کاهش هیجان، لازمه بهبود روند معاملات بورس

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت ایجاد تعادل در معاملات بورس و کاهش هیجان، روند بازار سهام می‌تواند تا حدودی بهبود پیدا کند، گفت: با توجه به مولفه‌های موجود، ریسک کمی در میان‌مدت، بورس را تهدید می‌کند و معاملات این بازار می‌تواند به شرایط باثباتی برسد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، سلمان نصیرزاده امروز (سه شنبه) به روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: انتظار می رود که شرایط بازار تا پایان اسفند ماه رو به بهبود برود، در هفته های گذشته بازار با برخی از ابهام ها همراه بود که تا حدودی شرایط بازار را تحت تاثیر قرار داد.

وی اظهار داشت: یکی از مسایلی که به شدت بر روند بازار تاثیرگذار بود موضوع بودجه به خصوص در مورد مساله افزایش حامل های انرژی و نرخ هزینه سوخت و برق بود.

نصیرزاده اظهار داشت: در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت به موضوع افزایش حامل‌های انرژی پرداخته نشده است که این مساله می‌تواند به عنوان یکی از ابهامات منفی در بازار برطرف شده باشد و به عنوان اتفاقی مثبت برای معاملات بازار تلقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع بحث مناقشات سیاسی و نرخ ارز مطرح شد که این موضوع، کلیت بازار را بهم ریخت و انتظارها بر این اساس بود تا حدودی نرخ ارز تا قیمت ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان کاهش پیدا کند و در آن محدوده تثبیت شود در حالی که چنین اتفاقی رخ نداد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد مسایل سیاسی در شرایط کنونی به نتیجه نهایی نرسد، گفت: با توجه به چنین موضوعی ممکن است نرخ ارز در محدوده های فعلی و در قیمت ۲۵ هزار تومان به ثبات برسد که این موضوع می تواند به عنوان اتفاقی مثبت برای بازار تلقی شود.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته نرخ ارز فصل زمستان و بهار را با میانگین حدود ۲۵ هزار تومان به پایان خواهد رساند، در حالی که تا چند وقت گذشته انتظارها بر این اساس بود که نرخ ارز به  قیمت‌های کمتر از ۲۵ هزار تومان برسد و حتی تا نرخ حدود ۲۲ هزار تومان کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به قرار گرفتن قیمت های جهانی در سطوحی مناسب، عملکرد مطلوب شرکت ها و قرار گرفتن تحلیل های بنیادی و تکنیکالی می توان به آینده بازار خوشبین بود و انتظار داشت که تا حدودی روند بازار بهبود پیدا کند و سیگنال های خوبی به بازار داده شود.

وی اظهار داشت: همه این خوش‌بینی‌ها به این معنا نیست که موج جدیدی از صعود را در بازار شاهد خواهیم بود اما انتظارها این است که تا حدودی روند بازار به سمت تعادل برود.

نصیرزاده با بیان اینکه در اسفند ماه خطری معاملات بازار را تهدید نمی‌کند، گفت:  تنها موضوعی که اکنون بازار را با مشکل همراه کرده، نوعی بی اعتمادی است که بر کلیت روند بازار حاکم شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: صف های فروش ایجاد شده در بازار در دامنه نوسان منفی دو است بنابراین نمی‌تواند چندان تاثیری بر روند بازار داشته باشند و خطر زیادی را در بازار داشته باشند.

به گفته وی، در صورت ایجاد تعادل در معاملات بورس و کاهش هیجان روند بازار می تواند تا حدودی بهبود پیدا کند.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها در کنار دیگر عوامل می‌تواند  کمک کننده به وضعیت بازار باشد و تا حدودی شرایط بازار را به سمتی پیش ببرد که معاملات بورس عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از جمله گروه‌هایی که بازار را تحت تاثیر منفی قرار داد گروه پالایشی بود، این گروه اصلاح زیادی را تجربه کرد اما در عین حال گزارش سه ماه این شرکت‌ها به گونه ای بود که تا حدودی زمینه نگرانی‌های بازار را کاهش داد.

 وی افزود: این موارد می‌تواند تا یک یا سه ماه آینده و تا زمان برگزاری فصل مجامع بازار را فضای بهتر و با ثبات‌تری قرار دهد اما سهامداران نباید در انتظار رشدهای غافلگیرکننده شاخص بورس همچون چند ماه گذشته باشند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

69  −    =  63