همسر و فرزندان سقای کربلا را بشناسید/ آیا فرزند قمر بنی هاشم در کربلا حضور داشته؟

حضرت ابالفضل(ع) و لبابه دارای چند فرزند بودند که نام یکی از آن‌ها عبیدالله است که مطالب تاریخی را از او نقل کرده‌اند. خود عبیدالله بن عباس علیه السلام هم چند فرزند داشت.

بی شک حضرت ابالفضل العباس(ع) اسوه وفاداری، ادب و مقاومت در صحنه کربلا هستند. بیشتر ما با دلاوری‌های این شخصیت برجسته در روز عاشورا و شهادت مظلومانه ایشان آشنا هستیم؛ اما بد نیست  کمی به وجه دیگر حیات این آزاده بزرگ و پیرو ولایت امام حسین(ع) بپردازیم. به مناسبت تولد حضرت ابالفضل العباس(ع) می‌خواهیم مروری بر زندگی خانوادگی ایشان و اهل بیتشان بیندازیم.

سالروز تولد حضرت عباس(ع)

حضرت قمر بنی هاشم، عباس بن علی (به عربی: العباس بن علی) در روز ۴ شعبان سال ۲۶ هجری قمری به دنیا آمده و در روز ۱۰ محرم ۶۱ هجری قمری به شهادت رسیدند. ایشان پسر حضرت علی(ع)  و ام‌البنین و برادر کوچک‌تر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند.

بیشتر عاشقان اهل بیت رسم وفاداری و ادب و نیز دلاوری های ایشان را در صحنه نبرد در عاشورا به یاد دارند. نحوه شهادت این حضرت به خصوص سالها است ذکر لب مداحان اهل بیت است. با این حال، کمتر کسی است که در مورد خانواده، فرزندان و همسر یا همسران این حضرت مطلبی بداند.

همسر حضرت عباس کیست؟

آن طور که در منابع تاریخی نوشته شده، همسر حضرت ابوالفضل علیه السلام بانویی به نام «لبابه» دختر عبیدالله پسر عباس بن عبدالمطلب بود.

تاريخ ازدواج چندان مشخص نيست اما از سن فرزندان حضرت عباس(ع) مي توان حدس زد كه ازدواج او بين سال هاي 40 تا 45 هجري صورت گرفته و اينكه سن او هنگام ازدواج بيست سال بوده است.

شواهد تاریخی گویای این نکته است که حضرت عباس (ع) به غير از لبابه همسر ديگري انتخاب نکرده است.

سرنوشت همسر قمر بنی هاشم پس از عاشورا

پس از شهادت حضرت عباس(ع) و فرزندان او در كربلا، لبابه به عقد زيد بن الحسن(ع) «فرزند امام مجتبي(ع)» در آمد و از او صاحب دختري به نام نفيسه گرديد. برخي ديگر نوشته اند: او از زيد، فرزند پسري به دنيا آورد و نام او را حسن گذاشت.

حضرت عباس(ع) چند فرزند داشتند؟

 حضرت ابالفضل(ع) و لبابه دارای چند فرزند بودند که نام یکی از آن‌ها عبیدالله است که مطالب تاریخی را از او نقل کرده‌اند. خود عبیدالله بن عباس علیه السلام هم چند فرزند داشت. یعنی نوه‌های حضرت عباس علیه السلام این افراد بودند: ابوجعفر عبدالله، نفیسه و حسن.

نام فرزند دیگر حضرت عباس علیه السلام به احتمال زیاد فضل بوده که به همین دلیل به آن حضرت ابوالفضل هم گفته می‌شود. البته در کتاب عمده الطالب نوشته شده که خداوند به فضل فرزندی نداد و نسل حضرت عباس علیه السلام از عبیدالله باقی ماند.

نام و شهرت این دو فرزند از جمله مسلمات تاریخی است؛ اما اقوال ديگري نيز در مورد تعداد اولاد حضرت عباس و جنسيت آنها وجود دارد که در کتب مقاتل مختلف به صورت پراکنده به آنها اشاره شده است. مثلاً بعضي نوشته‌اند که حضرت عباس(ع) دو فرزند ديگر به نام‌هاي محمد و قاسم داشته است که در کربلا جزو ياران امام حسين(ع) به شهادت رسيدند. به اعتقاد برخی دیگر، حضرت عباس(ع) پسري بنام حسن داشته که مادرش ام‌ولد بوده است. بعضي ديگر نیز نوشته‌اند که حضرت عباس دختري هم داشته است؛ ولي با اين حال نام او را ذکر نکرده‌اند.

آیا فرزندان حضرت عباس(ع) نیز در کربلا شهید شدند؟

اقوال گوناگونی در مورد حضور فرزندان حضرت عباس(ع) در کربلا مطرح است. بنا به گزارش برخي از تاريخ نگاران، تنها محمد در كربلا به شهادت رسيده است؛ در اين زمينه نوشته اند: دركربلا سه تن از فرزندان حضرت عباس(ع) با او حضور داشتند كه دربين آنها، حضرت عباس(ع)، محمد را از همه بيشتر دوست مي داشت و او را از خود جدا نمي كرد. او نوجواني پارسا و خدا ترس بود و در ميان ابروانش اثر سجده ديده مي شد. وقتي حضرت عباس(ع) برادر بزرگوار خويش امام حسين(ع) را بي ياور ديد، ‌فرزند خود محمد را صدا زد و با دست خود، لباس جنگ بر تن او پوشاند و شمشير به كمر او بست.سپس دست او را گرفته و نزد امام خويش رفت و خود از امام پيكار او را گرفت. محمد دست امام را بوسيد و پس از خداحافظي با زنان خيمه، به ميدان رفته و مبارز طلبيد و پس از ساعتي نبرد، به شهادت رسيد.

با این حال، شواهد تاریخی مسلمی در مورد حضور فرزندان حضرت عباس(ع) در کربلا وجود ندارد. والله اعلم.

منبع: خبر فوری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  7  =  1