کارت بانکی بدهید هفته‌ای ۵۰۰ هزار تومان بگیرید! /آشنایی با جدیدترین شیوه پولشویی

مدتی است افرادی سودجو در فضای مجازی برای نقل و انتقالات مالی خود و فرار مالیاتی کارت‌های بانکی سایر افراد را اجاره می‌کنند.

با حضور در فضای مجازی ممکن است با تبلیغات و معرفی سایت‌های قمار و شرط بندی مواجه شده باشید؛ سایت‌هایی که اخیرا تبلیغاتی با عنوان (اجاره کارت‌های بانکی به بهترین قیمت، بدون دردسر و کاملا قانونی، پرداخت هفتگی و تضمینی) را در سایت‌های خود منتشر می‌کنند.

افرادی که در فضای مجازی به صورت کاملا غیرقانونی با سو استفاده از اطلاعات بانکی افراد دست به پولشویی می‌زنند، به نوعی که از شما می‌خواهند تا با استفاده با باز کردن یک حساب بانکی، تمامی اطلاعات بانکی خودتان را همچون شماره کارت، رمز دوم، رمز اینترنتی و … را در اختیارشان بزارید و پس از قرار دادن این اطلاعات به شما وعده پرداخت هفتگی ۵۰۰ هزار تومان یا ماهانه دو میلیون تومان داده می‌شود.

سپس سودجویان برای فرار مالیاتی با توجه به اطلاعات کارت بانکی که در دست دارند، فعالیت‌های مجرمانه خود را انجام می‌دهند و با استفاده از آن تمام نقل و انتقالات مالی خود را انجام می‌دهند، بدون آنکه فردی که حساب بانکی به نامش است ازاین اقدام مطلع باشد.

بیشتر بخوانید:

در طی ارسال پیامک خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به یکی از این سایت‌ها در فضای مجازی مبنی بر اجاره کارت بانکی، از او پرسیدیم که هزینه اجاره کارت بانکی شخصی چقدر است و در پاسخ دریافت کردیم که در پایان هر ماه برای هزینه اجاره کارت بانکی شما، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان براش شما واریز می‌شود.

پس از مدتی که این شیوه پولشویی در بین افراد سودجو رواج بیشتری پیدا کرد، بانک‌ها پس از بررسی و پیگیری این موضوع را به دستگاه‌های قضایی اعلام کردند و پس از آن بسیاری از بانک‌ها در خصوص این موضوع به مشتریان بانکی خود هشدار دادند تا گرفتار این افراد نشوند.

این درحالی است که بانک مرکزی در مهر ماه سال جاری به مشتریان بانکی خودش اعلام کرد:- بانک مرکزی با توجه به افزایش تعداد سایت‌های جعلی در فضای پرداخت کشور از دارندگان کارت‌های بانکی درخواست کرد هنگام انجام عملیات بانکی و خرید در فضای مجازی، توجه و دقت لازم را به عمل آورده و از ورود و افشای اطلاعات کارت خود در سایت‌های نامعتبر و مشکوک خودداری کنند.

بانک مرکزی اعلام کرد: این بانک در راستای صیانت و محافظت از دارایی مشتریان و به منظور مقابله با سایت‌های جعلی و جلوگیری از فیشینگ درگاه‌های پرداخت همواره اقدام به شناسایی درگاه‌های تقلبی و پیگیری جهت مسدودسازی و غیرفعال شدن این درگاه‌های می‌کند.

درگاه‌های جعلی پرداخت یا فیشینگ توسط مجرمان سایبری به منظور سرقت اطلاعات کارت مردم، طراحی شده و در اینترنت بارگذاری می‌شوند.

با توجه به اینکه اطلاعات کارت (شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضا و کد CVV ۲) برای انجام تراکنش‌های کارتی اینترنتی مانند خرید و انتقال وجه کارت به کارت استفاده می‌شود، مجرمان همواره سعی در سرقت این اطلاعات با فریب مردم از طریق صفحات فیشینگ را دارند.

بازار داغ این کلاهبرداری‌ها نشان می‌دهد که مخاطبان زیادی را درگیر خود کرده است، افرادی که معمولا هیچ آگاهی از این کار غیر قانونی و پولشویی ندارند و بعد از آنکه پلیس فتا به آنان هشدار می‌دهد آنان می‌گویند که هیچ اطلاعی نداشته اند و تنها اطلاعات بانکی خودشان را در اختیار گذاشته اند.

این درحالی است که پلیس فتا سرهنگ اکبری معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در گفت و گو با خبرنگار ، درباره کلاهبرداری با خرید و فروش کارت‌های بانکی اظهار کرد: برخی کلاهبرداری‌ها از سال ۸۸ و از طریق تلفن‌های ثابت صورت می‌گرفت و برخی با تلفن‌های ثابت ارگان‌های دولتی و با روش‌های خاصی اقدام به خرید کالا می‌کردند.

وی با بیان اینکه با فراگیر شدن تلفن همراه بیش از ۹۸ درصد کلاهبرداری‌ها از طریق تماس تلفنی و اعلام برنده شدن و ارسال پیامک‌های متعدد صورت گرفت، گفت: یکی از روش‌های کلاهبرداران بدین شکل بود که با نوشتن متنی درخواست پول می‌کردند و آن متن به صورت سراسری ارسال می‌شد و برخی از شهروندان وجوهی را به شماره حساب ذکر شده واریز می‌کردند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: در سال‌های اخیر کلاهبرداران از کارت‌ها یا حساب های بانکی اجاره‌ای سو استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: طی جلساتی که با حضور معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه، معاونت فضای مجازی دادستانی کشور، سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و بانک مرکزی جلساتی برگزار شد حدود ۱۹ هزار شماره حساب شناسایی و با دستور قضایی مسدود شدند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه افرادی عامدانه و عالمانه با کلاهبرداران همکاری می‌کنند و کارت خود را  در اختیار آنان قرار می‌دهند، بیان کرد: این افراد به لیست سیاه پلیس اضافه و حساب‌های بانکی‌شان  مسدود می‌شود.

سرهنگ اکبری اظهار کرد: اگر افراد بیشتر از دو بار در اجاره دادن کارت و حساب بانکی شان دخالت داشته باشند، محدودیت‌های بانکی در سراسر کشور برایشان لحاظ می‌شود.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفت: مردم نسبت به هشداری‌هایی که پلیس می‌دهد هوشیار باشند.

وی افزود: معمولا شماره تلفن‌هایی که با آن ها برای کلاهبرداری تماس می‌گیرند اعتباری، ایرانسل و یا رایتل هستند.

لازم است بدانید که بسیاری از این افراد که با این کلاهبرداران همکاری می‌کنند، افرادی نیازمند هستند که نمی‌دانند چه نقل و انتقالاتی با حساب بانکی شان صورت می‌گیرد و بعد از آن کسی که باید در مقابل پلیس و دستگاه‌های قضایی پاسخگو باشد خود فرد است؛ بنابراین نیاز است تا افراد با دقت و اطلاعات بیشتری با این تبلیغات برخورد کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

85  −    =  75