انواع بیمه شده انفرادی و مشترک بیمه های عمر در کانادا را بشناسید

سلسله مقالات ریسک نیوز از تجارب عینی یک بیمه گر ایرانی در کانادا (قسمت سی و پنجم)

در این گزارش جذاب به انواع بیمه شده در بیمه نامه های عمر که نقش مهمی در تطبیق این بیمه نامه ها با نیازهای واقعی جامعه و در نتیجه حضور پررنگ بیمه نامه های عمر در زندگی مردم کانادا دارد،پرداخته شده است.

به گزارش ریسک نیوز از آنجا که یکی از راهبردهای رسانه ریسک نیوز تولید محتوای مطلوب برای صنعت بیمه است و با توجه به اینکه طی سالهای اخیر و با اعمال  تحریم ها ، انتقال دانش به صنعت بیمه ایران با خدشه روبرو گردید در این راستا ریسک نیوز تلاش کرده تا با ارتباط با ایرانیان موفق در کشورهای توسعه یافته ، این خلل را تا حدودی جبران کند.
پیش ازین  مجموعه مقالاتی از کامبیز کیامهر یکی ازفعالان بیمه ایرانی در کانادا منتشر شد ، در این مقالات سلسله وار تلاش گردید  تا ضمن تصویرسازی فضای واقعی صنعت بیمه کانادا ، تجارب موفق بیمه گران این کشور منتقل گردد .

قسمت سی و چهارم  را با هم خواندیم و قسمت سی و پنجم از پی می آید:

در قسمت قبل درباره گروه مهمی از بیمه های عمر دائمی که به نامه Whole Life  شناخته می شوند و ويژگی های منحصر به فرد این بیمه نامه  ها، روش های متنوع پرداخت حق بیمه، سرمایه فوت و نحوه محاسبه و پرداخت سود به سرمایه این بیمه نامه ها صحبت کردیم و قرار بر این شد تا درباره انواع بیمه شده در بیمه نامه های عمر که به نظر من نقش مهمی در تطبیق این بیمه نامه ها با نیازهای واقعی جامعه و در نتیجه  حضور پررنگ بیمه نامه های عمر در زندگی مردم کانادا دارد، صحبت کنیم.

اما قبل از اینکه به بحث بیمه های عمر بپردازیم، برایتان کمی داستان بیمه های موبایل را ادامه می دهم. داستان به آن جا رسید که با کمک مدیریت مهندسی آن زمان بیمه سامان که انسانی دانا در صنعت بیمه بود، بالاخره موفق شدیم تا ساختار این بیمه نامه و شرایط خصوصی آن را برای اجرا در شرکت اتصالات نهایی کنیم. همانطور که در قسمت های قبلی تعریف کردم، اجرای این پروژه تقریبا هم زمان با یک کلاهبرداری بزرگ در بیمه سامان بود و یکی از کارشناسان ارشد اداره بیمه های اشخاص موفق شده بود مدت ها با پرونده سازی، بیمه گذاران در قید حیات را به عنوان فوت شده اعلام کند و سرمایه فوت را به جیب بزند. این که یک کارشناس به دور از  نظارت ارشد در یک شرکت بیمه این کار را انجام دهد و یا چگونه بتواند مدیریت مالی یک شرکت بیمه را مجاب کند که مبالغ سرمایه فوت به حساب وابستگان خودش که ارتباطی با بیمه گذار بی خبر از همه جا نداشتند واریز شود، و از همه مهمتر، نحوه برخورد مدیریت مجموعه با این مشکل چند درس بزرگ برای صنعت بیمه دارد که در قسمت های بعدی به آن می پردازیم و درباره رویکردهای نظارتی شرکت های بیمه کانادایی در فرآیند پرداخت خسارت اطلاعاتی ارايه خواهم کرد.

بعد از اینکه شرایط خصوصی و ساختار بیمه نامه موبایل آماده شد، موارد مهم بیمه نامه  که خریدار گوشی می بایست از آن ها مطلع باشد را بر روی کارت هایی که به زیبایی طراحی کرده بودیم چاپ و به بیمه گذار تحویل دادیم. بالاخره کار شروع شد و اتصالات که نقش بیمه گذار را در بیمه نامه داشت، هر ماه لیست کاملی از اطلاعات گوشی هایی که به فروش رفته بود به همراه فاکتورهای فروش را برای ما ارسال می کرد و بعد از محاسبه حق بیمه متناسب با ارزش گوشی، تسویه حساب صورت می گرفت و گوشی های فروخته شده با الحاقیه ای تحت پوشش بیمه نامه قرار می گرفتند. اعتمادی که مردم به اتصالات داشتند و دقت بالایی که مدیریت و پرسنل آن شرکت در معرفی این محصول نوین بیمه ای به خریداران خود به خرج می دادند باعث شد که آمار فروش گوشی به همراه بیمه به نحو چشمگیری بالا رود و تقاضا برای این بیمه نامه افزایش پیدا کند.

 باقی داستان بیمه موبایل را در قسمت بعدی ادامه خواهیم داد و در ادامه به بحث شیرین بیمه های عمر می پردازیم. همانطور که پیشتر اشاره کردم، روش های جالبی برای تعریف بیمه شده در بیمه های عمر وجود دارد:

  • بیمه شده انفرادی (Single Life)  : در این بیمه نامه، یک نفر به تنهایی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.
  • بیمه عمر مشترک با شرط پرداخت سرمایه فوت پس از فوت نفر اول (Joint First–to – die):  در اینجا، دو یا چند نفر به عنوان بیمه شده در بیمه نامه معرفی می شوند و سرمایه فوت پس از فوت اولین نفر، به سایرین پرداخت می شود. به عنوان مثال یک زن و شوهر می توانند به جای تهیه دو بیمه نامه مجزا و پرداخت دو حق بیمه،  به صورت مشترک با پرداخت حق بیمه بسیار کمتری خود را تحت پوشش یک بیمه عمر قرار دهند و هر زمان که یکی از آن ها از این دنیا رفت، سرمایه فوت به دیگری پرداخت شود تا بتواند کیفیت اقتصادی زندگی خود را حفظ کند.
  • بیمه عمر مشترک با شرط پرداخت سرمایه فوت پس از فوت نفر دوم  (Joint last–to – die) : در این نوع بیمه نامه همانطور که از اسم آن پیدا است، سرمایه پس از فوت دومین نفر به ذینفعان پرداخت می شود. این نوع بیمه نامه معمولا برای حفاظت از امنیت اقتصادی فرزندان در مقابل مالیات بر ارث است. بر اساس قانون کانادا اگر شخصی از دنیا برود، مالیات قابل توجهی به ارزش اضافه شده به اموال باقی مانده از او تعلق می گیرد مگر اینکه همسر یا شریک رسمی زندگی او در قید حیات باشد و اموال به او برسد. در این صورت پرداخت مالیات بر ارث تا فوت همسر به تعویق می افتد. بنابراین با داشتن این بیمه نامه، هر زمان که همسر (نفر دوم) از دنیا برود، بازماندگان سرمایه فوت بیمه نامه را دریافت می کنند و می توانند از آن برای پرداخت مالیات بر ارث و حفاظت از سرمایه خانوادگی خود استفاده کنند.

در قسمت های بعدی درباره صحبت درباره بیمه های عمر را ادامه خواهیم داد اما قبل از آن به موضوع جالب اینشورتک ها در کشور کانادا و مقایسه آن با آنچه که در ایران می گذرد خواهم پرداخت.

شاد و سلامت باشید

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
بدون نظر
  1. یک کارشناس بیمه عمر می گوید

    باور بفرمایید بیمه نامه های مشترکی که در شرکتهای بیمه ایرانی صادر می شود پوشش بهتری ارائه می دهد و شرطی هم برای پرداخت سرمایه فوت ندارد. هر کدام از دو نفر هم که فوت شوند سرمایه فوت مربوطه به سایر ذینفعان پرداخت می شود تازه اگر بیمه شده اصلی فوت شود بیمه شده فرعی تا پایان مدت بیمه نامه از پرداخت حق بیمه معاف می شود. چرا اینقدر مرغ همسایه پیش ما غاز است؟

ارسال نظر

82  −    =  73