتمال را به حداقل برسانند.  

مهرداد رضائی در ادامه خبر داد: به منظور بهبود عملکرد هیات حل اختلاف و افزایش ضمانت اجرائی تصمیمات ، دستورالعمل هیات مورد بازبینی قرار گرفته که به زودی اجرائی می شود.

رضائی در ادامه متذکر شد: طرفین اختلاف مکلفند حداکثر ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ تصمیم هیات نسبت به اجرای آن اقدام نمایند در غیر این صورت بیمه مرکزی می تواند ضمانت های اجرائی ماده 26 آیین نامه 75 مبنی بر تذکر، اخطار ، سلب صلاحیت مدیران مربوطه شرکت ، کسر کارمزد اتکائی شرکت ، لغو کد نماینده و … را در دستور کار قرار دهد.

مدیر کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای تصریح کرد: قرار است برنامه هایی در دستور کار هیات حل اختلاف قرار گیرد تا ضمانت اجرایی تصمیمات هیات تامین شود.

مهرداد رضایی همچنین اعلام نمود:بارها اتفاق افتاده که طرفین برای حل مشکلات خود مستقیما به مراجع قضایی مراجعه نموده اند و مرجع قضایی با عنایت به قرارداد فیمابین خود را صالح به رسیدگی ندانسته و پرونده را به هیات حل اختلاف ارجاع داده است و این موضوع بیانگر اهمیت و جایگاه هیات حل اختلاف نماینده و شرکت بیمه موضوع ماده 20 آیین نامه 75 می باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد : شرکتهای بیمه و نمایندگان آنها با شناخت کافی از وظایف خود اقدام به تنظیم قراردادی شفاف و جامع نمایند تا اختلافات به حداقل برسد و در این بین سندیکای بیمه گران نقش بسزایی خواهد داشت.

سهیلا سلطانی  دبیر هیات حل اختلاف و رسیدگی به اختلافات نمایندگان و شرکت بیمه در ادامه این گزارش در گفتگو با ریسک نیوز به رئوس اختلافات نمایندگان و شرکتهای بیمه اشاره می کند که بی تردید می تواند برای مخاطبان جالب باشد.

وی  با تاکید بر اینکه اکثریت قریب به اتفاق شکایات وارده  در قالب شکایت نماینده از شرکت بیمه است ، مهمترین رئوس اختلافات طرفین بیمه ای را در موارد زیر خلاصه کرد:کارمزد نماینده ، لغو کد نمایندگی، تعلیق کد نمایندگی، در خواست بازخریدی ارزش پرتفوی ، هزینه صدور، تسویه حساب فیمابین ، جلوگیری از صدور نماینده به دلیل بالا بودن ضریب خسارت ،صدور مستقیم پرتفوی نماینده از سوی شرکت بیمه، و شکایت بیمه گر قالبا در خصوص بدهی نماینده به شرکت بیمه می باشد .

سهیلا سلطانی در ادامه به ارایه امار عملکردی هیات حل اختلاف در سال 98 پرداخت و گفت: از ابتدای سال 98 تا کنون حدود 50 پرونده تشکیل شده که تعدادی از آنها رسیدگی و حکم آن ابلاغ گردیده .

به گفته وی 22 پرونده در حال رسیدگی است و از میان انها دو پرونده نیز انصرافو الباقی در دست رسیدگی می باشد.

وی تاکید کرد: طرفین مکلفند حداکثر ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ تصمیم هیات، نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

سلطانی تاکید کرد: این مرجع به دلیل جایگاه ویژه آن در مقررات و آیین نامه های موجود توانسته کمک قابل توجهی به حل اختلافات میان شبکه فروش و بیمه گران داشته باشد.

                   

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. بازنشسته مخابرات ایران می گوید

    خدا شاهد الان دیگه نزدیک سحر هر چی میگردم که اصلا بمه معلم با بیمارستانها ی خوب قرار داد ندارد مگر ما حق بیمه تکمیلی نمی دهیم بیم آسیا دانا با تمام بیمارستانها قرار داد دارد بیمه معلم حتی با بیمارستان بقیه الله قرار داد ندارد با هیچ بیمارستان خصوصی قرار دارد ندارد که دکتر معالج آنجاست ترخدا بداد ما برسید ما اصلا راضی نیستیم و پرسنل خیلی بد اخلاقی توی پالیزی کوچه چهارم دارن که ما جای مادر و پدرشان هستیم به آن خدای مهربان مدیر عامل عزیزمان قسم میدهیم که کسی بهتر از اینها بیایند که نگران نباشیم دراین سن کهولت بیمه آسیا خوب بیمه دانا خوب شنیده ام بیمه پارسیان هم خیلی خوب هست شما حامی هستید باتشکر

ارسال نظر

1  ×    =  10