کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/۱۲/۱۳

در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 8301 واحد روبرو شد، اما در فرابورس ایران در بازار اوراق بدهی دولتی 26 هزار میلیارد تومان معامله شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بورس اوراق بهادار تهران با وجود این که به گفته مدیرعامل بورس بر اساس همه معیارها ارزنده شده و اکثر سهام آن به قیمت کف رسیده‌اند، اما با این وجود امروز هم روند رو به ریزش پیدا کرده و شاخص کل با کاهش 8301 واحد به رقم یک میلیون و 177 هزار و 975 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن امروز 379 واحد کاهش یافته و به رقم 431 هزار و 253 واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 میلیون و 707 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در بورس تهران امروز بیش از 3.9 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب بیش از یک میلیون نوبت معامله و به ارزش 4481 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس ایران به بیش از 27 هزار و 273 میلیارد تومان رسید که با این حساب معامله‌گران امروز در بورس تهران و فرابورس ایران بیش از  3 1 هزار و 755 میلیارد تومان خرید و فروش کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

البته عمده ارزش معاملات فرابورس که بیش از 26 هزار میلیارد تومان بوده مربوط به فروش و انتشار اوراق مرابحه عام دولت بوده که مشتری ‌آن بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که امروز بیش از 26 هزار میلیارد تومان در فرابورس منتشر شده است و یکی از رسالت‌های مهم بازار که تأمین مالی کلان برای دولت، شرکت‌های بورسی و فرابورسی و صندوق‌ها است، محقق شده است.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان ریزش زیر یک درصد اتفاق افتاده است به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار  وزنی ـ ارزشی 7 دهم درصد کاهش یافت و این دو شاخص با معیار هموزن 9 صدم درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور 55 صدم درصد کاهش یافت، شاخص اول بازار بورس 87 صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 49 صدم درصد کاهش یافت.


روند یکساله شاخص بورس تهران

نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند امروز در ریزش شاخص اثرگذار بودند که به ترتیب می‌توان به نمادهای ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، شستا، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و ایران خودرو بودند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل دارویی برکت، شستا، پتروشیمی بوعلی، توسعه و عمران امید، تولید نیروی برق دماوند، ملی مس ایران و بانک تجارت بوده است. در فرابروس ایران امروز شاخص کل 4 واحد افزایش یافته و به رقم 16 هزار و 984 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 163 هزار میلیارد تومان رسید.


وضعیت امروز پالایش یکم

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از یک میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 345 هزار نوبت معامله و به ارزش 27 هزار و 273 میلیارد تومان داد و ستد کردند که مهم‌ترین رقم این معاملات یعنی 26 هزار میلیارد مربوط به اوراق مرابحه و اوراق بدهی است.

امروز نمادهای آریاساسول، مسیر برق گیلان، پتروشیمی زاگرس و ذغال سنگ پروده طبس بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بیمه پاسارگاد، ذوب‌آهن و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر ریزشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش امروز شامل ذغال سنگ پروده طبس، برق و انرژی پیوندگستر پارس، سرمایه گذاری سپهر صادرات، توسعه مسیر برق گیلان، لاستیک یزد، آریا ساسول و تولید نیروی برق دماوند بودند.

 یکی از مأموریت‌های بازار سرمایه تأمین مالی کلان برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی، شرکت‌های دولتی و تأمین مالی برای خود دولت است که از جمله می‌توان به انتشار اوراق مرابحه و اوراق بدهی در بازار فرابورس اشاره کرد که خریداران آن صندوق‌های با درآمد ثابت و بانک‌ها هستند.

همچنین صحرایی مدیرعامل بورس تهران دیروز گفته بود با همه معیارهای اقتصادی و پارامترهای موجود بازار سرمایه به خاطر ریزش‌های پیاپی شاخص کل ارزنده شده و اکنون وقت خرید سهام است، اما در عین حال باید توجه کرد که سرمایه‌گذاری در بورس باید با دید بلندمدت باشد و از محل پس‌اندازهایی که نیاز فوری به آن نیست انجام شود و سرمایه‌گذاران نباید به هیچ وجه برای حضور در بورس دارایی‌های مورد استفاده خود مانند ماشین، منزل و یا طلا بفروشند.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

11  +    =  13