حال و هوای بازار مسکن در روز‌های سرد زمستانی

گذر از تابستان پر هیاهوی در بازار مسکن، زمستانی گران و شاید سرد را برای نرخ واحدهای مسکونی به دنبال داشت.

طرح اقدام ملی مسکن بازار را به کدام سمت هدایت کرد؟

نقش موثر طرح اقدام ملی درخروج بازار مسکن از رکود

دولت از سال گذشته طرح اقدام ملی مسکن را کلید زده است به طوری که سعی کرده با عرضه و تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بتواند بخشی از کمبود‌های این بازار را جبران کند، اما به نظر می‌رسد که این واحد‌ها هنوز نتوانسته بخش کوچکی از نیاز‌های متقاضیان را پوشش دهد.

دولت از نیمه دوم آبان ماه عرضه حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را به متقاضیان از طریق ثبت نام آغاز کرده است که همین موضوع با استقبال چشمگیر متقاضیان روبرو شد به طوری که ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در استان تهران ظرف مدت نیم ساعت به صورت کامل تکمیل شد، اما طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر راه و شهرسازی بسیاری از متقاضیان به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف می‌شوند و از سوی دیگر تا پایان سال دور دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن آغاز می‌شود که این خود نقش موثری در کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن داشته است.

بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند که طرح اقدام ملی مسکن می‌تواند در بازار مسکن اثر مثبتی بر جای بگذارد، اما این به آن شرط است که دولت بتواند به صورت کامل تمامی واحد‌ها را تا سال ۱۴۰۰ به متقاضیان تحویل دهد. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان اعلام کرده‌اند که دولت در این زمینه تنها به وعده و وعید اکتفا کرده و هنوز بسیاری از واحد‌های این طرح به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسیده است.

همچنین بسیاری دیگر از کارشناسان اعلام کرده‌اند که بخش عمده‌ای از این ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مربوط به مسکن مهر است که با توجه به شرایط سخت این طرح و ورود تعاونی‌ها بعید است این واحد‌ها بتواند به اتمام برسد.

دولت با کلید زدن این طرح توانسته این بازار را کمی تکان دهد به طوری که آمار‌هایی که وزارت راه و شهرسازی چندی پیش ارائه داد از رشد ۲.۵ برابری معاملات در آذر ماه امسال خبر داده است البته از سوی دیگر متوسط قیمت مسکن در این ماه نسبت به آبان ماه رشد ۶.۸ درصدی داشته است.

قیمت هر متر مربع آپارتمان در منطقه یک به ۳۰ میلیون تومان رسید!

گفتنی است، طبق آمار‌ها در آذر ماه امسال متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان افزایش یافته این در حالی است که در آبان ماه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه گذشته ۶.۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که منطقه یک باز هم در افزایش قیمت رکورد زده به طوری که قیمت این منطقه از ۲۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان به ۳۰ میلیون و ۸۵ هزار تومان در آذر ماه افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۲۳.۱۴ درصدی است.از سوی دیگر کمترین افزایش قیمت مربوط به منطقه ۱۸ بوده که به ۶ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان رسیده است.

چندی پیش تسهیلات خرید مسکن البته در قسمت جعاله از ۲۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت که این موضوع نقش موثری در بهبود وضعیت معاملات مسکن داشت که به گفته رئیس کل بانک مسکن تسهیلات خرید مسکن در قسمت زوجین به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش یافته که البته اقساط آن برای متقاضیان ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که همین موضوع باعث اعتراض بسیاری از متقاضیان به دلیل بالا بودن اقساط آن شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از متقاضایان به دلیل بالا بودن اقساط این تسهیلات از دریافت آن انصراف دادند که البته برای هر فرد میزان تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومان با اقساط ماهی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

افزایش تسهیلات خرید مسکن پشت درهای بسته شورای پول اعتبار قرار دارد

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار، با بیان اینکه امیدواریم بازار مسکن تا پایان سال شرایط با ثباتی داشته باشد، گفت: در صورتی که ثبات در بازار‌های موازی همچنان ادامه داشته باشد بازار مسکن هم متناسب با این بازار‌ها تغییر چندانی نخواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هم اکنون افزایش و یا رشد قیمت‌ها در بازار مسکن از بازار‌های موازی مانند بازار ارز، سکه و بورس تاثیر می‌گیرد که هرگونه تغییر در این بازار‌ها باعث ایجاد نوسان در بازار مسکن می‌شود.

محمودزاده یادآور شد: افزایش نرخ تسهیلات تاثیر چندانی در افزایش قیمت مسکن ندارد چرا که این بازار در طی یک سال گذشته با رکود مواجه بوده بنابراین هدف دولت از افزایش تسهیلات جعاله تنها افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن بوده است.

او با اشاره به اینکه پیشنهاد افزایش تسهیلات را به بانک مسکن از مدت‌ها قبل ارائه کرده‌ایم، افزود: این پیشنهاد هم اکنون در بانک مرکزی در حال بررسی‌های کارشناسانه است و در صورتی که این تسهیلات افزایش یابد به طور قطع قدرت خرید متقاضیان مسکن هم بیشتر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: افزایش نرخ تسهیلات خرید مسکن نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار و بررسی‌های کارشناسان بانک مرکزی را دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر با تصویب آن بتوانیم رونق را در این بازار ایجاد کنیم.

محمودزاده تصریح کرد: طرح اقدام ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح‌های مسکنی کشور به شمار می‌رود که نقش بسیار موثری در رونق بازار مسکن دارد که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح و تحویل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان بتوانیم رونق را بار دیگر در بازار مسکن ایجاد کنیم.

افزایش قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم خواهد بود

در ادامه فرشید پورحاجت دبیر انجمن انبوه سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار  ، با اشاره به اینکه بازار‌های موازی با بازار مسکن ازجمله بورس، ارز و سکه نقش بسیار موثری در تغییرات بازار مسکن دارد، گفت: هم اکنون این بازار‌ها در شرایط پایداری قرار دارند، اما اگر نرخ تورم در این بازار‌ها تغییر کند به طور قطع قیمت مسکن هم افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور یادآور شد: در صورت کنترل نرخ تورم قیمت مسکن هم کنترل می‌شود و ما در این شرایط نمی‌توانیم آینده روشن و شفافی از وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن ارائه کنیم.

او درباره پیش بینی افزایش قیمت مسکن در اقتصاد کشور هم گفت: به نظر می‌رسد که در سال آینده قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم افزایش یابد که این شرایط با توجه به وضعیت اقتصاد کشور مطلوب است.

پورحاجت با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات باعث ایجاد تحرک در بازار مسکن می‌شود گفت: بازار مسکن در شرایطی است که پرداخت تسهیلات تورم زیادی را ایجاد نمی‌کند، اما در شرایط کنونی اقتصاد کشور باید تسهیلات به گونه‌ای باشد که بتواند بخش کوچکی از نیاز متقاضیان برای خرید مسکن را تامین کند.

بی توجهی به بافت فرسوده بازارمسکن را  وارد رکود میکند

دبیر انجمن انبوه سازان کشور یادآور شد: در ۶ سال گذشته توجه چندانی به بافت‌های فرسوده نشده است و این در حالی است که در صورت نوسازی واحد‌های مسکونی در این مناطق بخش عمده‌ای از کمبود‌های مسکن برطرف می‌شود.

او افزود: متاسفانه در این حوزه دولت سیاست‌های مناسبی برای نوسازی واحد‌های مسکونی تدوین نکرده است در حالی که این حوزه خود نقش بسیار موثری در روند رونق بازار مسکن دارد و از سوی دیگر اگر سیاست‌های تشویقی اجرا شود بسیاری از سازندگان حاضر خواهند بود موانع تولید را در این حوزه برطرف کنند.

افزایش تسهیلات  هیچ تاثیری در رشد قیمت مسکن نخواهد داشت

در ادامه رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار  ، با بیان اینکه آن چیزی که موجب افزایش قیمت مسکن در بازار میشود متغیر‌های اقتصادی و اثرگذار ازجمله ارز، سکه و بورس است گفت: با قطعیت می‌توانم اعلام کنم که افزایش تسهیلات مسکن هیچ تاثیری در بازار مسکن به ویژه بر روی قیمت‌ها نخواهد داشت.

مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اینکه هم اکنون تسهیلات خرید مسکن با افزایش قیمت جعاله به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: متقاضیان می‌توانند با دریافت این تسهیلات در برخی از مناطق تهران واحد‌های مسکونی با متراژ‌های کوچک خریداری کنند و یا بخش عمده‌ای از قیمت یک واحد مسکونی را تامین کنند.

انارکی افزود: هم اکنون تسهیلات خرید مسکن خود نقش بسیار موثری در افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن دارد و ما امیدواریم با تایید شورای پول و اعتبار بتوانیم نرخ تسهیلات مسکن در حوزه خرید و یا اجاره را هم دریافت کنیم.

گفتنی است بازار مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود که متاسفانه در یکی دو سال گذشته با رکود بسیار عمیقی رو به رو شده است و این در حالی است که در چند ماه گذشته آمار‌هایی که ارائه نشان دهنده آن است که با کلید خوردن طرح اقدام ملی مسکن زمزمه‌هایی از رونق در این بازار به گوش می‌رسد و ما امیدواریم دولت بتواند با همکاری سایر دستگاه‌ها هر چه سریع‌تر چهارصد هزار واحد مسکونی را به ویژه در کلانشهر‌ها و شهر‌های جدیدی تهران به مرحله اجرایی برساند.

منبع: yjc

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×    =  5