افت شاخص کل بورس امروز ۹۸/10/14

شاخص کل بورس تهران امروز 16 هزار و 765 واحد افت کرده و به رقم 367 هزار و 333 واحد رسید.

گر چه ارزش معاملات بورس تهران و فرابورس ایران امروز به حدود 4 هزار میلیارد تومان رسید، یعنی در مقابل فروش سهام، خریدار نیز وجود داشت، اما شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در واکنش به رفتار هیجانی معامله‌گران حقیقی امروز افت شدیدی داشته و شاخص کل با کاهش 16 هزار و 765 واحد به رقم 367 هزار و 333 واحد رسید.

کارشناسان دلیل ریزش شاخص بورس را رفتار هیجانی سهامداران حقیقی در قبال حوادث روز گذشته و اقدام ددمنشانه آمریکا در شهادت حاج قاسم سلیمانی و ترس از افزایش تنش می‌دانند و در عین حال کارشناسان به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند، از رفتارهای هیجانی و به ویژه دنباله روی از شایعات فضای مجازی خودداری کرده و بر اساس تحلیل کارشناسان و مشاوران رسمی بازار بورس اقدام کنند و نیز تازه‌واردان به جای خرید مستقیم سهام شرکت‌ها سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند که هم ریسک کمتری دارد و هم از پرتفوی مناسب برخوردار بوده و هم افراد حرفه‌ای و تحلیل‌گر در آن صندوق‌ها اقدام به خرید و فروش می‌کنند که از این بابت خیال سهامداران صندوق‌ها راحت است.

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن 4797 واحد کاهش یافته و به رقم 116 هزار و 690 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران امروز به بیش از 1338 تریلیون تومان رسیده است. امروز معامله‌گران بورس بیش از 6.9 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 296 هزار نوبت معامله و به ارزش 3041 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

گر چه در یک طرف بازار سهامداران حقیقی به دلیل هیجانات بازار فروشنده بودند، اما فعالان حقوقی بازار از طرف دیگر خریدار این سهام بوده و این نشان می‌دهد، هنوز ارزندگی سهام و نقدشوندگی در بازار وجود دارد و امروز بیش از 4 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس ایران سهام خریده شده است و این نکته مهمی است که باید سهامداران حقیقی به آن توجه کرده و از رفتار هیجانی بپرهیزند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 4485 واحد افت کرده و به رقم 98 هزار و 283 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هموزن 3 هزار و 204 واحد افت کرده و به رقم 77 هزار و 929 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور 20 هزار و 384 واحد کاهش یافته و به رقم 433 هزار و 328 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس 12 هزار و 763 واحد کاهش یافته و به رقم 262 هزار و 422 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس 31 هزار و 495 واحد افت کرده و به رقم 767 هزار و 517 واحد رسید.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی در کاهش شاخص اثرگذار بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی صنایع مس ایران، صنعتی و معدنی گل‌‌گهر، گروه مپنا، پالایش نفت بندرعباس و تاپیکو اشاره کرد.

امروز نمادهای پربیننده بورسی شامل بانک ملت به قیمت هر سهم 5 هزار و 861 ریال، بانک تجارت 458 ریال، بانک اقتصاد نوین 3125 ریال و نماد شرکت سرمایه‌گذاری سایپا، فولاد مبارکه، نوش مازندران، سایپا، ماشین‌سازی اراک و صنایع شیمیایی ایران بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 223 واحد کاهش یافته و به رقم 4 هزار و 797 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 276 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 917 میلیارد تومان و در قالب 139 هزار نوبت معامله داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، سنگ‌آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند، توسعه مولد نیروگاهی جهرم و بیمه کوثر همگی در کاهش شاخص فرابورس مؤثر بودند و نمادهای پربیننده امروز مربوط به شرکت‌های صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشاورزی و دامپروری بینالود و کارخانجات صنعتی تبرک بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار برخی از نمادها متوقف شده، برخی بازگشایی و تعدادی نیز مشمول حراج شدند. از جمله می‌توان به توقف نماد تأمین سرمایه نوین، ادامه توقف نماد داروسازی کوثر، توقف نماد کابل شهیدقندی، اشاره کرد.

در پیام دیگری بازگشایی نماد حق‌تقدم سیمان شمال، نشر اطلاعیه در مورد حق تقدم‌های استفاده نشده سرمایه‌گذاری آذربایجان، حق تقدم داروسازی فارابی، بانک پارسیان، خاک چینی و سیمان هرمزگان اشاره کرد.

همچنین بازگشایی نمادهای سیمان شمال، غذایی سالمین و همکاران سیستم اشاره کرد. بازگشایی نماد پارس‌مینو و شرکت کنترل خوردگی تکین‌کو با پیام ناظر صورت گرفت.

حراج مجدد نمادهای معاملاتی داروپخش، خاک چینی ایران، سیمان هرمزگان و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان نیز انجام شد.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  27