رشد شاخص کل بورس امروز ۹9/01/30

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با جهش بی‌سابقه 22 هزار و 557 واحدی به رکورد 668 هزار و 320 واحد رسید.

جهش 22 هزار و 557 واحدی شاخص کل  

با وجود این که اکثر بورس‌های دنیا روند نزولی در پیش گرفته‌اند، اما بورس اوراق بهادار تهران رو به رشد و بلکه در روند رکورد شکنی است.

بعد از عرضه اولیه 10 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) که در روز چهارشنبه 8 درصد آن برای اشخاص حقیقی و امروز 2 درصد برای اشخاص حقوقی انجام شد،‌این عرضه اولیه باعث شد شاخص کل بورس تهران به شدت افزایش یافته و امروز با جهش 22 هزار و 403 واحدی به رقم 668 هزار و 166 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن 7868 واحد رشد کردند و به رقم 233 هزار و 427 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2511 تریلیون تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 5.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 783 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 85 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس ایران را هم در نظر بگیریم، ارزش معاملات فعالان بورس و فرابورس امروز حدود 9 هزار میلیارد تومانبوده است، یعنی به عبارت دیگر حدود 9 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی فراهم شد.

امروز عمده شاخص‌های مهم بورسی افزایشی بوده‌اند و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 5 هزار و 992 واحد رشد کرده و به رقم 178 هزار و 78 واحد رسید.

همچنین شاخص قیمت با معیار هموزن 5 هزار و 272 واحد رشد کرده و به رقم 155 هزار و 280 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش 31 هزار و 747 واحد به رقم 854 هزار و 589 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 17 هزار و 205 واحد به رقم 470 هزار و 213 واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با افزایش بی‌سابقه 42 هزار و 228 واحد به رقم یک میلیون 428 هزار و 862 واحد رسید.

به گفته کارشناسان،‌علت عمده رشد شاخص بورس و رکوردشکنی افزایش حضور مردم در بورس و جذب سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی بیش از 2 هزار تریلیون تومانی در بازار است که به سمت بورس حرکت کرده است، از طرفی سیاست دولت برای جذب نقدینگی سرگردان جامعه به وسیله عرضه‌های اولیه شرکت‌های بزرگ دولتی و شبه‌دولتی باعث جذابیت بازار برای سهامداران شده است.

در حالی که عمده خانوارهای ایرانی پول‌های اضافه خود را در طلا، سکه و یا مسکن و گاهی در ارز سرمایه‌گذاری می‌کردند، امروز با افزایش جذابیت بورس به وسیله عرضه‌های اولیه و نیز بازدهی مناسب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هم به یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری خانوارهای ایرانی تبدیل شده است.

به گونه‌ای که با عرضه اولیه 10 درصد سهام شستا در روز چهارشنبه رکورد مشارکت در این عرضه اولیه شکسته شد و برای اولین بار 2 میلیون و 70 هزار نفر متقاضی این عرضه اولیه شدند.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی در تقویت شاخص کل بازار اثرگذار بودند که می‌توان به ترتیب نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، گروه مپنا،‌گل‌گهر، تاپیکو، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر را نام برد که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بازار بورس داشته‌اند.

نمادهای پربیننده که مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته شامل بانک ملت، بانک تجارت با قیمت 996 ریال، پالایش نفت اصفهان، ملی‌مس ایران، گلوکوزان، فولاد مبارکه و بانک صادرات با قیمت 964 ریال بوده است.

امروز همچنین در فرابورس ایران شاخص کل بازار 247 واحد رشد کرد و به رقم 8 هزار و 431 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 531 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 481 هزار معامله و به ارزش 2887 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده نمادهای مهم بازار فرابورس در تقویت شاخص کل مؤثر بوده‌اند که به ترتیب می‌توان به نمادهای ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ میدکو،‌ مادیران و گروه توسعه مالی مهر آیندگان اشاره کرد.

نمادهای پربیننده در فرابورس که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سمگا، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری توسعه عمران استان کرمان، مادیران و شیر پاستوریزه پگاه فارس بوده‌اند.

همچنین در جریان معاملات امروز برخی از نمادها مانند لیزینگ صنعت و معدن متوقف شده نماد داروسازی دکتر عبیدی بازگشایی شد. نماد سیمان کردستان، مس شهید باهنر متوقف شدند. نماد حق‌تقدم سرمایه‌گذاری نیرو بازگشایی شد.

روند یک ساله بورس تهران

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×    =  20