اظهار نگرانی مسئولان از ثبت ۱۳ هزار تازه‌وارد در بورس

آمار صدور کدهای بورسی در سال‌جاری حاکی از آن است که تعداد این کدها از فروردین تا بهمن‌ از ۵۵ هزار به ۶۸ هزار کد افزایش یافته که تعداد کدها به ۱۱ میلیون و ۳۳۸ هزار رسیده است؛ اتفاقی که دبیرکل کانون کارگزاران بورس در مورد آن ابراز نگرانی کرده و بر این باور است که این اتفاق خطرناک بوده و وظیفه ارکان بازار سرمایه این است که طرف عرضه را تقویت کند.

آمار صدور کدها در سال ۱۳۹۸ به این ترتیب است که در فرودین ۵۵ هزار کد، در اردیبهشت  ۳۹ هزار کد، در خرداد  ۲۳ هزار کد، در تیر  ۳۴ هزار کد، در مرداد ۴۸ هزار کد و در شهریور ۶۱ هزار کد صادر شده است.

میزان صدور کدها در مهرماه رشد چشم‌گیری داشته و در این ماه  ۹۱ هزار کد صادر شد. همچنین در آبان، آذر و دی به ترتیب شاهد صدور ۲۵ هزار، ۵۲ هزار و ۶۸ هزار کد هستیم؛ بنابراین کل کدهای صادر شده از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۴۹۶ هزار کد و تعداد کل کدها ۱۱ میلیون و ۳۳۸ هزار کد (این کدها به غیر از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری است که یونیت‌های صندوق های سرمایه گذاری دارند) است.

تعداد سهام‌داران خطرناک است

در این راستا، روح‌الله میرصانع – دبیرکل کانون کارگزاران بورس – در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد تعداد سهام‌داران بازار سرمایه اظهار کرد: تعداد سهام‌داران خطرناک است. زمانی که طرف تقاضا تا این حد رشد پیدا کرده و جذب سرمایه به بازار تا این حد توسعه پیدا کرده است و عموم مردم دارند وارد بازار می شوند وظیفه ارکان بازار سرمایه این است که طرف عرضه را تقویت کند در غیر این صورت باعث بالا رفتن بی دلیل قیمت برخی از سهام شرکت‌ها خواهیم بود.

وی ادامه داد: منظور از تقویت طرف عرضه این است که سازمان خصوصی سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذار بزرگ را به عرضه تشویق کنیم. همچنین مقرراتی که جلوی عرضه شرکت‌ها را می‌گیرد حذف کنیم. برای مثال مقرراتی در بازار پایه وجود دارند که می‌گویند سهام‌داران بزرگ شرکت‌ها نمی‌توانند عرضه کنند مگر اینکه مجوز بگیرند. این قوانین دست و پا گیر است و باید حذف شود تا سهام داران عمده بتوانند عرضه کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه می‌توان تعداد پذیرش شرکت‌ها یا عرضه‌های اولیه را افزایش داد، گفت: اگر در گذشته دو هفته یا ماهی یک بار جلسات هیات پذیرش تشکیل می‌دادیم اکنون هفته‌ای دو بار تشکیل دهیم. می‌توانیم فرایند پذیرش را تسهیل کنیم تا پذیرش بیشتر و سهم جدید وارد بازار شود.

میرصانع اظهار کرد: باید از این دست موارد و سیاست‌ها باید در بازار اتخاذ شود تا طرف عرضه هم متناسب با طرف تقاضا رشد پیدا کند. این اتفاق باعث می‌شود قیمت‌ها بی دلیل و بی رویه رشد پیدا نکند و بازار متعادل بماند. اما اگر طرف عرضه را پایین نگه داریم تبعاتی در بازار ایجاد می شود که آسیب آن به سهام‌دار غیر حرفه‌ای وارد خواهد شد.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  6  =  48