ابتکارات کیائی برای افزایش سودآوری و حفظ حقوق صاحبان سهام / بیمه اتکائی امین نباید وابسته به ارز دولتی باشد

بیمه اتکائی امین صورتهای مالی اش را در معرض نقد قرار داد؛

تمایل دارم که این سهام دولتی به صورت خرد در بازار عرضه شود تا سهامداران خرد بتوانند این سهم را خریداری کنند تا نهایتا سهام شناور شرکت بالا رفته و بتوانیم در بازار های دیگر بورس ظاهر شویم. // به گفته سید مصطفی کیائی متاسفانه سازمان حسابرسی با شرکت بیمه اتکائی امین در خصوص نرخ تسعیر ارز همکاری های لازم را بعمل نیاورد این در حالی است که عملکرد بیمه اتکائی امین به دلیل جلوگیری از شناسائی سودهای موهوم بوده چرا که عمده دارائی شرکتهای بیمه ، حواله هایی با منشاء داخلی است.

به گزارش ریسک نیوز سید مصطفی کیائی ، مدیر عامل شرکت بیمه اتکائی امین  امسال نیز به روال سال گذشته در یک نشست خبری که پیش از برگزاری مجمع عمومی شرکت برگزار گردید ،صورتهای مالی خود را در اقدامی قابل توجه در معرض نقد و بررسی خبرنگاران خبرگزاری های مختلف و سایت های تخصصی قرار داد.

سید مصطفی کیائی ، مدیر عامل بیمه اتکائی امین در ابتدا اذعان داشت تلاش برای شفافیت صورتهای مالی یکی از تعهدات اخلاقی بیمه گران است که باید در اولویت های کاری قرار گیرد.

وی عنوان کرد : تلاش بیمه اتکائی امین جهت قرار گرفتن در جایگاه یکی از پر سود ترین شرکتهای بیمه در نتیجه شفافیت حاصل شده است.

وی همچنین به چند نکته کلیدی اشاره کرد که به نظر می رسد، توجه مقامات وزارت اقتصاد و دستگاههای مربوطه بدان ضروری خواهد بود.

وی در این نشست از فروش سهم دولتی شرکت متبوعش در هفته های آتی خبر داد و تاکید کرد: من تمایل دارم که این سهام دولتی به صورت خرد در بازار عرضه شود و سهامداران خرد بتوانند این سهم را خریداری کنند تا نهایتا سهام شناور شرکت بالا رفته وبتوانیم از بازار دوم فرابورس به  تابلوی اصلی بازار اول بورس ارتقاء یابیم.

کیائی که پیش ازین نیز از تمایل خود  برای فروش سهام دولتی شرکت متبوعش به صورت خرد خبر داده بود بار دیگر بر این امر تاکید کرد تا نشان دهد مایل است سهام دولتی شرکت بیمه اتکائی امین توسط سهامداران خرد و به معنای واقعی در بازار خرید و فروش شود.

بر اساس این گزارش ، بیمه اتکائی امین در سال گذشته تنها شرکت بیمه ای بود که علی رغم بخشنامه بیمه مرکزی به شرکتهای بیمه در خصوص تسعیر ارز با نرخ نیمائی،  حسابهای خود با منشأ حواله داخلی را با نرخ رسمی بانک مرکزی تسعیر کرد . .

به گفته سید مصطفی کیائی متاسفانه سازمان حسابرسی با شرکت بیمه اتکائی امین در این خصوص همکاری های لازم را بعمل نیاورد این در حالی است که این عملکرد بیمه اتکائی امین در راستای جلوگیری از شناسائی سودهای موهوم بوده چرا که عمده دارائی شرکتهای بیمه ،  بصورت حواله هایی با منشاء داخلی است و قابلیت انتقال به خارج کشور را ندارد .

به گفته مدیر عامل شرکت بیمه اتکائی امین از تک تک بانک ها و صرافی ها استعلام گرفته شده ، بر استعلامات بعمل آمده بانک ها نرخ رسمی بانک مرکزی را ملاک خرید حواله های با منشأ داخلی اعلام نموده و صرافی ها نیز از خرید این حواله ها امتناع ورزیدند.

وی تاکید کرد: از تسعیر ارز با نرخ نیمائی رضایت ندارد و معتقد است این امر منجر به ایجاد سودهای غیر واقعی می شود.

رضوان بابو ، سرپرست امور مالی شرکت بیمه اتکائی امین در این خصوص اظهار داشت:  برای تسعیر حساب‌های ارزی، بر اساس استعلام‌های به عمل آمده از بانک‌ها، اقدام به تسعیر سپرده‌های ارزی به صورت حواله‌های با منشأ داخلی و طلب و بدهی فی‌مابین با شرکت‌های داخلی براساس نرخنامه رسمی بانک مرکزی ، طلب و  بدهی فیمابین با شرکت‌های خارجی هم براساس نرخ سامانه نیما در تاریخ ترازنامه صورت گیرد، اما به دلیل نظرات سازمان حسابرسی در راستای ایجاد رویه واحد با سایر شرکتهای بیمه، ملزم به تسعیر حساب‌های سپرده‌های ارزی به صورت حواله با منشأ داخلی دلار را با نرخ ۷۷،۷۶۴ ریال، یورو را با نرخ ۹۱,۲۹۰ ریال و در خصوص حساب‌های بیمه‌ای فی‌مابین شرکت‌های داخلی و خارجی بر اساس نرخ سامانه نیما گردیدیم. 

سید مصطفی کیائی در ادامه این نشست به نکته مهمی اشاره کرد و گفت:اعتقادی به دریافت ارز دولتی ندارم زیرا معتقدم ؛ ما یک شرکت خصوصی هستیم و نباید به دولت فشار بیاوریم، بنابراین هیچ گاه به دنبال گرفتن ارز 4200 تومانی نبودیم زیرا شرکتهای بیمه خصوصی نباید سربار  دولت باشند و چه بسا باید تلاش کنند تا باری از دوش دولت بر دارند .

مدیر عامل شرکت بیمه اتکائی امین در ادامه از دیگر اقدام شرکت متبوعش در صورتهای مالی منتهی به شهریور سال 98 خبر داد و گفت:با توجه به تغییر روش حسابداری سرمایه گذاری های سریع المعامله در بازار از روش بازار به روش اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش مجموع پرتفوی سرمایه گذاری ها ، درآمد سرمایه گذاری های شرکت در سال مالی منتهی به شهریور 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل 13 درصد کاهش داشته است .
به گفته وی شرکت بیمه اتکائی امین به دلیل غیر منطقی بودن رویه حساداری ارزش بازار سرمایه گذاری های سریع المعامله ، روش حسابداری اقل بهای تمام شده و خالص ارزش افزوده را جایگزین روش مذکور نموده است .
به گفته وی اتخاذ روش جدید سود سال 1398 را به مبلغ 371.176 میلیون ریال کاهش داده است.

وی اتخاذ این روش را به دلیل صیانت از حقوق سهامداران دانست و گفت:کاهش درامد سرمایه گذاری های شرکت نسبت به سال قبل بدین دلیل بوده تا حقوق سهامداران در نتیجه این رویه متضرر نشود.

بر این اساس شرکت بیمه اتکادی امین بالاترین سود صنعت بیمه یعنی رقمی معادل 90 میلیارد تومان را تجربه کرده که این سود از محل سرمایه گذاری های شرکت اتخاذ شده است.

توانگری مالی شرکت بیمه اتکائی امین براس سال 98 بر اساس تاییدیه بیمه مرکزی معادل 1017 درصد در سطح یک اعلام شده که بالاترین سطح توانگری مالی در میان شرکتهای بیمه محسوب می شود.

بر اساس این گزارش شرکت بیمه اتکائی امین با تایید بیمه مرکزی ذخایر خسارات معوق خود را از 45 درصد در سال 97 به 65 درصد در سال 98 افزایش داده  که تا کنون در میان شرکتهای بیمه سابقه نداشته است.

سید مصطفی کیائی در این خصوص گفت : به دلیل اینکه حوادث طبیعی در ایران رو به افزایش است، در ابن راستا برای بیمه نامه های در جریان که منجر به خسارت می شود نیاز به ذخائر بالائی وجود دارد تا عملکرد شرکت دستخوش تاثیرات منفی نشود و  توانائی ایفا تعهدات خود را داشته باشد در این راستا IBNR شرکت را تا 65 درصد افزایش دادیم.

وی ظرفیت مجاز قبول اتکایی این شرکت را بر اساس آخرین ظرفیت اعلامی توسط بیمه مرکزی ۹۶۱ میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی به دلیل حذف تعرفه‌ها و حاکمیت دیدگاه نرخ‌محور در بازار بیمه و رقابت‌های شرکت‌های بیمه بر روی نرخ و کاهش مستمر آن، بسیاری از ریسک‌های تحت پوشش بر اساس نرخ و شرایطی بیمه می‌شود که فاقد حداقل منطق ارزیابی ریسک و تجزیه و تحلیل آن است. بدیهی است در صورت بهبود روند فروش بیمه و مبنا قرار دادن مدیریت ریسک، نرخ و صدور بیمه‌نامه‌ها، می‌توانیم در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های خود تجدیدنظر کرده و زمینه مشارکت هر چه بیشتر در ریسک‌های صنعت بیمه را فراهم آوریم.

در ادامه حق بیمه کسب شده بیمه اتکائی امین در سال مالی 98 مبلغ 80 میلیارد تومان اعلام شد  که نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش 38 درصدی را تجربه کرده است.

علیرغم افزایش 38درصدی حق بیمه قبولی ، خسارت پرداختی در سال 98 مبلغ 233.788 میلیون ریال بوده که در مقایسه با بودجه سال 98 کاهش 9 درصدی داشته است.
نسبت خسارت شرکت بیمه اتکائی امین نیز در سال 98 نسبت به دوره مالی قبل از 35 درصد به 29 درصد کاهش یافته است.

لازم بذکر است که سید مصطفی کیائی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال برخی خبرنگاران مبنی بر ضرورت افشاء رقم حقوق دریافتی مدیران عامل و اعضا هیات مدیره شرکتهای بیمه  در صورتهای مالی گفت: در صورتی که  اقای رئیس کل همان طور که شما عنوان می کنید در نشست خبری خود قول پیگیری این کار را داده اند، این اقدام می تواند مطلوب باشد و اینکه تمایل به این کار وجود دارد نشانه مثبتی است البته به شرط اینکه قانون تجارت این اجازه را بدهد . 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

54  −  46  =