آیا کرونا به شرکتهای بیمه لطف کرد؟! // هشدار به بیمه گران در خصوص پیک تصادفات رانندگی

تائیر مخرب کرونا بر تراز مالی بیمه گران ایرانی بررسی شد؛

با حذف محدودیتها اوج مسافرتها را شاهد خواهیم بود که دوره خطرناکی است و شاهد پیک تصادفات خواهیم بود./کاهش تصادفات جاده ای ناشی از کاهش سفرها در دوران کرونا نمی تواند در صورتهای مالی شرکتهای بیمه تاثیر چندانی داشته باشد زیرا …

به گزارش ریسک نیوز، کمپانی رتبه بندی  AM Bestاعلام کرد،کووید 19 این پتانسیل را دارد که دارایی‌ها و قدرت پرداخت ترازنامه‌های شرکت‌های بیمه را به چالش بکشد. با این حال، شرکت بیمه AM Best معتقد است که عمده پیامدها به دلیل ریسک مواجهه با ویروس کورونا نیست، بلکه در پی واکنش سریع دولت‌ها و بازارها در مقابله با این بیماری جدید و در نتیجه آسیب‌های اقتصادی قابل مشاهده خواهد بود.

حال این سوال مطرح میگردد که تاثیر کووید 19 بر تراز شرکتهای بیمه ایرانی چگونه خواهد بود؟

بی تردید تاثیرات اقتصادی ناشی از رکود و تعطیلی کسب و کارها بر صنعت بیمه نیز اثر گذار است همچون کاهش تقاضا برای خرید پوشش های بیمه ای به دلیل وضعیت نامناسب معیشتی آحاد جامعه در پی بیکاری ، کاهش سفر و صدور بیمه نامه های مسافرتی،  بالا رفتن ضریب خسارت بیمه نامه های درمان تکمیلی ، کاهش صادرات و واردات ، روند افزایشی مطالبات و …

بر اساس گزارش پلیس راهور در اثر توقف سفرها در دوران قرنطینه تعداد جانباختگان رانندگی ۵۹درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل و مجروحین نیز به میزان ۴۸درصد کاهش را تجربه کرده است.

این سوال ایجاد می شود که آیا کاهش تلفات رانندگی می تواند بارقه ای امیدوارکننده برای بیمه گران جهت کاهش نسبت خسارت و اثر در تراز مالی انها باشد؟ جالب است که یک روزنامه رسمی نیز با این ادعا که کاهش تصادفات لطف بزرگ کرونا به شرکتهای بیمه بوده است تیتر اول خود را بدین امر اختصاص داد.

ریسک نیوز در این زمینه گفتگویی را با احمد صفرزاده ، معاونت فنی بیمه البرز انجام داده است.

صفرزاده با بیان اینکه تاثیر منفی حاصل از آثار زیانبار کرونا بر صنعت بیمه اجتناب ناپذیر است، گفت:رابطه بیمه و توسعه اقتصادی دو سویه است در جامعه ای که با رشد اقتصادی مواجه باشد، خودبخود صنعت بیمه نیز رشد می کند؛ این در حالی است که حالت رکود و افت شاخص های اقتصادی بر بیمه نیز اثر گذار است.

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر عملکرد انواع رشته های بیمه ای و تراز شرکتهای بیمه افزود:با توجه به شرایط تحریم و محدودیت در صادرات ، واردات و حمل و نقل خارجی، کرونا ویروس تاثیر چندانی بر صدور بیمه نامه های باربری در ایران ندارد زیرا روند قبل نیز به دلیل اعمال تحریم ها با رکود مواجه بوده است.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به کاهش درآمدها به دلیل توقف موقت فعالیت اصناف ، کاهش تولیدات ، کاهش ارزش کالاهای در جریان ساخت و اخلال در تداوم فعالیت پروژه های عمرانی خودبخود اقبال جامعه به خرید بیمه نامه کاهش می یابد.

 این کارشناس بیمه و اقتصاد در ادامه نظری متفاوت در خصوص تاثیر کاهش تصادفات رانندگی در تراز شرکتهای بیمه ارایه کرد و گفت:کاهش تصادفات رانندگی با شیوع کرونا ویروس و اتخاذ سیاستهای محدودکننده در سفرهای جاده ای در اثر شرایط خاص بوده و به مجرد ایجاد شرایط عادی در سفر، مسافرتهای جاده ای و تردد در جاده های برون شهری شدت می گیردبه عبارتی با حذف محدودیتها اوج مسافرتها را شاهد خواهیم بود که دوره خطرناکی است و شاهد پیک تصادفات خواهیم بود؛ بنابراین برعکس آنچه تصور می شود می تواند در میان مدت اثار زیان باری به دنبال داشته باشد.

صفرزاده در ادامه در پاسخ بدین سوال که حال اگر فرض کنیم که با اتمام کرونا شاهد پیک سفر هم نباشیم و مسافرتهای برون شهری چندان شدت نگیرد؛ ایا کاهش تصادفات جاده ای ناشی از کاهش سفرها در دوران کرونا بر صنعت بیمه اثر مثبت دارد؟ گفت : نمی تواند در صورتهای مالی شرکتهای بیمه تاثیر چندانی داشته باشد زیرا 70درصد خسارتهای پرداختی شرکتهای بیمه در رشته خودرو مربوط به دیه است ازین میزان حدود 80 درصد مربوط به دیه های جرحی است که دیه های جرحی و حتی گاها فوتی حداقل بین یک سال و نیم تا دو سال طول می کشد تا دادگاه به دلیل طول درمان و گزارش پزشک قانونی حکم دهد در این راستا بر مبنای تحلیلی که در شرکت های بیمه وجود دارد، تنها حدود15 تا  20 درصد خسارت های واقع شده در زمینه دیه در همان سال و حدود 40 درصد در سال دوم پرداخت می شودو بین 25 تا 30 درصد در سال سوم و مابقی در سالهای بعدی.

معاونت مالی بیمه البرز تاکید کرد: در این راستا کاهش تصادفات  اثار مساعد چندانی در صورتهای مالی شرکتهای بیمه نخواهد داشت و حتی به میزان حدود 15 درصد نیز تحلیل می یابد و کم می شود چرا که فشار درمان مبتلایان کرونا که دارای بیمه درمان تکمیلی بودند شرکتهای بیمه را دچار خسارت می کند که همین امر یک عامل کاهنده اثر مثبت کاهش تصادفات در صورتهای مالی می تواند باشد.

این کارشناس صنعت مالی و بیمه اذعان داشت:از طرفی قراردادهای بیمه های عمر گروهی با بیمه های عمر انفرادی و پس انداز که خطر فوت به هر علت را در پوشش دارد از انجا که فردی اگر به علت کرونا فوت کند از مصادیق غرامت فوت به هر علت از محل پوشش بیمه عمر پرداخت می شود و این امر نیز اثر تصاعدی افزایش خسارتها را به دنبال داردو در نوع خود اثر مثبت کاهش تصادفات را می کاهد.

وی در خصوص تاثیر کرونا بر رشته اتش سوزی نیز گفت:اغلب ابنیه دارای پوشش بیمه اتش سوزی هستند و به صرف تعطیلی بیمه نامه را باطل نمی کنند منتها در بحث توسعه فعالیتها در بیمه های شناور از انجا که بر مبنای میزان تولید، ارزش مورد بیمه دارای نوسان است وقتی تولید کم باشد مسلما در صدور این نوع بیمه نامه ها نیز تاثیر خواهد داشت.

به گفته این کارشناس اقتصادی و بیمه  اگر کرونا در بلند مدت تداوم یابد اثر مخرب بر واحدهای تولیدی خواهد داشت که نتیجه مستقیم بر صنعت بیمه دارد و اقبال به خرید پوشش های بیمه ای کاهش می یابد اما اگر در کوتاه مدت این ویروس کاهش معناداری بیاید تاثیر انچنانی نیز بر بیمه نخواهد داشت که البته می تواند در پرداخت حق بیمه و اقساط ان اثر داشته باشد و نقدینگی شرکتهای بیمه را تحت شعاع قرار دهد اگرچه تحلیل های پزشکی نشان می دهد که این ویروس به این زودی از بین نمی رود یا شدت شیوع ان کاهش نمی یابد، امیدواریم محققان پزشکی به زودی واکسن ان را بیابند.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×    =  72