سرمایه ایران در بانک توسعه اسلامی ۴ برابر می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی هدف اصلی از برگزاری چهلمین اجلاس وزرای اقتصاد بانک توسعه اسلامی را ارزیابی عملکرد این بانک در ۴۰ سال گذشته و همچنین طراحی برنامه راهبردی برای ۱۰ سال آینده بانک توسعه اسلامی عنوان کرد.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا علی طیب‌نیا که برای شرکت در چهلمین اجلاس وزرای اقتصاد بانک توسعه اسلامی به قزاقستان سفر کرده است، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سومین سهامدار بانک توسعه اسلامی است و در گذشته شش میلیارد دلار از منابع این بانک را در پروژه‌ها و طرح‌های مختلف اقتصادی خود استفاده کرده است، اظهار کرد: ایران سه میلیارد دلار سرمایه بانک توسعه اسلامی را در اجرای طرح‌های اقتصادی خود هزینه می‌کند.

وی همچنین از تصویب طرح افزایش سرمایه ایران در بانک توسعه اسلامی از یک میلیارد دینار اسلامی به چهار میلیارد خبر داد و گفت: این مصوبه دولت اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

 بانک توسعه اسلامی بزرگترین موسسه پولی مالی بین‌المللی در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی است که با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیر عضو در سراسر جهان براساس اصول شریعت اسلامی در سال 1973 در جده عربستان تاسیس شده و از سال 1975 رسما آغاز به کار کرده است.

هدف از تاسیس این بانک توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان به صورت واحد یا به شکل همکاری بر اساس شریعت اسلامی است. این بانک علاوه بر کمک‌های مالی به شکل‌های گوناگون‌، شرکت ‌درسرمایه‌های مشترک و اعطای وام جهت پروژه‌های تولیدی و کار آفرینی به کشور‌های عضو را نیز در برنامه های خود دارد.همچنین ارائه کمک های فنی به کشورهای عضو و تسهیلات آموزشی به افراد فعال در توسعه کشور های عضو از دیگر فعالیت‌های این بانک است.

بانک توسعه اسلامی در حال حاضر 56 عضو از کشورهای اسلامی دارد، دفتر اصلی آن در جده عربستان است و چهار دفتر منطقه‌ای در رباط مراکش، کوالالامپور مالزی، آلماتی قزاقستان و داکار سنگال نیز برای پیشبرد اهداف منطقه ای این بانک فعالیت می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  20