فشارهای رسانه ای پاسخ داد / تداوم شمول معافیتهای مالیاتی در بیمه های عمر و چند نکته

در حالیکه در پیش نویش قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به حذف معافیت مالیاتی بیمه پیشنهاد داده شد اما با فشار های رسانه ای و مذاکره بیمه گران امروز خبر رسید که مجلس در ادامه بررسی معافیتهای مالیات های بخش خدمات لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بیمه های عمر را همچنان در شمول مالیاتی قرار داده است./ واضح است که وقتی درآمدی برای اقتصاد ایجاد نشود تأمین مالیات نیز با خدشه روبه‌رو می‌شود و این چالش در اقتصاد ایران که نسبت به سال‌های قبل 9 درصد کوچک‌تر شده است بیشتر مشخص می‌شود.

به گزارش ریسک نیوز در حالیکه در پیش نویش قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به حذف معافیت مالیاتی بیمه پیشنهاد داده شد اما با فشار های رسانه ای و مذاکره بیمه گران امروز خبر رسید که مجلس در ادامه بررسی معافیتهای مالیات های بخش خدمات لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بیمه های عمر را همچنان در شمول مالیاتی قرار داده است.

در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفت ، نمایندگان با تصویب ماده ۹ این لایحه مصادیق کالاها و خدمات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را  تعیین کردند.
  در بخش نه معافیتهای خدمات به خدمات بیمه‌های زندگی، خدمات بیمه‌های محصولات کشاورزی، خدمات بیمه اجتماعی و درمان تکمیلی اشاره شده است.

در ابتدای اذر ماه بود که پیش نویش قانون مالیاتهای مستقیم که نسبت به حذف معافیت مالیاتی بیمه پیشنهاد داده بود منتشر شد و موجی از نگرانی و انتقاد را در میان بیمه گران ایجاد کرد.

حضور امید علی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی  در سندیکای بیمه گران و موضع تلویحی وی مبنی بر احتمال خروج بیمه های عمر از شمول معافیتهای مالیاتی و این گفته وی مبنی بر اینکه مالیات داروی تلخی است که هیچ کس نمی خواهد بخورد ،نگرانی  ها را افزود.

این نگرانی تا جایی بود که در همایش بیمه و توسعه که در روز 13 اذر ماه با محوریت بیمه های عمر برگزار شد ، موضع گیری های انتقادی را نسبت به این تصمیم به دنبال داشت البته در همین همایش برخی مقامات از جمله رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده داد که تلاش می کند تا شمول بیمه های عمر از معافیت های مالیاتی تداوم یابد.

اما بر اساس انچه که در اخبار امروز منتشر شد ظاهرا تلاش های رسانه ای و مذاکرات بیمه گران پاسخ داد و بیمه های عمر طبق بخش نه لایحه مالیات بر ارزش افزوده همچنان در شمول معافیت قرار دارد.

برخی اخبار از تلاش های یکی از نمایندگان مجلس که پیش از این  پست کلیدی در بیمه مرکزی داشته، جهت تداوم بیمه های عمر در شمول معافیتهای مالیاتی خبر می دهند که در روزهای اینده ریسک نیوز مصاحبه ای را با وی منتشر خواهد کرد.

اساساً فلسفة مالیات بر دو اصل تأکید دارد؛ اولاً دولت‌ها موظف‌اند در قبال مالیاتی که اخذ می‌کنند فضای کسب و کار را تسهیل بخشند؛ اما شواهد موجود در فضای کسب و کار  بیمه‌ای نشان می‌دهد این فضا نه تنها تسهیل نشده است که با احتمال خروج بیمه‌های عمر از شمول معافیت مالیاتی، شرایط خطیری در مسیر توسعة کسب و کار بیمه‌ای در حوزة بیمه‌های عمر ایجاد می‌شود.

اما آنچه تصمیم قانون‌گذاران را با پارادوکس مواجه می‌کند اینکه تا وقتی فضای کسب و کارها تسهیل و درآمد اقتصادی ایجاد نشود چگونه می‌توان انتظار داشت که مالیات پرداخت شود.

در حال حاضر جامعة ایرانی واکنش مطلوبی به خرید بیمه‌های عمر که می‌تواند یک محرک برای گسترش ضریب نفوذ بیمه باشد، ندارد، با اعمال مالیات نیز این مخاطره دو چندان می‌شود و خرید بیمه‌های عمر به شدت با ریزش مواجه می‌شود و چه بسا سیل بازخرید بیمه‌گذاران نیز صنعت بیمه را با شوک مواجه خواهد کرد؛ اینجاست که پارادوکس دریافت مالیات با عدم سهولت در فضای کسب و کار بیمه‌ای رخ نشان می‌دهد.

واضح است که وقتی درآمدی برای اقتصاد ایجاد نشود تأمین مالیات نیز با خدشه روبه‌رو می‌شود و این چالش در اقتصاد ایران که نسبت به سال‌های قبل 9 درصد کوچک‌تر شده است بیشتر مشخص می‌شود.

از طرفی نگاه به معافیت یا کاهش مالیات از بیمه‌های عمر در کشورهای توسعه‌یافته گویای این است که از آنجا که یکی از کارکردهای بیمه‌های عمر ماهیت پس‌اندازی آن است دولت‌ها تلاش می‌کنند از بیمه‌های عمر مالیات اخذ نکنند یا میزان مالیات را کاهش دهند تا انگیزة خرید بیمه و در نهایت پس‌انداز در جامعه افزایش یابد هر عاملی که توان مردم برای خرید بیمه‌های عمر را کاهش دهد در واقع قدرت پس‌اندازی جامعه را پایین می‌آورد؛ اگرچه به زعم کارشناسان، خاصیت بیمه‌های عمر فقط ماهیت پس‌اندازی آن نبوده و کارکردهای پوششی آن در ارحجیت است.
به هر روی به نظر می رسد با تعاملات صورت گرفته تصمیم درستی اتخاذ گردیده اما امیدواریم بیمه گران با ارایه طرح های نواورانه در بیمه های عمر ، از این فرصت بتوانند بهر برند.
مطالب مرتبط زیر که از ریسک نیوز منتشر شد را بخوانید:
گل بود، به سبزه نیز آراسته شد

داروی تلخ یا جام زهر/ آزاده محسنی

زمان واقعی بحران زائی اخذ مالیات از بیمه های عمر // کمبود ظرفیت حکمرانی در کشور بیداد می کند

خطر در کمین بیمه های عمر در ایران / حذف معافیت مالیاتی بیمه های عمر + فایل متن پیش نویس قانون مالیات های مستقیم

تبعات مفاد پیش نویس لایحه مالیاتی برای صنعت بیمه فراتر از بیمه های عمر

بیمه های عمر از مالیات معاف نمی شوند//مالیات داروی تلخی است که هیچکس نمی خواهد بخورد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

30  −    =  21