آیا پاندومی کرونا صدور بیمه نامه های جدید را مختل می کند؟ // کرونا تهدیدی برای بیمه های زندگی

اخلال در سفر ،تعطیلی کارگاهها ،کارخانجات ، کسب و کارهای مختلف و اصناف رفته رفته ضمن افزایش مطالبات شرکتهای بیمه سبب می شود که صدور بیمه نامه های جدید نیز با وقفه حداقل چهار ماهه روبرو شود.//از آنجا که نوسان نرخ بهره مستقیما بر محصولات و سرمایه‌گذاری‌های صنعت بیمه تاثیرگذار است، این مساله تهدید اصلی پیش روی شرکت‌های بیمه زندگی به شمار می‌رود.

به گزارش ریسک نیوزانتظار می‌رود بحران نگران‌کننده و رو به رشد ویروس کرونا در سراسر جهان رشد اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

اما نشانه های اشکاری وجود دارد که شرکتهای بیمه نیز در سراسر جهان از کرونا در امان نخواهند ماند.

پیامدهای ویروس کرونا بر صنعت بیمه ایران

اخلال در سفر، تولید، تقاضا و فروش، کسب‌وکارها را در بخش‌های مختلف با خسارات گسترده‌ای روبرو کرده است. ضمن  اینکه بسیاری از شاخص‌ها در جهان روند نزولی داشته و صدهاهزار دلار از ثروت سرمایه‌گذاران از بین رفته است.

اغلب چالش های فوق در ایران نیز افزایش یافته به طویکه این چالش ها مستقیم و غیر مستقیم بر روند فعالیت شرکتهای بیمه اثر می گذارد.

اخلال در سفر ،تعطیلی کارگاهها  و کارخانجات ، کسب و کارهای مختلف و اصناف رفته رفته ضمن افزایش مطالبات شرکتهای بیمه سبب می شود که صدور بیمه نامه های جدید نیز با وقفه حداقل چهار ماهه روبرو شود.

از جمله کسب و کارهایی که با وقفه روبرو شدند کارگاههای ساختمانی هستند به طوریکه با ابلاغ ستاد مقابله‌ با کرونای شهرداری تهران و برای جلوگیری از تجمع کارگران ساختمانی و گسترش شیوع بیماری، فعالیت های ساختمانی در تهران تا اطلاع ثانوی تعطیل و نظارت بر اجرای آن بر عهده شهرداران مناطق قرار داده شد.

تعطیلی موقت کارگاههای ساختمانی و تولیدی می تواند بر میزان پرتفوی بیمه های مسئولیت به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثر گذار باشد.

بر اساس پیش بینی ها کم کاری فصلی و در نهایت ورشکستگی واحدهای تولیدی ضعیف قادر است  بر میزان تقاضا بر بیمه نامه های جدید اثر گذار باشد.

توقف سفرهای خارجی و کاهش خرید بیمه نامه های مسافرتی نیز از جمله مواردی است که می تواند کاهش صدور بیمه نامه های مسافرتی را به دنبال داشته باشد.

همچنین کاهش صادرات و واردات افت خرید بیمه های باربری را تحت تاثیر قرار می دهد

ضمت اینکه گاها محموله‌ها قرنطینه شدند و این موضوع فرسایش و از بین رفتن آنها را به دنبال داشته باشد.

البته باید بدین نکته اشاره شود که اگر چه بحران کرونا سبب وقفه در صدور برخی بیمه نامه ها می شود اما متقابلا می تواند افزایش تقاضا برای خرید برخی دیگر از بیمه نامه ها مانند بیمه های مسوولیت حرفه ای کادر پزشکی و پیرا پزشکی را افزایش دهد.

اگر چه لازم بذکر است که برخی نشانه ها از کاهش خسارات شرکتهای بیمه ایرانی خبر می دهند به طوریکه رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش 64درصدی تصادفات در جاده ها در نوروز 99 گفته است تعداد جانباختگان 59درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل و مجروحین نیز به میزان 48درصد کاهش داشته است.

پیامدهای ویروس کرونا بر آمریکا

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات بازار جهانی IHS Markit، به نظر می رسد که فعالیت‌های تولیدی و تجاری آمریکا برای نخستین بار از زمان تعطیلی دولت فدرال در سال 2013 در ماه فوریه سیر نزولی به خود گرفته است.

بنابراین، با توجه به تاثیر پاندمیک کوویدـ19 بر اقتصاد این کشور، انتظار می‌رود که شرکت‌های بیمه نیز دستخوش تغییراتی جدید قرار بگیرند. در صورتی که نرخ بهره کاهش یابد، درآمد سرمایه‌گذاری، به عنوان یکی از محرکه‌های اصلی درآمد شرکت‌های بیمه، نیز محدود خواهد شد.

البته بازده درآمد سرمایه‌گذاری نیز تحت تأثیر نرخ بهره فدرال‌رزرو قرار دارد. اگرچه کاهش نرخ بهره ارزش سهام اوراق را افزایش خواهد داد، اما همچنان تاثیر منفی خود را بر بازده خالص سرمایه‌گذاری خواهد گذاشت. در کل، سناریوی کاهش نرخ بهره نشانه مثبتی برای بازیگران عرصه بیمه نخواهد بود.

همچنین، از آنجا که نوسان نرخ بهره مستقیما بر محصولات و سرمایه‌گذاری‌های صنعت بیمه تاثیرگذار است، این مساله تهدید اصلی پیش روی شرکت‌های بیمه زندگی به شمار می‌رود. ریسک نرخ بهره می تواند به روش‌های مختلفی  بر درآمد شرکت‌های بیمه زندگی، سرمایه و ذخایر، نقدینگی و رقابت تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تأثیر نرخ بهره کم به سطح و نوع ضمانت‌های ارائه شده نیز بستگی دارد. درآمد بیمه‌شدگان زندگی معمولاً برآمده از سود حاصل از  بازده سرمایه‌گذاری و اعتبار بهره بیمه‌نامه‌ها و محصولات است. در دورانی که نرخ بهره سیر نزولی به خود گرفته است، درآمد بیمه‌شدگان زندگی از سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است برای تحقق تعهدات تضمین‌شده کافی نباشد.

پیامدهای ویروس کرونا بر چین

به گزارش «فایننشال تایمز»، ویروس کرونا کسب‌وکار بیمه زندگی را در شرکت بیمه «پینگ آن» چینی دچار افول کرد،  در مقابل ثبت‌نام برای درخواست خدمات مشاوره بهداشتی آنلاین افزایش ده‌برابری داشت. «پینگ آن» یکی از بزرگ‌ترین بیمه‌گذاران جهان و دومین سهامدار بزرگ شرکت سرمایه‌داری بانکی HSBC است. اما بازارهای بیمه چین بیشتر به دلیل توقف سفرها و کاهش خرید بیمه مسافرتی، همچنین کاهش صادرات و افت خرید بیمه بار تحت تاثیر قرار گرفتند.

محموله‌ها قرنطینه شدند و این موضوع فرسایش و از بین رفتن آنها را به دنبال داشت. به همین خاطر، تقاضا برای خطوط مازاد و بیمه باربری افزایش یافت. در مقابل، افزایش تلفات باعث افزایش مطالبات برای بیمه زندگی شد. ویزیت مطب و پزشکان بیمارستان نیز افزایش مطالبات بیمه سلامت را به همراه داشت و بیمه خدمات درمانی به دلیل فقدان پوشش بیماری‌های اپیدمیک در چین با تقاضای کمتری مواجه شدند. البته انتظار می‌رود همین عوامل بر بازارهای بیمه در آمریکا و کشورهای مختلف نیز نقش مشابهی را بازی کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

55  −  53  =