رفتار انحصارگرایانه پژوهشکده بیمه با ایجاد محدودیت در فعالیت موسسات آموزش بیمه ای // راهکار:موسسات آموزش بیمه ای انجمن صنفی تشکیل دهند

اقدام اخیر پژوهشکده در خصوص ابلاغ به موسسات آموزشی بیمه ای مبنی بر محدودیت فعالیت موسسات مجاز در نقاط فاقد شعبه انتقادات بسیاری را برانگیخت.

به گزارش ریسک نیوز ، اخیرا پژوهشکده بیمه اقدام موسسات آموزشی بیمه را محدود کرده به طوریکه موسساتی که دارای مجوز فعالیت در سراسر کشور هستند در استانها و شهرهایی که شعبه فیزیکی ندارند قادر به فعالیت نیستند.

منتقدان معتقدند ، این اقدام سبب انحصار در فعالیت موسسات آموزشی می شود ضمن اینکه فضای رقابتی را به شدت در مناطق مختلف کشور محدود می کند.

برخی موسسات آموزشی اگرچه دارای شعب فیزیکی در برخی شهرها نیستند اما به سبب مجوزی که برای انها صادر شده، قادر به فعالیت در سراسر کشور می باشند این اقدام پژوهشکده سبب می شود تنها چند موسسه آموزشی که دارای شعب فیزیکی در برخی استانها هستند در همان استان ها مجاز به برگزاری دوره های آموزش بیمه ای باشند که این تصمیم گیری می تواند با اصل آموزش و جریان اطلاع رسانی  آزاد و رقابتی منافات داشته باشد.

 به باور بسیاری از فعالان آموزش بیمه ای ملاک پژوهشکده بیمه در امر آموزش باید کیفیت آموزش و اطلاع رسانی باشد نه دارا بودن یا نبودن شعبه.

به نظر می رسد، پژوهشکده بیمه به جای تمرکز بر برخی اقدامات مانند رتبه بندی کیفی  مراکز آموزش بیمه ای ، بر برخی حواشی که در نهایت به انحصار و شایبه محدودیت های اموزشی می انجامد، متمرکز شده است.

پیگیری های ریسک نیوز نشان می دهد، بیمه مرکزی در ماههای گذشته نظارت بر موسسات آموزش نمایندگان بیمه و هدایت آنها را به دلیل قرابت با فعالیتهای پژوهشکده، بدین نهاد تفویض کرده و اقدام اخیر نیز از سوی واحد آموزش پژوهشکده اتخاذ شده است.
این گزارش می افزاید، پیش ازین مهرداد رضایی مدیر کل نظارت بر خدمات بیمه ای و شبکه فروش در گفتگو با ریسک نیوز پیشنهادی ارایه کرد که به نظر می رسد برای سامان دهی و جهت بخشی به حرکت موثر موسسات آموزشی ضروری است.
این مقام مسوول در بیمه مرکزی پیشنهاد داد:موسسات آموزش بیمه ای ایجاد یک انجمن صنفی را جهت هماهنگی و تعامل بهینه با نهادهای بالادستی مانند پژوهشکده بیمه تاسیس کنند.

رضایی معتقد است، در صورت تشکیل یک انجمن صنفی منسجم  ، راهبران موسسات آموزش بیمه ای قادرند از طریق نمایندگان خود تعامل مناسبی با پژوهشکده برقرار کنند و در تصمیم گیری های این نهاد با اتکا به تعامل و مذاکره اثر گذار باشند .

بر اساس این گزارش ، چالش عدم وجود فضای رقابتی در حوزه آموزش در صنعت بیمه مشهود است.

گاها دخالت سیاستگذار در این حوزه سبب می شود ، به تدریج  کسب‌وکار‌های کوچک آموزشی در این حیطه حذف ‌شود .

به نظر می رسد پژوهشکده بیمه به جای محدودیت در ارایه خدمات آموزشی، بهتر است به رتبه بندی کیفی موسسات اموزشی و استاندارد سازی آموزش تمرکز کند ضمن اینکه به موسسسات ‌آموزشی کوچک هم اجازه و فرصت فعالیت بدهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  2