استخراج عدد توانگری مالی تا قبل از برگزاری مجمع سالانه / روند جدید انعکاس سرمایه گذاری ها و افشاء میزان مطالبات در صورتهای مالی نمونه

همه چیز در خصوص صورتهای مالی جدید در یک میزگرد(قسمت دوم)

تاجدار: به نظر من محاسبات مربوط به حاشیة توانگری باید صرفاً به گونه‌ای تنظیم شود که در تاریخ مجمع، نظر نهایی بیمة مرکزی در مورد عدد حاشیة توانگری به صورت قطعی اعلام شود در غیر این صورت باعث ایجاد ابهام خواهد شد./ جعفری:در نمونة جدید بیمة مرکزی قصد دارد متناسب با مقررات جدید نظیر آیین‌نامة 97 سرمایه‌گذاری‌ها در صورت مالی دیده شوند. در سمت چپ ترازنامه در بخش بدهی‌ها عمدتاً ذخایر فنی که عمده بدهی شرکت‌های بیمه را تشکیل می‌دهند در رویه‌ها پیش‌بینی شده است که علاوه بر الزامات موجود در آیین‌نامة 58 و الزامات قانون جدید ثالث، شرکت‌های بیمه باید از کفایت ذخایر خود اطمینان حاصل کنند./حق وردیلو: کوشش می‌کنیم تا عدد توانگری مورد تأیید بیمة مرکزی را تا قبل از برگزاری جلسة مجمع عمومی سالانة هر یک از شرکت‌های بیمه استخراج کنیم.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بیمه داری نوین با توجه به مذاکرات و هماهنگی‌هایی که از اواخر سال 96 بین سه نهاد بیمة مرکزی، سازمان حسابرسی به عنوان متولی استانداردهای حسابداری و سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفت ، انجام برخی تغییرات در صورت‌های مالی مؤسسات بیمه مورد توافق طرف‌های سه‌گانه قرار گرفت و در نهایت صورت‌های مالی جدید به تصویب شورای عالی بیمه رسید و برای ابلاغ شد.افزایش شفافیت، ساده سازی صورتهای مالی برای سهامداران خرد ، تفکیک حساب‌های زندگی و غیر زندگی به صورت ویژه و خاص، حرکت در مسیر IFRS، ثبت توانگری و ظرفیت نگهداری ریسک از مهمترین فاکتورهایی است که در صورتهای مالی جدید ثبت شده است.برای تشریح صورتهای مالی مصوب توسط نهاد ناظر میزگردی مبسوط با حضور پرویز خسروشاهی قائم مقام بیمه مرکزی ، سید رسول تاجدار عضو هیات مدیره بیمه ایران و رئیس کمیسیون مالی سندیکا ، محمود حق وردیلو مدیر کل نظارت مالی بیمه مرکزی، سید امید میرآقازاده مدیر کل حسابها و ذخائر اتکائی بیمه مرکزی و علی جعفری مشاور مالی رئیس کل بیمه مرکزی در نشریه بیمه داری نوین برگزار شد.
قسمت اول منتشر شد ، قسمت دوم را با هم مرور می کنیم:
* آقای تاجدار شما و آقای جعفری لطفاً نمونة جدید را از نظر رعایت حقوق بیمه‌گذار تشریح کنید.

تاجدار: بنده به روش بحث انتقاد دارم. با ورود به جزئیات صورت‌های مالی به دلیل گشودگی بحث، به هیچ عنوان نتیجة لازم به دست نخواهد آمد؛ بنابراین اجازه دهید که در کلیت صورت‌های مالی بحث کنیم؛ مثلاً آنچه تحت عنوان صورت‌های مالی نمونه تصویب و توسط رئیس کل محترم ابلاغ شده است در واقع تلفیقی از IFRS، استانداردهای حسابرسی ایران و در نهایت با محوریت مصوبات و آیین‌نامه‌های شورای عالی بیمه است؛ بنابراین پس از سه سال جلسات تخصصی، سعی شد با رعایت الزامات صنعت و اقتصاد ایران، صورت‌های مالی قابل استفاده و کاربردی تهیه و تنظیم شوند. من به عنوان رئیس کمیسیون مالی سندیکا معتقدم وارد جزئیات نشویم و می‌توان سال اول تنظیم و تهیة صورت‌های مالی نمونه توسط شرکت‌های بیمه را آزمایشی، اجرا و تلقی کنیم و همان‌طور که عرض کردم صورت‌های مالی اصلی مصوب شورای عالی بیمه و یادداشت‌های پیوست و نحوة تنظیم آن از اختیارات بیمة مرکزی است؛ بنابراین پس از استخراج یکسری ایرادات (اعم از کمبودها و اضافات مربوط به یادداشت‌های پیوست) می‌توان با رهنمودهای رئیس کل و مدیران محترم بیمة مرکزی نسبت به اصلاح و تعدیل آن اقدام کرد.

* شما نسبت به صورت‌های مالی چنین دیدگاهی دارید؟

تاجدار: بله فراموش نکنیم که صورت‌های مالی بر مبنای یکسری مفروضات، میثاق‌ها، محدودیت‌ها و استانداردهای حسابداری تهیه و تنظیم می‌شوند و به اعتقاد من مهم‌ترین این موارد «اصل اهمیت» است؛ بنابراین یادداشت‌های پیوست و افشای اطلاعات تا جایی خوب است که باعث شفافیت و افزایش اطلاعات با کیفیت ذی‌نفعان شود در غیر این صورت موجبات گمراهی خوانندگان و استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی خواهد شد؛ مثلاً در یادداشت مربوط به ریسک می‌توان به جمع‌بندی و خلاصة مختصری بسنده کرد؛ چون اغلب ریسک‌های مهم در محاسبات حاشیة توانگری پیش‌بینی شده است و برای برخی از ریسک‌هایی که پیش‌بینی نشده (مثل ریسک عملیاتی) می‌توان راهکار ارائه داد.

به نظر من محاسبات مربوط به حاشیة توانگری باید صرفاً به گونه‌ای تنظیم شود که در تاریخ مجمع، نظر نهایی بیمة مرکزی در مورد عدد حاشیة توانگری به صورت قطعی اعلام شود در غیر این صورت باعث ایجاد ابهام خواهد شد. علاوه بر آن یکی از اقدامات بسیار مفید و مؤثر که همواره از ابهامات و سؤالات مربوط به بیمه‌های زندگی را به خود اختصاص داده بود، بحث تفکیک قراردادهای بیمة عمر و تشکیل سرمایه به قرارداد مرکب و مجزاست.

 

* به نظرتان آیا این دورة آزمایشی باعث یک سری تعدیلات خواهد شد؟

تاجدار: خیر. همان‌طور که بیان کردم صورت‌های مالی اساس مصوب شورای عالی بیمه است و تغییراتی ندارد و صرفاً در یادداشت‌های پیوست آن هم حسب مورد به دلیل مشکلات احتمالی در فرایند اجرا خواهد بود که قطعاً منجر به افزایش کیفیت و شفافیت اطلاعات خواهد شد. هر چند که حساسیت نهاد ناظر و بیمة مرکزی به واسطة جایگاه نظارتی قابل درک است؛ ولی قطعاً صورت‌های مالی پاسخگوی همة این نظارت‌ها و حساسیت‌ها نیست و همکاران بیمة مرکزی نیز به این موضوع کاملاً واقف‌اند.

 

خسروشاهی: باید بگویم که قرار نیست با اصلاح صورت‌های مالی نمونه مشکلات صنعت بیمه را حل کنیم؛ بلکه این گامی است برای گزارش کردن عملکرد نهاد مالی به روش صحیح، ساده، شفاف و معنی‌دار تا ذی‌نفعان شرکت بیمه با مراجعه به آن تصمیمات مقتضی را بر حسب مورد به درستی بگیرند.

 نکتة دوم اینکه صورت‌های مالی‌ که شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند و به تأیید حسابرس می‌رسد بیمة مرکزی قبل از مجمع‌شان به نوعی تأیید می‌کند؛ مثلاً یک شرکت بیمه اعلام می‌کند که ذخایر شرکت‌ 100 است؛ اما بیمة مرکزی اعلام می‌کند که صد کم است باید آن را افزایش دهید تا آن را تأیید کنیم. در ارتباط با موضوع توانگری نیز عملاً به این شکل خواهد شد؛ یعنی اگر یک شرکت بیمه در صورت‌های مالی‌ خویش توانگری را محاسبه و گزارش کند واحد مربوطه در بیمة مرکزی در جریان بررسی صورت‌های مالی شرکت برای رفتن به مجمع در مدت کوتاهی نظر خود را اعلام می‌کند. در نتیجه در عمل ممکن است این دو فاز حذف شوند و عملاً توانگری در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه تعیین تکلیف شود و بیمة مرکزی نیز نظر بدهد؛ البته این‌طور تصمیم نگرفته‌ایم؛ بلکه پیش‌بینی من این است که در عمل چنین خواهد شد.

 

جعفری: رویکرد فعلی در مورد محاسبة و تأیید نسبت توانگری که هفت الی هشت ماه پس از برگزاری مجمع صورت می‌گیرد عملاً توانگری را بی‌خاصیت می‌کند؛ بنابراین بیمة مرکزی می‌خواهد همزمان با صورت مالی این اتفاق بیفتد.

از زمانی که بیمة مرکزی اجازة تأسیس شرکت‌های بیمه را صادر می‌کند مقررات مختلف از جمله مقررات مربوط به صورت‌های وجود دارد به طور خاص در مقررات مربوط به بیمه‌های زندگی بیان شده است که مؤسسة بیمه باید حساب‌های زندگی را از غیر زندگی جدا کند. این مسئله در آیین‌نامة 13 آمده است و در سال 90 آیین‌نامة 68  که جایگزین آن شد نیز عیناً درج شده است. جداسازی حساب‌های زندگی و سرمایه‌گذاری از محل ذخایر ریاضی نیز در مقررات دیده شده است؛ ولی به واسطة ایرادات ذاتی‌ای که شرکت‌ها داشتند از جمله اجازة فروش بیمه‌نامه‌های مختلط. این تفکیک تا سال 1394 اجرایی نشد. از دوران ریاست کلی آقای امین به صورت جدی به شرکت‌های بیمه فشار آورده شد و زمانی که آقای دکتر همتی در دورة جدید مدیریتی خود به بیمة مرکزی آمدند این مسئله الزامی‌تر شد و با صدور بخش‌نامه شرکت‌های بیمه ملزم شدند که دارایی‌ها و سرمایه‌‌گذاری‌های خود را مشخص و در صورت‌های مالی افشا کنند. این بخش‌نامه به استناد مقرراتی بود که از اول وجود داشت؛ اما الان در نمونة صورت مالی که تنظیم شده به صورت دقیق‌تر بر تفکیک حساب و افشای اطلاعات مربوط در این زمینه تأکید شده است.

در واقع تأکید بر هدف عالیة بیمة مرکزی برای شفافیت حساب‌ها در صورت‌های مالی مطابق  مقررات است؛ بنابراین نکتة مهم آن ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های آن توسط شرکت‌های بیمه است.

 

* بحث دیگر تأکید صورت‌های جدید مالی بر رعایت حقوق بیمه‌گذار به ویژه در بیمه‌های عمر است. چگونه درک و نگاه مدیران عامل و جامعة ذ‌ی‌نفعان به اهمیت این مسئله معطوف شود؟

تاجدار: واقعیت امر این است که در ایران تفکیکات فعلی تفکیکات ظاهری است. همان‌طور که دوستان اشاره کردند؛ سهم بیمه‌های زندگی به 20 درصد رسیده است. به اعتقاد من در یک دهة آینده اگر مسئله‌ای در صنعت بیمه داشته باشیم در مورد بیمة عمر خواهد بود؛ یعنی اگر دقت نکنیم سال‌هایی فرا خواهد رسید که شرکت‌های بیمه نمی‌توانند حق بیمه‌هایی که گرفتند ایفای تعهد کنند؛ بنابراین وقتی از تفکیک حساب‌ها صحبت می‌کنیم این فقط در ترازنامة سود و زیان است؛ اما وقتی کنترل مستمر و دائمی در عملیات سرمایه‌گذاری شرکت بیمه صورت بگیرد طبعاً تفکیک، واقعی خواهد بود؛ ولی اینکه هیئت مدیره ارقامی را تأیید می‌کند این به لحاظ چارچوب حقوقی قانون تجارت و شخصی که در فلان تاریخ مدیرعامل بوده و تصویب کرده و از شرکت خارج شده چیز خوبی است؛ ولی این الزاماً پاسخ‌گوی طلب و منافع بیمه‌گذاران در آینده نخواهد بود.

 

خسروشاهی: مادة یک قانون تأسیس، یکی از وظایف اصلی بیمة مرکزی را نظارت بر حقوق بیمه‌گذاران، عنوان می‌کند. در مادة 62 نمونه صورت‌های مالی را بیمة مرکزی و شورا باید تهیه کنند در واقع هر زمانی که نمونة صورت‌های مالی تغییر می‌کند، یکی از اهداف اصلی آن تغییر رعایت حقوق بیمه‌گذاران است؛ بنابراین هر زمان چه نمونه‌های قبلی که اصلاح و ابلاغ شده و چه نمونة جدید با تمرکز بر رعایت حقوق بیمه‌گذاران بوده است.

 

* سؤالم را اصلاح می‌کنم، هدف از بهبود صورت‌های مالی دور کردن ریسک از عملیات شرکت است؛ اگر حقوق بیمه‌گذار رعایت شود در واقع ریسک از صورت مالی دور می‌شود لطفاً از این زاویه به مسئله نگاه کنید. در بیمة غیر عمر تعهدات کوتاه‌مدت و در عمر بلندمدت است؛ اگر بین اینها تفکیک قائل نشویم آیندة شرکت به مخاطره می‌افتد.

جعفری: به نظرم وقتی هیئت مدیره و مدیرعامل، مسئولیت شرکت بیمه را بر عهده می‌گیرند فرض بر این است که علم و اطلاع لازم را دربارة شرکت و مقررات و ریسک‌ها دارند. در مادة 65 قانون تأسیس آمده است که وقتی ضرری به بیمه‌گذار وارد می‌شود و این ضرر به دلیل قصور مدیر شرکت بیمه باشد آن مدیر تضامناً مسئول است، قانون می‌تواند برای حفظ حقوق بیمه‌گذار سراغ دارایی‌های شخصی مدیر ارشد برود.

در قانون تأسیس آمده است که اگر شرکت بیمه‌ای منحل شود الزامی‌ترین بستانکار صاحبان بیمه‌های عمر هستند؛ یعنی اگر دارایی‌ای برای شرکت بیمه باقی مانده باشد اول باید حقوق صاحبان بیمه‌نامه‌های عمر پرداخت شود.

تغییراتی که در صورت‌های مالی دیده شده‌اند چه در بخش‌های اساسی از جمله دارایی، بدهی و صورت وضعیت مالی و چه در بحث رویه‌ها که در نمونة جدید در بخش خاصی رویة فروش بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری یا مدیریت عمر و سرمایه را عنوان کرده است که به چه شکل شناسایی و افشا شود، در بخش دیگر سطح افشا بالاتر رفته و تأکید شده است دارایی مربوط به این بخش‌ها تفکیک شود. درآمدهای حاصل از این دارایی‌ها از هر بخش چقدر متعلق به بیمه‌گذار عمر است؟ اجرای مفادی که در صورت مالی تنظیم شده الزامی است. اکنون مسئلة شرکت‌های بیمه این است که در اجرا باید تمهیداتی را فراهم کنند تا بتوانند مقررات جدید را که در الگوی نمونه صورت‌های مالی است اجرا کنند.

 

* لطفاً به دستاوردهای بلند‌مدت و کوتاه‌مدت و به ویژه کوتاه‌مدت اشاره و نکاتی را بیان کنید که مدیران ارشد اجرایی از آگاهی و آمادگی ذهنی در درک مسئله بیشتر برخودار شوند.

خسروشاهی: به نظرم مشکل آگاهی و آمادگی ذهنی نیست. صورت مالی نمونه به این دلیل در شورای عالی بیمه تصویب می‌شود که از بیمه‌گذار حمایت شود. یکی از دلایل اصلی افشای اطلاعات توسط شرکت بیمه این است که بیمه‌گذار از عدم شفافیت صورت‌های مالی متضرر نشود؛ مثال روشن آن در صورت‌های مالی جدید، برجسته شدن تفکیک قرارداد مجزا و مرکب است و هدف آن حفظ منافع بیمه‌گذار است که ما بدانیم پس‌اندازی که ایشان در اختیار بیمه قرار می‌دهد چه سرنوشتی پیدا می‌کند و در حقیقت روند سوددهی یا زیان آن آشکار باشد به طوری که سودی که در واقع  برای بیمه‌گذار است به سهامدار منتقل نشود. در حال حاضر این خیلی واضح نیست و این امکان را می‌دهد که بتوان حداقل بخشی از 85 درصد سهم بیمه‌گذار از سود سرمایه‌گذاری ذخایر زندگی را به امور دیگری اختصاص داد؛ اگر یک شرکت بیمه مشتری‌مدار عمل کند صورت مالی خود را شفاف بیان می‌کند و یک شرکت بیمه اگر دغدغة این موضوع را نداشته باشد، تمایلی به این کار نخواهد داشت. اما در صورت مالی جدید حتی اشاره شده که شرکت بیمه باید مشخص کند که چقدر می‌‌خواهد مشارکت در منافع بدهد. همة این اقدامات برای حفظ منافع بیمه‌گذار است.

 

* در نهایت وقتی منافع بیمه‌گذار رعایت شود در بلندمدت منافع شرکت هم تضمین می‌شود.

خسروشاهی: اگر مردم در بلندمدت راضی باشند شرکت بیمه بزرگ و قوی می‌شود و سهامداران هم راضی خواهند بود؛ ولی اولویت اول بیمة مرکزی حمایت از بیمه‌گذار است و یکی از اهداف اصلی‌ از ارائة صورت‌های مالی جدید نیز همین است.

یک شرکت بیمه ممکن است به لحاظ تعادل مالی، وضعیت خوبی داشته باشد و شرکت دیگر ممکن است از لحاظ تعادل مالی وضعیت خوبی نداشته باشد. طبیعی است؛ شرکتی که تعادل مالی خوبی دارد، توانگری و ذخایر و سود خوبی هم دارد نگاهش نگاه بلندمدت است که اگر سود خوب بدهد بیمه‌گذار و سهامدار راضی خواهند بود و بازارش پایدار باقی خواهد ماند و گسترش خواهد یافت؛ ولی شرکتی که در مضیقة مالی است به عنوان یک گزینه می‌تواند از منافع بیمه‌گذار کم ‌کند تا مشکل شرکت بیمه را مرتفع کند؛ وقتی کسی در مضیقة مالی است بعضاً سعی می‌شود صورت‌های مالی به گونه‌ای تنظیم شوند که مشکل شرکت مرتفع شود طبعاً این نکته‌ای است که خود شرکت، بهتر از همه از آن اطلاع دارد؛ البته طبیعی است که بیمة مرکزی در این مورد که اندک هم هست مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهد تا منافع بیمه‌گذار تأمین شود.

 

 

* آقای حق‌وردیلو لطفاً صحبت‌های خود را با تأکید بر دستاوردها جمع‌‌بندی کنید.

حق‌وردیلو: در حال حاضر ناگزیریم در صورت‌های مالی به سمت و سوی IFRS و مشخصاً IFRS17 حرکت کنیم. آقای تاجدار اشاره کردند که قرار نیست همة مشکلات صنعت بیمه را در صورت‌های مالی درج کنیم. بیمة مرکزی دیدگاه متفاوتی دارد و معتقد است که صورت‌های مالی باید شفاف باشند و اطلاعات مورد نیاز همة ذ‌ی‌نفعان ارائه شود؛ البته منظورمان افشای صددرصد اطلاعات نیست؛ چون اطلاعاتی که بیمة مرکزی از شرکت‌ها دریافت می‌کند فراتر از صورت‌های مالی است؛ ولی اطلاعات باید برای همة ذ‌ی‌نفعان که یکی از آنها نهاد ناظر است به صورت کاملاً شفاف افشا شود.

در اینجا لازم است به رعایت حقوق بیمه‌گذاران اشاره کنیم؛ به این ترتیب که وظیفة بیمة مرکزی حمایت از حقوق بیمه‌گذاران است و همة مباحث مطرح‌شده از جمله بیمه‌های زندگی یا مشارکت در منافع و … برای رعایت حقوق بیمه‌گذاران است.

همچنین موضوعی که به نظر می‌رسد به‌‌رغم بخشنامه‌های ابلاغی در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه شفاف نبوده، بحث مطالبات و تجزیة سنی مطالبات است. مطالبات انباشته به عنوان یکی از معضلات صنعت بیمه نیز مطرح است. به نظر می‌رسد شفافیت و اطلاع‌رسانی به همة ذ‌ی‌نفعان در ارتباط با میزان و نوع مطالبات به دنبال خود رعایت حقوق بیمه‌گذاران را نیز در بر دارد.

به‌رغم آنکه آقای تاجدار از کلمة آزمایشی استفاده کردند؛ بیمة مرکزی به این موضوع اعتقادی ندارد؛ البته ممکن است دوستان در سندیکا نظراتی داشته باشند و جزئیاتی در برخی از یادداشت‌ها در آینده تغییر کند؛ اما نظر بیمة مرکزی اجرای قطعی صورت‌های مالی است و در این مورد به صورت کامل نظارت خواهد شد. در همین راستا نیز برگزاری دورة آموزشی، آغاز پیاده‌سازی‌ نمونة صورت‌های مالی جدید در سنهاب و تعیین زمان مشخصی برای شرکت‌های بیمه برای تکمیل سنهاب و تشریح نحوة تکمیل شدن آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

نکتة آخر اینکه با توجه به این موضوع که ادارة کل نظارت مالی متولی توانگری است، کوشش می‌کنیم تا عدد توانگری مورد تأیید بیمة مرکزی را تا قبل از برگزاری جلسة مجمع عمومی سالانة هر یک از شرکت‌های بیمه استخراج کنیم؛ مستحضر هستید نمی‌توان گفت که این اتفاق حتماً رخ می‌دهد؛ چون ما به عنوان نظارت مالی محدودیت‌های خاص خود را داریم. بسیاری از شرکت‌ها بیمه اطلاعات را در واپسین لحظات ارائه و برخی نیز اواخر تیرماه مجمع برگزار می‌کنند و از آنجایی که چند هفته پیش از برگزاری مجمع صورت‌های مالی را به بیمة مرکزی ارسال می‌کنند و این بازة زمانی برای بررسی همة شرکت‌های بیمه کافی نیست؛ بنابراین باید این محدودیت را هم در نظر گرفت که شاید نتوانیم توانگری همة شرکت‌ها را اعلام کنیم. چنانچه شرکت‌ها به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا مجامع عمومی خود را در اردیبهشت و خرداد برگزار کنند بیمة مرکزی نیز این امکان را دارد که توانگری را سریع‌تر بررسی و اعلام کند.

 

میرآقازاده: در بیمة مرکزی رویکردی ایجاد شده است که صورت‌های مالی، دیتای قابل اتکا داشته باشند. باید با اطلاعات موجود در سنهاب مطابقت داشته باشند؛ یعنی اطلاعاتی که شرکت‌های بیمه منتشر می‌کنند باید با صورت‌های مالی موجود در سنهاب منطبق باشد. در این مورد آقای حق‌وردیلو و همکاران‌شان اجازه می‌دهند که مجمع شرکت‌های بیمه برگزار شود؛ اما تا زمانی که به این قطعیت نرسند این اجازه به شرکت‌های بیمه داده نخواهد شد. این روند به شفافیت در ارائة اطلاعات کمک شایانی می‌کند.

صورت‌های مالی با توجه به رویکردی که داشتیم به نحوی چیدمان شده‌اند که جای تغییر بسیار کمی داشته باشند؛ به تعبیر دیگر اگر مثلاً در سرمایه‌گذاری از یک جبهه تغییری ایجاد شود در سایر یادداشت‌های تکمیلی، این تغییر خود را نشان می‌دهد. ما یک دوره گذار در سال 97 داریم که به صورت مقایسه‌ای باید در کنار سال 98 افشا شود. شرکت‌های بیمه باید به صورت آزمایشی از چندین ماه پیش، این کار را انجام می‌دادند. منابع سرمایه‌گذاری که شرکت‌های بیمه در این دوره می‌دهند در دوره‌های بعد غیر قابل تغییر است؛ مثلاً اگر یک شرکت بیمه یک پروژة ساختمانی را برای بیمه‌های عمر خود تعریف کرده است این پروژه دیگر قابلیت تغییر و انتقال بابت سرمایه‌گذاری سایر رشته‌ها را نخواهد داشت و نمی‌توانند آن را برای رشتة دیگری هم نشان دهند.

 

تاجدار: آنچه با عنوان صورت‌های مالی نمونه با امضای رئیس کل محترم ابلاغ شد حاصل حداقل 2 سال تلاش بی‌وقفه است. همان‌طور که اشاره شد امروز رعایت اصول و استانداردهای مربوط به IFRS در تنظیم صورت‌های مالی، یک انتخاب نیست؛ بلکه اجبار است و اجرای کامل آن دشواری‌های خاص خود را دارد؛ مثلاً در IFRS چهار که تنظیم و ابلاغ شد آمده است که ظرف سه سال ایرادات آن مرتفع شود (یعنی در سال 2008) ولی هیئت تدوین استانداردهای گزارشگری مالی نسخة نهایی آن را در سال 2016 تحویل داد که مقرر شد از سال 2021 اجرایی شود؛ بنابراین همة موارد، حکایت از مشکلات اجرایی دارد. امیدوارم صنعت بیمه هم بتواند با فائق آمدن بر مشکلات ساختاری، تربیت نیروی انسانی و در نظر گرفتن مختصات اقتصادی کشور در آینده‌ای نه چندان دور موفق به اجرای کامل IFRS و از مزایای بین‌المللی آن بهره‌مند شود.

 

جعفری: در نمونة جدید بیمة مرکزی قصد دارد متناسب با مقررات جدید نظیر آیین‌نامة 97 سرمایه‌گذاری‌ها در صورت مالی دیده شوند. در سمت چپ ترازنامه در بخش بدهی‌ها عمدتاً ذخایر فنی که عمده بدهی شرکت‌های بیمه را تشکیل می‌دهند در رویه‌ها پیش‌بینی شده است که علاوه بر الزامات موجود در آیین‌نامة 58 و الزامات قانون جدید ثالث، شرکت‌های بیمه باید از کفایت ذخایر خود اطمینان حاصل کنند.

در جمع‌بندی صحبت‌هایم باید بگویم که از نظر شکلی و نه از نظر کیفی به سمتی حرکت می‌کنیم که در دو سال آینده IFRS را اجرا کنیم. استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری به طور عام و IFRS17 مربوط به قراردادهای بیمه به طور خاص. بنابراین پایه‌های آن به صورت شکلی در نمونۀ ابلاغ‌شده چه در بخش یادداشت‌ها و چه در بخش صورت مالی اساسی در نظر گرفته شده است؛ ولی این محتوی چه در بخش راست ترازنامه (صورت وضعیت مالی) منصفانه بودن دارایی‌ها و چه سمت چپ منصفانه بودن بدهی‌ها و اثری که روی عملکرد شرکت‌ها دارند هنوز در نمونة جدید هیچ اتفاقی بابت آن نیفتاده است.

همان‌طور که می‌دانیم حدود 85 درصد از پرتفوی حق بیمة صنعت بیمه به صورت قسطی فروخته می‌شود و فروش اقساطی حق بیمه باعث ایجاد مطالبات بیمه‌ای می‌شود که در حال حاضر این‌گونه مطالبات، سهم بزرگی از دارایی‌های شرکت‌های بیمه را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین چیزی که در این نمونة جدید دیده شده است تأکید مؤکد بر افشا و ارزیابی مربوط به آن در نمونة صورت‌های مالی جدید است.

در بحث مدیران کلیدی به موضوعی اشاره کردید و گفتید مسئولیت ایشان در رابطه با بحث صورت‌های مالی چیست؟ در پاسخ باید بیان شود که آیین‌نامة 90 این تکلیف را مشخص کرده است؛ بنابراین همة مدیران ارشد و مدیران میانی مثل مدیر مالی، مدیر سرمایه‌گذاری، مدیر فنی که در ایجاد اطلاعات صورت‌های مالی نقش دارند مسئول هستند؛ زیرا به واسطة مقررات قبلاً صلاحیتشان تأیید شده است. مدیران ارشد چه مدیرعامل و چه اعضای هیئت مدیره نیز به استناد همین مقررات و مفاد قانون تجارت، مسئول شناخته می‌شوند؛ زیرا یکی از نتایج مسئولیت‌ ایشان و اصلی‌ترین خروجی تصویب صورت‌های مالی شفاف است؛ بنابراین چون صلاحیت حرفة آنها توسط بیمة مرکزی ارزیابی می‌شود؛ بنابراین فرض واقع این است که وقتی صلاحیت گرفته‌اند؛ یعنی مسئولیت قبول کرده‌اند و می‌دانند چه چیزی را امضا و برای استفاده و آگاهی به عموم عرضه می‌کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  87  =  97