آیا سرعت انتقال “کرونا” در کشورهای گرمسیر کندتر است؟

سرعت انتقال کرونا ویروس در کشورهای گرمسیر کندتر است؛ ادعایی که این روزها مطرح می شود، اما هنوز مستند علمی و ثابت شده ای برای آن ارائه نشده است.

بر اساس گزارش اپیدمیولوژیک کرونا در روز ۲۳ فروردین ماه که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، از ابتدای شـناسایی موارد کووید-۱۹ در کشـور اقدامات مؤثری جهت کنترل اپیدمی انجام شده است که این مداخلات در سـه حوزه عمده قابل تقسـیم بندی هستند که شامل اقدامات در راستای تغییر رفتار مردم و ارتقای سطح بهداشت فردی، ایجاد فاصله گذاری فیزیکی و بیماریابی فعال و ایزولاسیون افراد مثبت شناسایی شده بوده است.  

به صورت بسیار خلاصه در شکل زیر اهم اقدامات و مداخلات به ترتیب زمانی آورده شده است:

در کنار این اقدامات، خدمات ارزشمند و اثرگذار کادر بهداشتی-درمانی در بیمارستان ها که با ایثارگری کم نظیر گروه پزشکی، پرستاری و نیروهای خدماتی و پشتیبانی شکل گرفته است، اثرات قابل ملاحظه ای در کاهش بار بیماری به خصوص مرگ و میر داشته و باعث شده با وجود محدودیت های زیاد، شاخصهای درمانی کشور ارتقای چشمگیری یابد. اقدامات کارکنان حوزه بهداشت در امر غربالگری و پیگیری بیماران نیز تأثیر بسزایی در مهار گسترش بیماری داشته است؛ همچنین، حمایت های کم نظیر، همدلی و نوع دوستی مردم بار دیگر تبلوری از فرهنگ غنی کشور به نمایش گذاشته است.

در عین حال در نمودارهای زیر می توانید به ترتیب روند کشوری موارد قطعی و بهبود یافته و سپس روند کشوری موارد فوت بیماری کووید-۱۹ را مشاهده کنید: 

 

 

برخی اطلاعات مرتبط با غربالگری، ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ نشان می دهد که از ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۸ تا ساعت ۲۰:۰۰ روز ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۹، جمعیتی بالغ بر ۷۰ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۷۹۶ مورد غربالگری قرار گرفته اند که ۰.۲ درصد افراد غربال شده به پزشک ارجاع شده اند که از این تعداد برای ۲۳.۸ درصد افراد ویزیت شده، استراحت در منزل توصیه شده، برای ۰.۶ درصد افراد ویزیت شده، درمان سرپایی انجام شده و ۴.۵ درصد افراد ویزیت شده به بیمارستان ارجاع شده اند. همچنین ۲۸.۵ درصد مراجعین به بیمارستان ها در بیمارستان بستری شده اند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت میزان رضایتمندی مردم از خدمات غربالگری ۹۷.۳ درصد بوده است.

میانگین سنی مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور چقدر است؟

در عین حال بررسی موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ طی ۷۲ ساعت گذشته در کشور نشان می دهد که میانگین سنی ابتلا به این بیماری در کشور ۵۴.۱ سال بوده است. همچنین مردان بیش از زنان به این یماری مبتلا شده اند. به طوری که میزان ابتلا در مردان ۵۱.۹ درصد و در زنان ۴۸.۱ درصد بوده است.  

همچنین ۲۷.۱ درصد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بوده اند. ۱۰.۶ درصد از کل بیماران بستری، در بخش های مراقبت ویژه بوده و ۱۸.۰ درصد بیماران مبتلا نیز در زمره موارد شدید بیماری قرار می گیرند.  بیماران با پیامد فوت، بیماران تحت لوله گذاری نای و بیمـاران نیـازمنـد بســـتری در بخش هـای ویژه، بـه عنوان موارد شـــدیـد بیمـاری در نظر گرفته شده اند.

از طرفی بررسی موارد فوت مبتلایان به کووید-۱۹ در هفته گذشته، نشان می دهد که میانگین سنی فوت شدگان ناشی از این بیماری ۷۰.۵ سال بوده است و ۸۱.۲ درصد  افراد فوت شده سن بالای ۶۰ سال داشته اند. در میان فوت شدگان نیز نسبت مردان بیش از زنان است؛ به طوری که میزان فوت ناشی از کووید-۱۹ در مردان ۵۸.۲ درصد و در زنان ۴۱.۸ درصد بوده است. همچنین ۴۵.۱ درصد موارد فوتی دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بوده اند و ۹۰.۲ درصد موارد فوتی با سن بالای ۶۰ سال بوده و یا دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بوده اند.

کووید-۱۹ در جهان

همان گونه که در نمودار زیر مشخص شده است، تعداد موارد جدید مبتلا به کووید-۱۹ در روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه در جهان به ترتیب ۷۳ هزار و ۶۳۹ نفر، ۸۲ هزار و ۸۳۷ نفر و ۸۵ هزار و ۵۴ نفر بوده است.  

ایران؛ هشتمین کشوری کروناییِ جهان

در جدول زیر می توانید ۱۵ کشور اول از نظر ابتلا به کووید-۱۹ را ببینید که کشورهای آمریکا، اسپانیا و ایتالیا در رده اول تا سوم جهان از نظر ابتلا به این بیماری قرار دارند. کشور ما نیز در رده هشتم جهان از نظر ابتلا به کووید-۱۹ قرار گرفته است.
 

آیا بیماری کووید-۱۹ در کشورهای گرمسیر سیر انتقال کندتری دارد؟

سازمان جهانی بهداشت، اروپا را به عنوان محور بیماری ۱۹-COVID در ۱۳ مارس اعلام کرد. در این مورد که افزایش درجه حرارت، سیر انتقال بیماری کووید-۱۹ را کند می کند، حدس و گمان های بسیاری وجود دارد. این فرضیه باعث شده است که برخی از کشورهای اروپایی با اتکا به کاهش میزان انتقال در ماه های تابستان و این عقیده که کشورهای آفریقایی با همه گیری های کوچک تر روبرو خواهند شد، سیاست های اولیه خود را اتخاذ کنند.

با این حال، هیچ پایه و اساس مستندی برای چنین ادعاهایی وجود ندارد. در این نمودارها با استفاده از داده های دانشگاه جانزهاپکینز نشان داده شده است که اگرچه اولین مورد ابتلای تأییدشده در غرب آفریقا نسبت به اروپا دیرتر رخ داد، اما پس از تأیید اولین مورد در غرب آفریقا، گسترش موارد ابتلای بعدی، سریع بوده است. به ویژه در بورکینافاسو و سِنگال که پس از تأیید مورد اولیه، موارد ابتلای بعدی به سرعت افزایش یافت.

در واقع منحنی موارد تجمعی در این دو کشور، مشابه آنچه در اروپا اتفاق افتاده است، پیش می رود و از این فرضیه که ویروس به کندی در کشورهایی با آب وهوای گرم انتشار می یابد، پیروی نمی کند.

 

درس آموخته های کشورهای جهان در مواجهه با کووید-۱۹؛ این قسمت "ژاپـن"

بنابر اعلام گزارش اپیدمیولوژی روزانه بیماری کرونا که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، ژاپـن کشـوری در منطقه غربی اقیانوس آرام با مساحت ۳۶۴.۵۵۵ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر ۱۲۶.۴۷۶.۴۶۱ نفر است. اپیدمی کووید-۱۹ در این کشور از اول بهمن ماه ۱۳۹۸ آغاز شد. اگرچه ژاپن از همسایگان چین که کانون شروع اپیدمی بوده و جمعیت بالایی دارد، است، اما کمتر تحت تأثیر قرار گرفته و اقدامات انجام شده توسط این کشور موفقیت آمیز بوده است. در این کشور تا کنون ۳.۹۰۶ مورد تأییدشده بیماری با ۹۳ مورد مرگ شناسایی شده است.

محدودیت های شدید آنگونه که در بسیاری از کشورها وجود دارد، در زندگی عمومی ژاپنی ها ایجاد نشد. به عنوان مثال، افرادی که مقررات ماندن در خانه را نقض می کردند، جریمـه نشدند.

برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در این کشور شامل موارد زیر است:

–  واکنش سریع به اپیدمی و مسدودکردن تمامی مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

– وضع قانون قرنطینه اجباری مسافران به مدت ۱۴ روز

– ردیابی تماس ها از زمان شروع اپیدمی

– سختگیری در ترددها و اجتماعات در مناطق دارای موارد ابتلا با اعمال قرنطینه نسبی

– روحیه بالای مدنی و اطاعت از قوانین توسط مردم

– طرح بزرگ کمک های اقتصادی حدود هزار میلیارد دلار برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا از جمله تأمین هزینه و دستمزد در خانه مانده ها

– لغو ویزای سفر از کشورهای آلوده.

کابینه ژاپن همچنین سیاستی را اتخاذ کرد که دولت را قادر ساخت روادید کسانی که از چین و کره جنوبی به این کشور می آمدند را باطل کند. بر این اساس ژاپن روادید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار چینی و ۱۷ هزار شهروند اهل کره جنوبی را لغو کرد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  2