تنش میان آمریکا و چین به شورای امنیت کشید

نشست شورای امنیت درباره امدادرسانی به سوریه به مجادله لفظی میان نمایندگان چین و آمریکا درباره ویروس کرونا کشیده شد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، تنش روزافزون میان چین و آمریکا درباره ویروس کرونا به نشست سه‌شنبه شورای امنیت درباره امدادرسانی به سوریه کشیده شد و این نشست به مجادله لفظی میان نمایندگان چین و آمریکا تبدیل شد.

طبق این گزارش، کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد که چین با حمایت از قطعنامه‌ای که به سازمان ملل اجازه می‌دهد اقدام به کمک‌رسانی به سوریه در سراسر نقاط این کشور بکند، می‌تواند ادعای خودمبنی بر رهبری دنیا در زمینه مقابله با کرونا را به اثبات برساند.

چانگ چون، سفیر چین در سازمان ملل نیز در پاسخ به کرافت از آمریکا خواست بر تلاش‌های جهانی برای مبارزه با ویروس متمرکز باشد و بازی‌های سیاسی را کنار بگذارد. چانگ چون افزود، آمریکا همچنین باید به دنبال نجات جان انسان‌ها باشد و مسئولیت‌های خودش را به گردن سایر کشورها نیندازد.

کلی کرافت در ادامه شورای امنیت را مسئول درد و رنج ملت سوریه دانست و گفت: از ژانویه گذشته تاکنون و براساس قطعنامه شماره ۲۵۰۴ شورای امنیت، کاهش تعداد گذرگاه‌های ارسال کمک به سوریه توانایی سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه در ارائه کمک‌های اساسی به افراد نیازمند را محدود کرده است.

وی ادامه داد: درد و رنج ملت سوریه به دلیل اقدامات شورای امنیت است و یا به طور دقیق‌تر به دلیل ناتوانی ما در تلاش به دلیل مانع‌تراشی شمار کمی از اعضای شورای امنیت است. دولت آمریکا بار دیگر از این شورا می‌خواهد که اقدامات فوری را برای افزایش کمک‌ها به سوریه اتخاذ کند و این اقدامات شامل صدور مجوز مجدد برای استفاده از گذرگاه "الیعربیه" شود.

کرافت همچنین از روسیه خواست که سیاست را کنار گذاشته و اجازه صدور مجوز موقت برای عبور کمک‌های بشردوستانه از مرزها و ارسال آن‌ها به شمال شرق سوریه را بدهد.

در همین حال، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در جریان نشست مذکور بر ضرورت همکاری با دمشق در زمینه انتقال کمک‌های بشردوستانه به جای بازگشایی دوباره گذرگاه‌های مرزی برای انتقال این کمک‌ها تأکید کرد.

وی در این باره خطاب به کشورهای غربی گفت: وقت را صرف تلاش برای بازگشایی گذرگاه‌های بسته شده نکنید و لازم است از اداره امور بشردوستانه سازمان ملل متحد بخواهیم که با دمشق برای یافتن راه‌های انتقال کمک از طریق گذرگاه‌های مرزی باز و خود اراضی سوریه همکاری کند.

نبنزیا همچنین یادآور شد: ساز و کار انتقال کمک‌ها از طریق مرزها به مناطق خارج از کنترل نظام سوریه موقتی است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  +  2  =