نقدی بر مصوبه جدید شورای عالی بیمه مبنی بر پرداخت کارمزد شبکه فروش پس ازکسر سهم سازمانها/ رضا یدالهی

همانطور که می دانید بیش از 80.000 نماینده جنرال و تخصصی عمر و کارگزار رسمی در صنعت بیمه بعنوان شبکه فروش در بخش خصوصی بدون کمترین امتیازی از دولت و صنعت بیمه مشغول به فعالیت در این صنعت هستند که تخمین زده می شود در حداقل ممکن با کارکنان وبازاریابانشان بالغ بر 300.000نفر خواهد رسید که درحدود 90 % تولید این صنعت را برعهده دارند.

درحال حاضربا توجه به شرایط رکود تورمی ، بحران کرونا، حمله استارت اپ ها ،دامپینگ ها و بی اخلاقی ها و رانت های مختلف در جذب بازار ، افزایش قارچ گونه شبکه فروش و شرکتهای بیمه گر  وهمه وهمه ، وضعیت مالی  این شبکه مساعد نیست  اکثریت آنان از درآمد کافی برخوردار نبوده به طوری که قادر به تامین هزینه های پرسنلی ، اجاره محل ، هزینه های اداری و امرار معاش خانواده خود نیستند و بالغ بر ۷۰ درصد شبکه فروش زیر خط فقر امورات خودرا می گذرانند…
دفاتر با هزینه های سنگین (حقوق پرسنل، بیمه تامین اجتماعی کارکنان، مالیات، اجاره محل، بازاریاب، قبوض مصرفی ، حمل ونقل و… ) که روز بروز نیز این هزینه ها بطور تصاعدی افزایش می یابد  وازطرفی بیمه گران نه تنها سوبسیدی به این شبکه پرداخت می نمایند بلکه بخش عمده ای از وظایف خودشان در بخش خدمات پس از فروش را نیز بصورت رایگان  به این شبکه تحمیل می نماید امورات خود را با امید به آینده بهتر می گذرانند.
طی سالهای متمادی کارمزد نمایندگان نه تنها همگام با تورم پیش رفته است بلکه به انحاء مختلف کاهش نیز یافته است .

 

درچندروز گدشته شورای عالی بیمه مصوبه ای را منتشر نمود  که کارمزد پس از کسرسهم  وزارت بهداشت،نیروی انتظامی و اداره مالیات و صندوق خسارت های بدنی پرداخت گردد.؟؟
خاطرم هست درجلسه ای یکی از مدیران صنعت بیمه شرکت دولتی،  برای پرداخت هزینه ارفاقی برای بیمه تکمیلی درمانی همکار نماینده ای می فرمود مگر شرکت بیمه  کمیته امداد است؟؟
 جای سوال باقیست آیا شبکه فروش برای این خدمات رایگان به ارگانها و سازمانهایی که اکنون بصورت رایگان بایستی خدمات پرداخت نماید مامور کمیته امداد یا سازمانهای حمایتی می باشد ؟
تا بحال به این فکر شده است ؛ مبالغی که  این سازمانها دریافت میکنند بر چه اساسی هزینه می کنند؟  واثرات آن برای صنعت بیمه چه خواهد بود؟
.ایا تاکنون  گزارشی از این هزینه کردها و  این مبالغ تعرفه شده  دریافت کرده اید.؟
لطفا به کمیته تخلفات شبکه فروش هم عنایت داشته باشید که قسمتی از روند افزایشی پرونده ها ومیزان تخلفات این شبکه بدلیل ان بوده است که نماینده مجبور شده حق بیمه مشتری را هزینه کند و پس از تاخیر وحادثه بحساب شرکت واریز نماید و شرکت نیز خسارت را به علت تاخیر در واریزبه حساب نماینده منظور نماید !!

 لطفا تعدادی انگشت شمار شبکه فروش رانتی را نبینید،
گوشه چشمی هم به حداقل ۷۰درصد شبکه فروش که  با فقر مطلق روبرو هستند داشته باشید !!

صرفنظر از مسائل اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی ،از دیدگاه حقوقی نیز این مسئله کمی قابل تامل است ؛
 با استناد به ماده 2 آیین نامه 83 شورایعالی بیمه ، بیمه گر موظف است کارمزد نماینده را براساس کل حق بیمه دریافتی پرداخت نماید .به همین دلیل شبکه فروش تقاضای پرداخت کارمزد و هزینه صدور در تمامی رشته ها به کل حق بیمه پرداختی و قبل از کسر سهم وزارت بهداشت ، نیروی انتظامی ، مالیات بر ارزش افزوده، صندوق تامین خسارتهای بدنی ورا برای خود محفوظ می دارد .
لذا ازاساتید شورای عالی بیمه تقاضامندیم در خصوص مصوباتی که موضوع آن شبکه فروش می باشد با احتیاط بیشتر قدم بردارند درگام بعدی  مقدمات عضویت شبکه فروش در این شورا را فراهم نمایند.
توجه داشته باشید طبق قانون مصوب همان شورا نماینده بیمه انحصارا شغلش نمایندگی بیمه است پس تنها منبع درامدش کارمزد حق بیمه های دریافتی می باشد.
نمایندگان بیمه  در هیچ قراردادی با دولت یا شرکهای بیمه متعهد نشده اند بصورت رایگان برای وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و صندوق خسارات و…. فعالیت نمایند .

رئیس هیات مدیره کانون سراسری نمایندگان بیمه البرز، یدالهی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

46  +    =  54