رئیس‌جمهور در مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی می‌کند

رئیس‌جمهور ایران هفته آینده در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس سخنرانی می‌کند، اما هر دستاورد بزرگ تجاری برای ایران به موفقیت طولانی‌مدت دیپلماسی هسته‌ای بستگی دارد.

به گزارش ریسک نیوز، ازفارس به نقل از رویترز، رئیس‌جمهور ایران پس از موفقیت در کاهش بخشی از تحریم‌های غرب، هفته آینده در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شرکت خواهد کرد، اما هرگونه دستاورد بزرگ تجاری برای ایران به موفقیت طولانی‌مدت دیپلماسی هسته‌ای بستگی دارد.

یک مشاور غربی در امور تجاری که با بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان همکاری می‌کند، گفت: من بسیار متعجب خواهم شد، اگر ایران به سرعت به صدر فهرست بازارهای جذاب برسد، اگرچه ایران برای برخی از شرکت‌های کالاهای تولیدی در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت جذاب خواهد بود.

وی اضافه کرد: حقیقت این است که ایران در حال ارسال سیگنال‌هایی در مسیر درست است و این اقدام مورد استقبال قرار گرفته است، اما فکر می‌کنم که اکثر تجار در زمینه ارتباط با ایران محتاطانه رفتار خواهند کرد و صبر خواهند کرد، تا ببینند چه می‌شود.

این گزارش در ادامه مدعی شد، پس از حضور روحانی در اجلاس عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر سال گذشته، سخنرانی وی در مجمع جهانی اقتصاد در روز پنج شنبه در سوئیس، دومین اقدام این مقام ایرانی برای بازگشت تهران به صحنه بین‌المللی محسوب می‌شود.

رهبران سیاسی و تجاری کشورهای جهان در مجمع جهانی اقتصادی حضور دارند.

کاخ سفید روز پنجشنبه خلاصه‌ای از توافق ماه نوامبر میان ایران و غرب را منتشر کرد که بر اساس آن،ایران موافقت کرده است تا تولید اورانیوم 20 درصد را تا بیستم ژانویه متوقف کند.

در مقابل، برخی از تحریم‌های ایران از روز دوشنبه کاهش می‌یابد و در کوتاه‌مدت، فرصت‌های تجاری محدودی، بیشتر در حوزه‌هایی نظیر مواد غذایی و کالاهای مصرفی، دارو، خودرو و پتروشیمی به ایران داده می‌شود.

ایران قادر خواهد بود تا طی 6 ماه به 4.2میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود دسترسی پیدا کند، اگرچه بیشتر تحریم‌ها تا زمان توافق طولانی‌مدت به قوت خود باقی خواهد ماند.

اما بازار 76 میلیون نفری در کشوری که دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان است، همانند آهن ربا، شرکت‌های خارجی را که به دنبال فرصت‌های دراز مدت هستند، جذب می‌کند.

ایران اعلام کرده است که خواهان بازگشت 7 شرکت انرژی، شل، توتال، انی، اُ ام وی و استات‌اویل از اروپا و شرکت‌های اکسون موبیل و کونوکوفیلیپس از آمریکا به این کشور است.

شرکت‌های خودروساز فرانسوی رنو و پژو در کنفرانس خودروی در ایران در نوامبر گذشته شرکت کردند این درحالی است که ناوگان فرسوده هواپیمایی ایران ممکن است پیشنهاد‌هایی را به شرکت‌های بوئینگ و ایرباس ارائه دهد.

یک مشاور ایرانی در امور تجاری که مقیم وین است، در این‌باره گفت: گویا در تهران طلا پیدا شده است؛ روسیه و چین برای انعقاد قراردادهای نفت در برابر کالا پیش از بازگشت شرکت‌های غربی به ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی افزود: ما درحال حاضر در حال دریافت درخواست‌هایی از بسیاری از مشتریان قدیمی و برخی مشتریان جدید خود هستیم.

مقامات ایران می‌‌خواهند تا رقابتی میان رقبای اروپایی و در نهایت میان شرکت‌های آمریکایی برای انعقاد بهترین قرارداد به راه بیندازند اما به هر حال بیشتر این قراردادها زمانی می‌توانند به امضا برسند که تحریم‌ها به دنبال توافق نهایی ایران و غرب برداشته شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

18  −  10  =