آخرین وضعیت چشمان «شوخان»

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر چشمان شوخان پس از دو پیوندی که روی آن انجام شده، نتایج خوبی داشته به طوریکه این کودک می‌تواند اطرافیان خود را ببیند و رنگها را تشخیص دهد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از مهر دکتر سید حسن هاشمی روز گذشته پس از حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس، بار دیگر چشمان شوخان را مورد معاینه قرار داد.

وزیر بهداشت در تشریح جدیدترین معاینات بر چشم شوخان گفت: برای چنین کودکانی در این سن وقتی پیوندی بر روی چشم انجام می شود، باید 3 تا 6 ماه صبر کرد تا نتیجه نهایی آن معلوم گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چشمان شوخان پس از دو پیوندی که روی آن انجام شد، نتایج خوبی داشته است، افزود: این کودک هم اکنون می‌تواند اطرافیان خود را ببیند و رنگها را نیز تشخیص دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: خانواده شوخان با توجه به اینکه در یکی از روستاهای کشور زندگی می‌کند، باید برای مراقبت از چشم وی توجه بیشتری کنند، زیرا اینگونه پیوندها احتمال پس زدن وجود دارد و نباید محل بخیه‌ها عفونی شود، ولی در مجموع امیدواریم چشم‌های شوخان به شرایطی بر گردد تا بتواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.

هاشمی درباره تکنیکهای جدید جراحی چشم در کشورمان توضیح داد: خوشبختانه تکنیکهای متعددی در جراحی و پیوند چشم در کشور ما صورت می‌پذیرد، که از آن جمله می‌توان به پیوندهای لایه‌ای، قرنیه مصنوعی و سلولهای بنیادی اشاره کرد. خوشبختانه در اکثر مراکز دانشگاهی کشور نیز این خدمات ارائه می‌شود.

وی درباره علت این عارضه در چشمان شوخان بیان داشت: متاسفانه یکی از عوارض داروهای خانواده پنی‌سیلین تاول زدن در چشم است که این عارضه نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام سیستم‌های درمانی دنیا اتفاق می‌افتد و تمام چشم‌پزشکان دنیا گرفتار این عوارض هستند. بنابراین شوخان نیز پس از استفاده از پنی‌سیلین دچار این عارضه شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر حمایت‌های آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل شوخان، برای این کودک کردستانی که از ناحیه دو چشم دچار آسیب شده بود و تا چندی قبل به نوعی نابینا بود از خدای منان آرزوی بهبودی کرد.

لازم به ذکر است در حال حاضر چشمان شوخان پس از دو بار پیوند درصدی از بینایی خود را پیدا کرده است، بطوریکه این کودک کردستانی می‌تواند چهره پدر و مادر خود را مشاهده کند و رنگ‌ها را نیز تشخیص دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

98  −    =  94