بیمه توسعه اصل حد اعلای حسن نیت را زیر سوال برد

سید مصطفی کیائی مدیر عامل شرکت بیمه اتکائی امین؛

مصطفی کیائی، مدیر عامل بیمه اتکائی امین با اشاره به فرایند خریداری ساختمان بیمه توسعه گفت: با وجود اینکه شرکت اتکائی امین طی فرایندهای قانونی این ساختمان را خریداری کرده اما این شرکت بیمه از تخلیه تا کنون خودداری کرده به نظر می رسد ضمن اینکه بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر باید اهتمام بیشتری در حل اختلافات شرکتهای بیمه داشته باشد اما این سوال ایجاد می شود که ایا رفتار بیمه توسعه که زمزمه احیاء مجدد ان شنیده می شود با اصل حد اعلای حسن نیت در تقابل نیست؟

به گزارش ریسک نیوز سید مصطفی کیائی مدیر عامل شرکت بیمه اتکائی امین در نشست خبری با محوریت ارتقاء شرکت بیمه متبوعش از فرابورس  به بازار بورس گفت: این شرکت  توانست با تمرکز بر شفافیت  گزارش‌های مالی و سودآوری از بازار فرابورس ایران به بازار اصلی بورس اوراق بهادار تهران ارتقاء یابد.

به گفته وی در حال حاضر 10 سال است که این شرکت به سهامداران خود سود می‌دهد و در این زمینه درخواست ارتقاء به بورس ارائه کردیم که در جلسه پذیرش بورس مورد بررسی و موافقت قرار گرفت. اکنون نماد این شرکت بسته شده و به زودی طی سه روز معاملاتی در بازار اصلی بورس باز و قابل معامله خواهد شد.

وی در مورد اینکه فرایند ارتقاء این شرکت چقدر طول کشید، از بهمن 99 تاکنون طول کشید، مدارک خاصی نمی‌خواست و همان مدارک داخل شرکت ارائه شد. گزارش‌های شفاف‌سازی ارائه شد، در حال حاضر هیچ گونه سهام دولتی در بیمه اتکایی امین نداریم و باقیمانده سهام دولت از طریق صندوق دارا یکم در سال گذشته به مردم فروخته شد و سهم دولت در این شرکت در حال حاضر صفر است.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین اظهار داشت: کارهای مقدماتی برای افزایش سرمایه این شرکت به 500 میلیارد تومان انجام شده، است.

با این سرمایه های اندک نمی توان ریسکها را پوشش داد

به گفته وی باید بیمه مرکزی مصوبه بدهد که با سرمایه‌های پایین شرکت‌های بیمه اتکایی  قادر به انجام خدمات بزرگ نیستند و باید سرمایه این شرکت‌ها حداقل هزار یا دو هزار میلیارد تومان باشد. در شرایط افزایش نرخ ارز سرمایه شرکت‌های بیمه اتکایی به خاطر کاهش ارزش پول ملی از نظر دلاری افت کرده است.

کیایی گفت: مصوبه بیمه مرکزی برای شرکت‌های بیمه مستقیم حداقل 300 میلیارد تومان و برای بیمه‌های اتکایی 500 میلیارد تومان است اما با این سرمایه‌های کوچک، شرکت‌های اتکایی امکان کارهای بزرگ ندارند. باید شرکت‌های اتکایی قوی و بزرگ شوند، نمونه آن شرکت میلی ری در ترکیه که تنها شرکت بیمه اتکایی یا شرکت جی آی سی هندوستان شرکت‌های بزرگی هستند و باید شرکت‌های بیمه اتکایی ما هم بزرگ شوند.

افت سرمایه شرکتهای بیمه با جهش نرخ دلار

وی، افزود: اگر سرمایه شرکت‌های بیمه از سال ۹۲ تا به الان با دلار مقایسه شود در واقع تمام شرکت‌های بیمه از نظر سرمایه افت کرده اند.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین، اظهارداشت: شرکت های کوچک اثری در فعالیت های بین المللی نخواهند داشت و باید شرکت های بزرگ تاسیس شوند و ما دنبال کننده آن باشیم.

مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی امین،اظهارداشت: درحال حاضر ۹۳ درصد بازار اتکایی در دست دولت و ۷ درصد مابقی در اختیار شرکت‌های اتکایی مستقیم و غیر مستقیم است.

به گفته وی باید شرکت‌های بیمه اتکایی یا در هم ادغام شوند یا سرمایه خود را تقویت کنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار بیمه اتکایی کشور به دست آورند.

کیائی در عین حال به ارایه پیشنهادی پرداخت و گفت: می توان  مبلغی مشخص از صندوق تحریم به شرکتهای بیمه اتکائی اعتبار داد تا شرکتهای بیمه با سود معین برگردانند ،این اعتبار می تواند یک مزیت برای شرکتهای بیمه اتکائی داشته باشد به طوریکه این مبالغ به سرمایه انها اضافه گردد که در نتیجه این امر ظرفیت پذیرش ریسک و سهم نگهداری انها افزایش خواهد یافت.

وی به سایر مزیت های این پیشنهاد اشاره کرد و گفت: دولت می تواند  به شرکتهای بیمه اتکائی که از این اعتبار استفاده کرده اند، تکلیف کند که این وام می تواند ب عنوان ضمانت در یک حساب سپرده ارزی ذخیره گردد و جز در موارد خسارات بالا  استفاده نگردد در این راستا موجب دقت نظر شرکت بیمه در مدیریت ریسک و نرخ دهی فنی خواهد شد چرا که این اعتبار دیگر متعلق به خودش است و قطعا تلاش خواهد کرد تا جوانب احتیاطی در پذیرش ریسک و نرخ دهی را در نظر بگیرد.

مدیر عامل بیمه اتکائی امین در ادامه تاکید کرد :معتقدم شرکتهای بیمه نباید از ارز دولتی استفاده کنند  چرا که حق بیمه دریافتی انها بر اساس مدیریت ریسک خودشان است در نتیجه بهتر است شرکتهای بیمه ارز مورد نیازشان را خارج از ارز نیمائی  تهیه نمایند.

مدیر عامل بیمه اتکائی امین در ادامه تاکید کرد: شرکت بیمه اتکائی امین  بدون استثنا در تمامی ریسک های ملی که بیمه مرکزی در انها مشارکت دارد  حضور داشته و در این زمینه کاملا با بیمه مرکزی  هماهنگ می باشد که مراتب تشکر خود را از نهاد ناظر به دلیل هماهنگی در پوشش ریسک های ملی دارد.

وی همچنین از سهامداران و هیات مدیره نیز به دلیل هماهنگی مطلوب و منسجم با تحقق اهداف شرکت بیمه اتکائی امین قدردانی کرد.

بیمه توسعه اصل حد اعلای حسن نیت را زیر سوال برد

مدیر عامل بیمه اتکائی امین در ادامه گفت: بیمه اتکایی امین ساختمان بیمه توسعه را از طریق فرآیند برگزاری مزایده به شکل قانونی خریداری کرده است اما حالا بیمه توسعه از تخلیه ملکی که متعلق به بیمه اتکایی امین است خودداری می کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از ساختمان های توسعه به صندوق تامین خسارت های بدنی واگذار شد عنوان کرد: فرآیند این واگذاری به دلیل اینکه مبادله بین دو شرکت بیمه دولتی بود ، نیاز به برگزاری مزایده نداشت.

کیایی ادامه داد: بیمه توسعه بنادارد  دوباره مجددا آغاز به فعالیت کند اما سوال این است که آیا می توان به شرکتی که در ابتدای فعالیت مجدد به تعهدات پایبند نیست خوش بین بود ، قطعا این موضوع با اصل حسن نیت در صنعت بیمه تقابل دارد.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین با اشاره به نقش بیمه مرکزی در حل اختلافات ایجاد شده بین دو شرکت صنعت بیمه اذعان کرد : مقام ناظر بیمه ای باید نسبت به حل اختلافات در بین شرکت های بیمه اهتمام بیشتری ورزد.

وی با اشاره به اینکه بیمه ایران، صندوق تامین خسارت های بدنی و بیمه اتکایی امین در زمینه حل مشکلات ایجاد شده برای زیان دیده گان شرکت بیمه توسعه همراهی و مشایعت کرده اند، اضافه کرد: از انصاف به دور است حالا که بیمه توسعه به کمک شرکت هایی که دولت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آنها سهام دار بوده و هست، مشکلاتش مرتفع شده، از تعهدات خود سرباز زند.

کیایی تاکید کرد: ساختمان بیمه توسعه با قرارداد رسمی خریداری وملک از بیمه ایران به بیمه اتکائی امین منتقل شده است.

به گفته وی  پس از پایان ساماندهی خسارت دیدگان ساختمان را تخلیه کند اما ساختمان را غصب کرده و از تخلیه خودداری می کند.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  5  =  1