مخفی کاری مالی، شاخصی مکمل برای مشخص کردن کشورهایی با کمترین مالیات شرکتی

یک شاخص جدید بعنوان مکمل شاخص پناهگاه مالیات شرکتی معرفی شده است و با استفاده از اطلاعات مالی کشورهای مختلف، میزان امکان کاهش مالیات در کشورهای مختلف را نشان می دهد.

به گزارش ریسک نیوز امروز یکی از رسانه ها در گزارشی کوتاه اذعان داشته که حس فساد در اذهان مردم ایران گسترده تر از اصل مفاسد موجود در کشور است و با استناد به  اسپوتنیک عنوان کرده ، آمریکا و سوییس اولین و دومین کشورهای دارای فساد مالی سیستماتیک در جهان هستند.

اما واقعیت این شاخص چیست؟

 شاخص در نظر گرفته  که بدان استناد شده در  18 فوریه امسال مورد استفاده عملیاتی قرار گرفته است و  بیشتر بعنوان یک شاخص مکمل در کنار شاخص کشورهای مناسب برای پرداخت کمترین مالیات شرکتی می باشد.

مخفی کاری مالی، شاخصی مکمل برای مشخص کردن کشورهایی با کمترین مالیات شرکتی
در 18 فوریه سال 2020، شبکه بین المللی عدالت مالیاتی (Tax Justice Network، که در سال 2003 تأسیس شد) شاخصی جدید برای ارزیابی وضعیت پرداخت مالیات در کشورهای مختلف جهان ارائه کرد.
این شاخص با عنوان مخفی کاری مالی (Financial Secrecy Index) (FSI) یک شاخص جدید بعنوان مکمل شاخص پناهگاه مالیات شرکتی معرفی شده است و با استفاده از اطلاعات مالی کشورهای مختلف، میزان امکان کاهش مالیات در کشورهای مختلف را نشان می دهد. بنابراین، با توجه به این شاخص، در کشورهایی که دارایی بالاترین رتبه باشند، شرکت ها معمولا میزان مالیات کمتری را پرداخت می کنند، زیرا قوانین زیادی در جهت عفو مالیاتی تصویب شده است.
این امر منجر می شود تا بار مالیاتی تولید کنندگان در این کشورها کم و بار مالیاتی مصرف کنندگان زیاد باشد.
بعنوان نمونه، در کشورهای پیشرفته عضو OECD ایالات متحده، میزان مالیات ناشی از مصرف انرژی توسط تولید کنندگان و مراکز تجاری کمتر از مصرف کنندگان است. این در حالی است که در کشور ما، هزینه مصرف انرژی توسط مراکز تولیدی و تجاری به مراتب بیشتر از مراکز مسکونی و مصرف کنندگان است.

به هر روی اگر گزارش مورد بررسی در ارتباط مستقیم با فساد سیتماتیک بود کمیته بال و FATFحساسیت نشان می دادند.

چرا که کمیته بال در خصوص فساد و افزایش ریسک بانکی و FATF برای فساد سازمان یافته  و سیستماتیک ورود پیدا می کنند.

برای اطلاعات بیشتر به دولینک زیر مراجعه کنید:

https://fsi.taxjustice.net/en/introduction/introducing-the-fsi

https://www.coface-usa.com/News-and-Publications/Publications/Country-Risk-Assessment-Map-2nd-Quarter-2017

منبع: واحد تحقیقات و ترجمه ریسک نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

40  −  39  =