آیا مشوق های ایمنی مانع گزارش آسیب دیدگی توسط کارگران می شود؟

نتایج بررسی وزارت کار ایالات متحده:

بسیاری از کارفرمایان بر سر اینکه آیا برنامه های تشویقی ایمنی کارگران، آنها را تشویق به گزارش آسیب دیدگی و بیماری می کند، مانع آنها می شود و یا تاثیری ندارد، مردد هستند.

 

 

اما یک گزارش جدید می گوید، کارفرمایان و مقامات فدرال که بر ایمنی محل کار نظارت دارند، باید مراقب اثرات مشوق ها باشند.

در مارس 2005، بر اثر انفجار پالایشگاه شرکت BP در شهر تگزاس 15 کارگر کشته و 180 نفر مجروح  شدند. برنامه های ایمنی تشویقی در پالایشگاه  به کارگرانی که حداقل میزان جراحت و بیماری را داشتند پاداش می داد. یررسی که در سال 2007 پس از انفجار پالایشگاه انجام شد نشان داد که کارگران از گزارش شرایط خطرناک در پالایشگاه ابا داشتند.

 

همچنین این حادثه باعث شد اعضای کنگره از دفتر پاسخگویی دولت فدرال (GAO)  درخواست کنند به برنامه های ایمنی توجه کند. در سال 2009، دفتر پاسخگویی گزارشی منتشر کرد که بر اساس یافته های آن برنامه های تشویقی ایمنی، "می توانند به عنوان عامل بازدارنده ای برای کارگران، در جهت گزارش جراحات و بیماریها به کارفرمایان، عمل کنند."

 

دفتر پاسخگویی دوباره موضوع  "گزارش آسیب" را بررسی کرده و در آخرین مطالعه خود پیشنهاد کرد که اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA)  بررسی بیشتری در جهت روشن شدن تاثیر مشوق ها و برنامه های دیگر بر گزارش ها، داشته باشد.

 

دانستن این اثرات نه تنها برای کارفرمایان، بلکه برای OSHA نیز پر اهمیت است. زیرا به شدت متکی به گزارشاتی است که کارگران به کارفرمای خود می دهند، و نیز متکی به کارفرمایان که به دقت این اطلاعات را به OSHA منتقل کنند.

 

GAO هشدار داد از آنجا که در حال حاضر به برنامه های تشویقی در "راهنما و عملیات میدانی" اش­ نمی پردازد، OSHA میتواند کارفرمایانی با سیستم ایمنی بیابد که متوجه اثرات منفی برنامه های تشویقی شان بر روی گزارشات کارگران نیستند.

 

GAO افزود: بدون اطلاعات دقیق، کارفرمایانی که با فعالیت های خطرناک درگیر هستند می توانند از بازدید صرف نظر کنند و در برنامه های داوطلبانه ای شرکت کنند که به کارفرمایان با معافیت آنها از بازرسی های روتین با سیستم های ایمنی نمونه پاداش می دهد.

 

از آنجایی که شرکت های بیمه از گزارشات بیماری و جراحات کارفرمایان در بین فاکتور های دیگر برای تعیین میزان غرامت استفاده میکنند علاقه مند هستند بدانند آیا صدمات به صورت دقیق گزارش می شوند.

 

اگرچه برای تنظیم مقررات تشویقی ایمنی به OSHA نیازی نیست،  با این حال GAO از OSHA درخواست کرده تا اثرات بالقوه این قبیل برنامه ها و سیاست های ایمنی دیگر درمحل کار را که بر گزارش آسیب و بیماری دخیل هستند را بررسی کند.

 

در واکنش به پیگیری های GAO، OSHA به تازگی با صدور یادداشتی به کارفرمایان هشدار داده است که برخی برنامه ها که مانع گزارش آسیب کارمندان می شود مشکل آفرین است زیرا کارفرما به هیچ وجه نباید باعث تبعیض یک کارمند شود زیرا کارمند از یک حق محفوظ، مانند حق گزارش آسیب استفاده میکند.

 

علاوه بر این، OSHA هشدار می دهد "اگر انگیزه به اندازه کافی بزرگ باشد که از دست دادنش کارگران منطقی را از گزارش منصرف کند" این برنامه میتواند باعث شود کارفرما در معرض "تخطی از مسئولیت ثبت" قرار گیرد.

 

OSHA بیان کرد که گزارشاتی مبنی بر اقدام انضباطی علیه کارمندانی که بیماری یا آسیب را به موقع گزارش نمی کردند دریافت کرده است. OSHA افزود کارفرمایان حق مشروع اعمال روندهای گزارش را دارند  اما نباید باعث زیر پا گذاشتن حق گزارش توسط کارمندان شود. به عنوان مثال قوانین نمیتوانند باعث جریمه کارگرانی شوند که سریعا متوجه نمیشوند جراحتشان آنقدر جدی است که باید آن را گزارش کنند، یا اصلا متوجه جراحت شان نمیشوند، همچنین این قوانین نباید دستاویزی برای تبعیض باشد.

 

OSHA تایید می کند که برخی از کارفرمایان برنامه هایی را ایجاد میکنند که "خواسته یا ناخواسته برای کارگران این انگیزه را ایجاد می کند که صدمات را گزارش نکنند" به عنوان مثال ممکن است کارفرمایی تمام افرادی را که در سال قبل مجروح نشده اند را برای پاداش در یک قرعه کشی شرکت دهد، یا به گروهی از کارگران که در یک دوره زمانی مجروح نشده اند پاداش دهد."

 

OSHA می افزاید: چنین برنامه هایی ممکن است تلاشهای با حسن نیتی از سوی کارفرمایان باشد که کارگران را به استفاده از شیوه های ایمن کار تشویق می کند. با این حال راه های بهتری هم برای تشویق شیوه های بهتر کار ایمن، مانند انگیزه ها وجود دارد که شرکت کارگر در فعالیت های مربوط به ایمنی را ترویج میدهد، از آن جمله شناسایی خطرات یا شرکت در تحقیقات مربوط به صدمات و حوادث است.

 

راهنمای OSHA برای برنامه های حفاظت داوطلبانه اش انگیزه های مثبت مختلفی را ذکر می کند، از جمله تهیه تی شرت هایی برای کارگرانی که در کمیته های سلامت و ایمنی خدمت می کنند، ارائه پاداش معتدل برای پیشنهاد راه های تقویت ایمنی و سلامت، و یا تشکیل مراسم معرفی پس از اتمام موفقیت آمیز آموزش های ایمنی و سلامت در سطح شرکت.

 

انواع مشوق ها:

اساسا دو نوع برنامه ی تشویقی ایمنی وجود دارد،  کارشناسان بین برنامه های تشویقی "آمار محور" و برنامه های "رفتار محور" تمایز قائل می شوند.

 

برنامه های آمار محور برای نداشتن یا تعداد کم جراحات و بیماری در یک دوره معین پاداش و جایزه ارائه می دهند. به عنوان مثال، یک کارفرما ممکن است به کارگرانی که در یک سال هیچ جراحت یا بیماری گزارش نکرده اند 100 دلار پاداش دهد.

 

برنامه های رفتار محور برای نشان دادن رفتار های ایمن پاداش ارائه می کنند اما الزاما وابسته به نرخ پایین جراحات و بیماری نیستند. بعنوان مثال، یک کارفرما می تواند کارگران را با کارت های هدیه برای شناسایی شرایط خطرناک و پیشنهاد های بهبود ایمنی تشویق کند. این برنامه همچنین می تواند شامل "سیستم ناشایستگی" شوند که کارگرانی را که شیوه های ایمن پیروی نمی کنند تادیب کند.

 

در سال 2010، GAO پس از بررسی تخمین زد که 25% تولید کنندگان ایالات متحده برنامه های تشویقی ایمنی دارند، و بسیاری سیاست های ایمنی محیط کار دیگر که ممکن است گزارش جراحت و بیماری را تحت تاثیر قرار دهد. برنامه ها و سیاست های ایمنی، بیشتر بین تولید کنندگان بزرگ رایج هستند.

 

GAO به این نتیجه رسید که تحقیقات قطعی ناچیزی در مورد اثرات برنامه های تشویقی ایمنی و دیگر سیاست های ایمنی محل کار بر روی گزارش کارگران از جراحت و بیماری وجود دارد، اما برخی از 50 نفر از خبرگان و مقامات صنعتی مورد مصاحبه GAO، اظهار کردند که برنامه های "آمار محور" ممکن است باعث دلسردی کارگران از گزارش شود.

 

چندین کارشناس به GAO گفتند ممکن است نتیجه ای ناخواسته از برنامه های "آمار محور" ایجاد شود. بعنوان مثال، وقتی جراحت کارگران جزئی باشد یا براحتی مخفی نگه داشته شود، و یا اگر پاداش ارائه شده تحت برنامه نسبتا بزرگ باشد، امکان دارد کارگران برای حفظ پاداش صدمات را گزارش نکنند.

 

آنها همچنین در مورد کم گزارش دهی بالقوه آسیب ها و جراحات وقتی که فشار یک انگیزه مانع گزارش می شود هشدار دادند. این گزارش می گوید: " وقتی تمام کارگران یک گروه فقط وقتی پاداش میگیرند که هیچ فردی در گروه جراحت نداشته باشد، ممکن است تمام اعضای گروه برای گزارش نکردن جراحات تحت فشار باشند."

 

کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند که سیاست های خاص، مانند تست الکل و مواد مخدر پس از حادثه، همچنین برنامه های ناشایستگی که کارگران نا امن را تادیب می کند، ممکن است کارگران را از گزارش دلسرد کند.

 

اما چگونگی مدیریت ایمنی در محیط کار، من جمله ایجاد ارتباط باز درمورد مسایل ایمنی، ممکن است مشوقی برای گزارش بیماری و جراحات باشد.

تعیین اثرات دقیق برنامه های مشوق ایمنی بر روی گزارشات جراحت و بیماری دشوار است، زیرا محققان به سوابق پزشکی کارگران دسترسی ندارند.

 

 

GAO: United States Government Accountability Office:

دفتر پاسخگویی دولت (GAO)، ممیزی، ارزیابی، و بازوی تحقیقاتی کنگره ایالات متحده است. این دفتر بخشی از قوه مقننه دولت ایالات متحده آمریکا است.

OSHA: The United States Occupational Safety and Health :

اداره بهداشت وامنیت شغلی ایالات متحده (OSHA)، نماینده ای از وزارت کار ایالات متحده است.

منبع:  insurancejournal.com

گزارش کامل: http://www.scribd.com/doc/93111826/GAO-on-OSHA-Safety-Incentives

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  4  =  2