امکان انتقال سوابق‌ بیمه‌ای‌ به سازمان تامین اجتماعی

کارگران بیمه شده صندوق آینده ساز درخواست کردند:

نمایندگان کارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز با ارسال طوماری از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی به وضعیت این صندوق شدند.

به گزارش ریسک نیوز،نمایندگان کارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز با ارسال طوماری از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار رسیدگی به وضعیت این صندوق شدند.

 در این نامه خطاب به «علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مشکلات عدیده کارگران عضو صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز شرکت های صنعتی تبریز آمده است: کارگران عضو این صندوق عملا امکان استفاده از هرگونه مزایایی را که بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی براحتی از آن بهره مند می شوند را ندارند و این موضوع سبب ایجاد تنش ومسائل روحی و روانی بسیاری شده که نیازمند اقدام عاجل از طرف مسئولین ذیربط می باشد.

در بخش دیگری از این نامه با تشریح چگونگی تشکیل این صندوق تصریح شده است: در دهه 70-60 سازمان گسترش و نوسازی صنایع با توسل به تفسیر سلیقه‌ای و نادرست مسئولین وقت این سازمان تصمیم می‌گیرند تا برای کارمندان ادارات مرکزی و نیز کارگران شاغل در کارخانه‌های تحت پوشش این سازمان صندوق بیمه‌ای مجزا تشکیل دهند و بدین ترتیب جمع کثیری از کارگران شاغل در واحدهای صنعتی استان آذربایجان شرقی از بدو استخدام به اجبار تحت پوشش صندوق آینده سازان قرار می‌گیرند.

نویسندگان ین نامه با خلاف دانستن این اقدامات یادآور شده‌اند: مطابق ماده 148 قانونکار کارفرمایان باید کارگران خود را بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه نمایند ونیز مطابق ماده 5 قانونکار کلیه کارگران، کارآفرینان، نمایندگان و کارآموزان و نیز کارگاه ها مشمول قانونکار می باشند ولی متاسفانه صندوق آینده ساز با استناد به مقررات داخلی خود نه تنها صراحتا قانون کار را به رسمیت نمی شناسد بلکه اجرای قانون بازنشستگی زودرس مشاغل سخت و زیان آور را منوط به دریافت مبالغ چند ده میلیونی کرده است که در عمل به دلیل عدم پرداخت این مبالغ از طرف کارفرمایان، کارگران نمی توانند از مزایای معمولی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

نمایندگان کارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز در بخش دیگری از این نامه با اشاره به مکاتبات انجام شده با سازمان تامین اجتماعی جهت عودت سوابق بیمه ای اعضای صندوق آینده ساز به این سازمان تصریح شده است: سازمان تامین اجتماعی از یکسو عودت سوابق را منوط به پرداخت مبالغ هنگفتی به عنوان هزینه انتقال کرده و از سوی دیگر شرط بازنشستگی پس از انتقال را تحقق 10 سال سابقه نزد سازمان عنوان کرده است و این درحالی است سازمان تامین اجتماعی حاضر به احتساب سابقه سخت و زیان آور برای این گروه از بینه شدگان نیست.

این کارگران یادآور شده‌اند: اکثریت این کارگران تحت پوشش صندوق بیمه آینده ساز دارای 20-15 سال سابقه کار در مشاغل سخت وزیان آور بوده و اگر قرار باشد 10 سال دیگر در سازمان تامین اجتماعی سابقه داشته باشند، کل سابقه مشاغل سخت وزیان آور آنها به 30-25 سال رسیده و عملا بازنشستگی زودرس در قبال آنان منتفی خواهد شد.

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به توجه ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص جلوگیری از اجحاف به قشر کارگر تأکید شده است: کارگران نباید قربانی این اقدام خلاف شوند چرا که انتقال سوابق کارگران به صندوق آینده ساز به اجبار سازمان گسترش و نوسازی صنایع و همکاری کارفرمایان صورت گرفته است.

نمایندگان کارگران عضو صندوق بیمه آینده ساز کارخانجات تبریز در بخش پایانی این نامه از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته اند که مساعدت های لازم را جهت عودت سابق بیمه ای این کارگران به سازمان تامین اجتماعی بدون لحاظ نمودن شروط خاص جهت حفظ حقوق این قشر زحمتکش جامعه شده اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  32