چرا بیمه زندگی در ایران رشد نکرد؟

گرانی و ارز مقصر شناخته شدند

رئیس پژوهشکده بیمه با بیان اینکه نرخ تورم، شاخص ثبات اقتصادی و قیمت ارز اجازه نداده تا بیمه زندگی از رشد مناسبی برخوردار باشد، گفت: ضریب نفوذ بیمه در ایران در حال رشد است.

حمید کردبچه، در جمع خبرنگاران، مهمترین مانع اجرای بیمه‌های زندگی در شرایط کنونی را وضعیت اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: به لحاظ شاخص ثبات اقتصادی و نرخ تورم یا قیمت ارز، بیمه زندگی از رشد مناسبی برخوردار نبوده است؛ این در حالی است که اولویت شماره یک بیمه مرکزی، برنامه‌ریزی برای نفوذ بیشتر صنعت بیمه در اقتصاد با توسعه بیمه‌های زندگی است.

رئیس پژوهشکده بیمه افزود: فعالیت‌های فناورانه در صنعت بیمه نسبتا به شکل مناسبی انجام شده و بر این اساس پژوهشکده بیمه، مطالعاتی را در این رابطه انجام داده است و در این راستا، گزارشی از عملکرد شرکت‌های تهیه شده و پژوهشکده بیمه نیز توجه ویژه‌ای به آن مبذول داشته و کمیته‌ای خاص را برای آن شکل داده تا فناوری‌های نوین در صنعت بیمه، شکل جدی‌تری به خود گیرد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که توان صنعت بیمه جهش داشته و نرخ رشد 20 درصدی محقق شده است، به فناوری‌های نوین اولویت‌های بالاتری داده شده است. این در حالی است که صنعت بیمه سالانه رشد 8 درصدی را طی سال‌های گذشته تجربه کرده و این نشان می‌دهد که جای کار بسیاری در این حوزه وجود دارد.

کردبچه، ضریب نفوذ متوسط جهانی صنعت بیمه را 6.1 درصد ذکر و خاطرنشان کرد: این ضریب نفوذ اکنون در ایران معادل 2.3 درصد است که به نظر می‌رسد جای رشد بسیاری دارد و پتانسیل‌های بالقوه صنعت بیمه، اجازه افزایش ضریب نفوذ بیمه را خواهد داد. در این میان کشور کره جنوبی از ضریب نفوذ بیمه 12 درصدی برخوردار است که این خود حکایت از آن دارد که ظرفیت بالایی در این صنعت نهفته است.

وی اظهار داشت: پژوهشکده بیمه بر روی رویکردهای پژوهشی خود تجدیدنظرهایی انجام داده که بر این اساس، مروری بر عملکرد ده ساله گذشته خود داشته و بررسی‌های آن، به تدوین یک استراتژی مشخص در این حوزه رسیده است؛ این در حالی است که این پژوهشکده ارتباط نزدیکی با صنعت برقرار کرده و در کمیته های سندیکای بیمه گران نیز مشارکت داشته است.

رئیس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد: در این راستا از متخصصان برجسته حوزه بیمه دعوت به عمل آمده و سازماندهی صنعت نیز در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که بر روی موضوع تبعیض قیمت و اعمال نرخ های منصفانه در صنعت بیمه تمرکز کرده ایم و برنامه راهبردی 5 ساله را هم تعریف خواهیم کرد.

وی در خصوص احتمال اخذ مالیات از صنعت بیمه اظهار داشت: صنعت بیمه تا اندازه زیادی در این حوزه کمتر از سایر بخش ها وارد شده و در بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز، تجربه نشان داد که لیزینگ ها جلوتر از صنعت بیمه حرکت کرده و حتی معافیت هایی را هم دریافت کردند؛ این در حالی است که با توجه به ورود بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه به این موضوع، امیدواریم بتوانیم گام های موثری را برای صنعت برداریم.

کردبچه همچنین از برگزاری بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه در تاریخ 12 و 13 آذرماه جاری خبر داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  4  =  6