کدام آزمون‌ها بخاطر کرونا لغو شد؟

شیوع ویروس کرونا در کشور ضمن تعطیلی بخش‌های مختلف آموزش عالی منجر به لغو برگزاری برخی آزمون‌های ملی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد که قرار بود در فروردین و اردیبهشت ماه برگزار شود.

شیوع بیماری موسوم به کووید- ۱۹ در بیش از ۱۰۰ کشور جهان و سرایت آن به ایران نه تنها زندگی مردم بسیاری از کشورها را از روند طبیعی خارج ساخت بلکه باعث توقف و تعطیلی تمامی برنامه‌ها، آزمون‌ها و کلاس‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها در این کشورها شد.

به دنبال سرایت ویروس کرونا به ایران نیز مسوولان آموزشی کشور به تعطیلی تمامی بخش‌های آموزشی کشور دستور دادند و همچنین به لغو و تعویق آزمون‌ها به ویژه کنکور تا اطلاع بعدی تصمیم گرفتند.

در کنار به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری سازمان سنجش آموزش کشور، برخی از آزمون های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که قرار بود فروردین و اردیبهشت ماه ۹۹ برگزار شود نیز لغو شدند و این آزمون ها با تعویق برگزار می شوند. 

مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور در تازه ترین اطلاعیه خود اعلام کرد: با توجه به انتشار برخی اخبار غیرواقعی در فضای مجازی در خصوص تعویق آزمون های کشوری وزارت بهداشت، تنها منبع موثق اطلاع رسانی در این خصوص معاونت آموزشی و مرکز سنجش آموزش پزشکی بوده و به محض تصمیم گیری در این خصوص مراتب از طریق مجاری ذکر شده به اطلاع می رسد. آخرین تصمیم گیری در این خصوص لغو برگزاری آزمون های ملی است که قرار بود در فروردین و اردیبهشت ماه برگزار شود. تاریخ بعدی برگزاری آزمون های مذکور پس از مشخص شدن اطلاع رسانی خواهد شد

بر این اساس، آزمون پیش کارورزی و جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) دانشگاه علوم پزشکی تهران که قرار بود صبح روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه ۹۹ برگزار شود، لغو شد.

همچنین آزمون های علوم پایه (پزشکی و دندانپزشکی) که بر اساس اعلام قبلی، عصر همین روز برگزار می شد نیز لغو و برگزاری آن به زمان دیگری موکول شد.

لغو آزمون های زبان انگلیسی و صلاحیت بالینی پزشکی عمومی

پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، پنجاه و هفتمین و پنجاه و هشتمین دوره‌های آزمون زبان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (MHLE)  قرار بود در اسفند ماه برگزار شود. برگزاری این آزمون ها اما سپس به فروردین ماه ۹۹ موکول شد.

اکنون برگزاری این آزمون در ۲۸ فروردین ماه نیز لغو شده است. روش برگزاری این آزمون ها، الکترونیکی و مبتنی بر رایانه است.

آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی نیز قرار بود ۲۹ فروردین ماه برگزار شود که با لغو برگزاری روبه رو شد.

همچنین چهارم اردیبهشت ماه نیز زمان برگزاری چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار رشته های تخصصی بالینی پزشکی و آزمون پذیرش دستیار پزشک خانواده بود که این آزمون نیز لغو شده است.

آزمون‌های وزارت بهداشت در خرداد ماه

بنا بر آخرین اطلاعیه مرکز سنجش آموزش پزشکی تاکنون تمامی آزمون های فروردین و اردیبهشت ماه لغو شده و درباره آزمون های خرداد ماه هنوز تصمیماتی اتخاد نشده است و تا لحظه تنظیم این گزارش، این آزمون ها در روزهای اعلام شده برگزار می شوند. مرکز سنجش آموزش پزشکی تاکنون اطلاعیه ای درباره آزمون های خرداد ماه منتشر نکرده است.

بنا بر جدول اعلامی آزمون های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آزمون پیش کارورزی الکترونیک (میان دوره) و علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی ۸ خرداد ماه سال ۹۹ برگزار می شود.

آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی نیز ۹ خرداد ماه ۹۹ برگزار می شود.

آزمون دکتری تخصصی پزشکی

آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) سال ۱۳۹۹ در رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی در روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ خرداد سال ۱۳۹۹ به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.

آزمون دکتری تخصصی رشته های علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به شکل ۵۰ درصد آزمون کتبی، ۲۰ درصد سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و ۳۰ درصد مصاحبه علمی است. همچنین آزمون دکتری پژوهشی رشته های علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به شکل ۳۰ درصد آزمون کتبی، ۲۰ درصد سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و ۳۰ درصد مصاحبه علمی و ۲۰ درصد تهیه طرح واره است.

آزمون کتبی به طور متمرکز و به صورت سؤالات چهارگزینه ای و دارای نمره منفی، به شیوه الکترونیک، توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می شود. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلب می تواند با توجه به مدرک مقطع قبلی خود حداکثر در دو رشته (یا مجموعه) امتحانی که در دو نوبت متفاوت برگزار می شود، شرکت کند.

آزمون فلوشیپ

مرحله کتبی آزمون پذیرش در دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۳۹۹، به صورت متمرکز و الکترونیک توسط دانشگاه های مجری ساعت ۹ روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹ برگزار می شود.

همچنین مرحله شفاهی نیز به صورت منفرد یـا ترکیبـی از روش هـای PMP  و OSCE و مصـاحبه ساختارمند یا سایر روش های نوین ارزشیابی و اختصاصی مرتبط با رشته خود) در روزهای ۲ تا ۴ تیرماه ۹۹ در یکی از دانشگاه های سطح تهران برگزار می شود.

ظرفیت ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی در دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۳۹۹ برای بیش از ۵۰ دوره تکمیلی تخصصی ۴۱۷ نفر است.

نام نویسی در آزمون پذیرش دوره های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) سال ۱۳۹۹ که برای بار دیگر تمدید شد، از ۲۰ اسفند ۹۸ آغاز شد و به مدت دو روز ادامه داشت.

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

24  −  22  =