چرا از بیمه فرار می کنیم؟

در زلزله استان آذربایجان شرقی و یا فرو رفتن چندین خودرو درون گودال که به خاطر نشت آب در طی سال رخ داد می توان گفت ۹۰ درصد صاحبان منازل و یا خودروها فاقد بیمه حوادث و یا بدنه بوده اند.

برای همین این افراد تنها باید چشم به کمک های مردمی و دولت باشند و دارندگان خودرو نیز باید از جیب هزینه کنند.این حوادث و اتفاقات مشابه نشان از اهمیت صنعت بیمه دارد.بیمه در دنیای کنونی یکی از ارکان مهم زندگی و اقتصاد کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است.اکثر افراد ساکن در کشورهای پیشرفته را در حال توسعه دارای چندین نوع بیمه هستند.

بیمه خودرو،منزل،عمر و سرمایه گذاری از جمله بیمه هایی است که این افراد از آن بهره می گیرند.
برای اینکه اهمیت بیمه بیشتر قابل درک باشد مثالی در این باره مطرح می کنیم.به گفته مسوولان وزارت بهداشت حدود ۶۵ درصد هزینه های بیمه درمان بر دوش بیمه شدگان است و در شرایط فعلی بیماری یک فرد از خانواده و ماندن در بیمارستان برای سرپرست خانواده بسیار هزینه زا خواهد بود.اما می توان به راحتی با بیمه درمان و یا تکمیلی این مشکلات را به حداقل رساند.

بیمه هایی چون عمر و سرمایه گذاری در تمام دنیا یکی از بیمه های نوین و پرتقاضا ست.براساس این بیمه فرد می تواند با پس انداز مبلغی بطور ماهانه یا سالانه پس از پنج یا ۲۰ سال اصل سرمایه و سود آن را دریافت و در کنار آن از مزیت بیمه درمان و غیره بهره مند شود.

متاسفانه صنعت بیمه کشور تنها در خودرو خلاصه شده و برای همین اکثر افراد و اقشار جامعه از مزایای سایر بیمه ها بی خبرند.بخش مهم این موضوع به اطلاع رسانی ضعیف صنعت بیمه مربوط می شود.از سوی دیگر عدم تعریف درست مزایای هر نوع بیمه، عدم فرهنگ سازی،رقابت ناسالم شرکتهای بیمه و تمرکز بیش از حد شرکتها در برخی بیمه های پرسود تر موجب شده که مردم تنها از روی اجبار در برخی بیمه ها سرمایه گذاری کنند و به نوعی از بیمه هایی چون بیمه مسکن وسایر بیمه های تکمیلی فراری شوند.

در ادامه بیشتر بیمه را می شناسیم. بیمه چیست؟

بیمه صندوقی برای تامین خسارت های جانی و مالی می باشد. بیمه در زمان حال برای پیش بینی و مقابله با حوادثی که در آینده احتمال رخ دادن آن می باشد در نظر گرفته شده است و به نحوی آینده نگری اقتصادی است.

بیمه دارای مزایای متفاوتی است که بیمه شده یا بیمه گذار بنا به شرایط، از پوششهای گوناگونی استفاده می کنند. بیمه بر گرفته از کلمه بیم و بیم به معنی ترس است. سوابق موجود در صنعت بیمه کشور نشان از آن دارد که دارندگان وسایل نقلیه موتوری در ایران در آغاز که استفاده از بیمه های شخص ثالث هم مانند بیمه بدنه اتومبیل اختیاری بود، به بیمه کردن بدنه وسیله نقلیه خود بیشتر از بیمه کردن مسئولیت خود در مقابل شخص ثالث اهمیت می دادند.

در دهه هفتاد تقریبا درصد بالایی از مردم بخاطر نبود آگاهی و اطلاع رسانی صحیح از کنار بیمه های اتومبیل به راحتی گذشتند و بعد از بروز تصادف متحمل پرداخت خسارت و در خیلی از موارد محکوم به پرداخت دیه شدند که اغلب این افراد قادر به پرداخت این خسارت ها نبودند.

تقریبا از اواسط دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد اطلاع رسانی و خدمات بهتر، توسط شرکت های بیمه و با نحوه اجباری شدن بیمه ثالث خودرو و لحاظ کردن جریمه در صورت نداشتن بیمه نامه توسط راهنمایی و رانندگی، کمک زیادی به اقتصاد جامعه وصنعت بیمه کشور کرد. تا حدی که در سال ۹۰ بر اساس آمار، ۱۴ میلیون خودرو در کشور در حال حرکت است که حدود ۹۰ درصد آنها دارای بیمه شخص ثالث هستند و ۱۰ درصد برای دریافت بیمه نامه اقدام نکرده اند.

همچنین از ۱۰ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور فقط ۲ میلیون موتورسیکلت دارای بیمه نامه قانونی شخص ثالث هستند و ۸ میلیون موتورسیکلت بیمه نامه مسئولیت در برابر شخص ثالث ندارند. باید توجه داشت که رشد ۴۵ درصدی حق بیمه در صنعت بیمه در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ حکایت از پیشرفت در صنعت بیمه است.

نگاه مثبت مردم نسبت به بیمه های دیگر تغیراتی داشته، البته هنوز تردیدهای زیادی نسبت به بیمه حس می شود که منشا این تردیدها بی اعتمادی مردم نسبت به شرکتهای بیمه و یا به گونه ای کم کاری شرکت های بیمه در اطلاع رسانی صحیح و مناسب با شرایط افراد است، که در بعضی اوقات عمل نکردن به تعهدات را در پیش دارد که این امر ضربه محکم به اقتصاد کشور وارد می کند.

امروزه شرکت های بیمه با طرح های جدید و نوآوری سهم بزرگی در رشد اقتصاد خانواده را تشکیل می دهند که از مهمترین آنها می توان به بیمه های عمر و سرمایه گذاری که نقش مهمی را در آینده نه چندان دور ایفا می کند، اشاره کرد. بیمه های عمر و سرمایه گذاری پدیده ای بی همتا در صنعت بیمه است.

بیمه های عمر و سرمایه گذاری پوشش های متنوعی از عمر که به فوت طبیعی و فوت بر اثر حادثه منجر شود، امراض خاص که شامل سکته های قلبی، پیوند مغز و استخوان، سرطان، از کار افتادگی را دارد. بیمه سرمایه گذاری که نسبت با تورم جامعه پیش می رود و متناسب برای تمامی اقشار جامعه و تقریبا تمامی سنین، از بدو تولد تا هفتاد سالگی می باشد نیز در جامعه در حال رشد است. این بیمه شامل آپشن های دیگری اعم از گرفتن وام و برداشت ۹۰ درصد از اندوخته، از سال دوم به بعد، انعطاف پذیری، معافیت از پرداخت مالیات را دارا می باشد. همچنین تبدیل به بیمه بازنشستگی و گرفتن مستمری بعد از اتمام قرارداد و …، از دیگر مزایاهای این بیمه نامه است.

بنابراین با دید بهتر نسبت به تمامی بیمه ها، کمک زیادی می توان به رشد اقتصادی در صنعت بیمه کرد.

علی طالب زاده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  +  2  =