تحلیل مصوبه امروز مجلس از نگاه بیمه پاسارگاد

اکنون این سئوال مطرح می شود که آیا تداوم معافیت خدمات بیمه های زندگی از مالیات بر ارزش افزوده زمینه توسعه بیمه های زندگی را فراهم می‌ آورد؟ با اطمینان می توان تأکید کرد که این امر می تواند تأثیر مثبتی بر توسعه بیمه های زندگی داشته باشد؟

در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۲۴ دی ماه مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفت. نمایندگان با تصویب ماده ۹ این لایحه مصادیق کالاها و خدمات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را به شرح زیر تعیین کردند:

بند ۹ معافیت های خدمات: خدمات بیمه‌های زندگی، خدمات بیمه‌های محصولات کشاورزی، خدمات بیمه اجتماعی و درمان تکمیلی.

براساس گزارش روابط عمومی شرکت بیمه پاسارگاد، تمامی گزینه های سرمایه گذاری که معمولاً در اقتصاد انجام می شود دارای مزایا و معایبی هستند . با مطرح شدن بیمه به عنوان یک گزینه برای سرمایه گذاری بحث معاف بودن بیمه های عمر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین گزینه های روی میز در ارائه این بیمه نامه ها می باشد.

با توجه به پیچیدگی ها و شرایط دشوار و ویژه فروش بیمه های عمر در ایران ، شرکت بیمه پاسارگاد موفق شده است در طول مدت بیش از ۱۰ سال فعالیت ابتدایی خود با ایجاد سازمان فروش ویژه از طریق معرفی محصول بیمه های  زندگی و کارکردهای ویژه آن به صورت چهره به چهره به مشتری و نیز به کارگیری تکنیک های فروش، بیش از ۴ میلیون فقره بیمه نامه عمر و تأمین آتیه را با همت سازمان فروش گسترده و شبکه مویرگی نمایندگان به فروش رسانده است که همچنان بالغ بر ۶۰% از تولید شرکت را تشکیل می دهد و در مقایسه با سال گذشته رشدی معادل ۵۰% را شامل می شود.

اکنون این سئوال مطرح می شود که آیا تداوم معافیت خدمات بیمه های زندگی از مالیات بر ارزش افزوده زمینه توسعه بیمه های زندگی را فراهم می‌ آورد؟ با اطمینان می توان تأکید کرد که این امر می تواند تأثیر مثبتی بر توسعه بیمه های زندگی داشته باشد.

با تلاش های مستمر مدیرکل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل سندیکای بیمه گران ، بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و بر این اساس تداوم معافیت مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌های زندگی و درمان رقم خورد.

گفتنی است، معافیت مالیاتی بیمه عمر یک مزیت بسیار ضروری است که افراد را جهت سرمایه گذاری در این طرح چندین برابر می کند. این تصمیم سرمایه گذاران بزرگ را نیز ترغیب به سرمایه گذاری در بیمه عمر می نماید.

لازم به ذکر است ، در تمام قرارداد های بیمه عمر در تمامی شرکت ها مخصوصاً شرکت بیمه پاسارگاد، سرمایه های پرداختی توسط بیمه و بیمه شده فاقد مالیات است و این مزیت بزرگی است . بدین صورت تمام بیمه شدگان می توانند به طور کامل از سرمایه های خود بدون حتی اندکی کسر استفاده نمایند. در واقع هدف اصلی از سرمایه گذاری در بیمه های زندگی یک صندوق مالی مطمئن و سرمایه گذاری بیشتر است تا در آینده سود افزون تری عاید سرمایه گذار شود.

سرمایه گذاری در بیمه های زندگی یک سرمایه گذاری ۱۰۰ % برد می باشد، به این دلیل که سرمایه گذاری شخص پس از گذشت چند سال به نسبت حق بیمه های پرداختی چند برابر خواهد شد، چرا که علاوه بر سود سپرده اصلی ، سود مشارکت در پروژه های شرکت بیمه نیز به بیمه گذار تعلق خواهد گرفت و در آخر پوشش های بیمه ای مختلفی نیز برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است .

نکته مهم آنجاست که در آینده نزدیک بیمه های زندگی به صور گروهی برای مکمل بازنشستگی بفروش خواهند رسید همانطور که در زمان فعلی نیز برخی شرکت های بیمه این خدمت را ارائه می دهند، این است که چالش آفرینی مالیات از بیمه های عمر خود را به شدت نشان می دهد.

امید است بیمه های زندگی همچنان مشمول تداوم معافیت مالیات ارزش افزوده باقی بماند و راه کارهای اجرایی لازم در راه توسعه بیمه های زندگی صورت پذیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

17  −    =  10