شرکت‌های به هم وابسته که از طریق API های باز با یکدیگر ارتباط دارند، یک اکوسیستم واقعی API را تشکیل می‌دهند که به وسیله‌ی ترکیب خدمات دیجیتال ارائه شده توسط چندین شرکت، بهترین تجربه را برای مشتری فراهم می‌آورند.

در حوزه‌ی فناوری، این تحول برای چندین سال است که ادامه دارد (به صنعت گردشگری و حوزه‌ی سفر فکر کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا هر هتلی را به‌صورت آنلاین رزرو کنید). نمونه‌ای عالی از این روند، داستان موفقیت اوبر (Uber) است. تنها در عرض چند سال این شرکت ارزش بازاری بیشتر از بی ام دابلیو (BMW) بدست آورده است. این در حالی است که Uber عمدتاً چندین سرویس API که توسط شرکت های دیگر ارائه شده‌اند را با یکدیگر ترکیب می‌کند؛ یعنی

  • موقعیت‌یابی توسط سیستم عامل انجام می شود (iOS،Android)
  • محاسبه مسیر و نقشه‌ها توسط MapKit و Google Maps ارائه می‌شود
  • Twilio پیام های متنی آنی را به مشتریان ارسال می کند
  • پرداخت توسط Braintree انجام می شود
  • رسید آن از طریق Mandrill ارسال می شود
  • این خدمات در فضای ابری وب سرویس‌های آمازون(AWS) انجام می شوند

ترکیب این خدمات برتر API، به استارتاپ‌هایی مانند اوبر این امکان را می دهد تا یک تجربه‌ی کاربری عالی و خلاقانه‌ را در بازه زمانی‌ای بسیار کوتاه ارائه دهد، بنابراین رشد سریع را تسهیل می کند.

پس از آن، این استارتاپ‌ها معمولا API های خود را نیز ارائه می‌دهند، که به نوبه‌ی خود در خدمات شرکت‌های دیگر ادغام می‌شوند. به عنوان مثال API شرکت اوبر نیز در نرم افزار شرکت یونایتد ایرلاینز (United Airlines) ادغام شده است.

این مثال‌ها مزایای متقابل یک اکوسیستم API باز را نشان می دهند؛ یعنی شرکت دارای مشتری می تواند خدمات بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهد و درعین حال شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات می تواند از افزایش استفاده از API های خود (و سایر کالا‌ها/خدمات) منتفع شود (و کسب درآمد کند). این امر منجر به افزایش درآمد هر دو شرکت می‌شود.

مطمئناً مثال شرکت اوبر تنها مثال موجود نیست؛ برای نمونه UPS به وسیله‌ی ادغام API های خود با فروشگاه‌های آنلاین اینترنتی به طور موفقیت آمیزی سهم بازار خود را افزایش داده است و یا eBay در حال حاضر ۶۰ درصد از درآمدش را توسط API های خود تولید کرده است. ( به عنوان مثال API برای ارسال یک محصول برای قرار گرفتن در لیست eBay)

صنعت بیمه، که به طور سنتی در ادغام فناوری‌های جدید کاملا آهسته عمل می‌کند، بیشتر و بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بیمه باز درحال تبدیل شدن به روندی نوظهور است که توسط نیاز‌های فزاینده و درحال تغییر مشتریان و رقابت اینشورتک‌ها به جلو رانده می‌شود.

ایندریافت فایل اثرات این روند را بر روی صنعت بیمه توضیح می‌دهد.

 

ترجمه شده در گروه مجله بیستک به قلم سپهر اسکندری