“وام مسکن” از معرکه گرانی‌ها عقب ماند

بانک مرکزی طی روزهای اخیر با توجه به اخبار متعدد منتشر شده در خصوص صندوق پس‌انداز مسکن با کلیات طرح موافقت داشته و جلسات متعددی را نیز با پیشنهاددهندگان طرح از وزارت راه و شهرسازی برگزار نموده، اما تصمیم‌گیری در این خصوص را منوط به بررسی‌های کارشناسی می‌داند.

به گزارش ریسک نیوز،از دیرباز مفهوم وام برای رشد و شکوفایی و رفع نیازهای وام گیرنده در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته که شامل دسته‌بندی‌های مختلفی اعم از وام خودرو- وام مسکن و … می‌شود. 

اما با نگاهی به مبلغ وام‌های بانکی به این نتیجه می‌رسیم که وام‌ها خود را با افزایش قیمت‌ها هماهنگ نکردند، به همین دلیل آنچنان که باید باری از دوش وام گیرندگان برنداشتند.

وام مسکن هم از جمله این وام‌هاست که هنگام خرید مسکن نقش پررنگی داشت، اما اکنون وضع متفاوت است. 

وام مسکن در گذشته 20 میلیون تومان بود و در آن زمان شاید می‌توانست، سهم بیشتری از مبلغ نهایی خرید مسکن را جبران کند اما در 17 دی 92 سقف وام خرید مسکن بعد از حدود 5 سال از 20 میلیون به 35 میلیون تومان و برای زوج‌های جوان به 50 میلیون تومان افزایش یافت. 

این در حالی است که مبلغ جدید وام مسکن کارگشا نبود، زیرا 35 میلیون تومان پاسخگوی مبالغ بالای خرید مسکن نبود. 

وام مسکن، علاوه بر اینکه می‌تواند به خریداران مسکن کمک به سزایی داشته باشد، می‌تواند در رونق بازار مسکن و در نهایت تحریک صنایع وابسته و تولید موثر باشد. 

اما در چند روز اخیر شنیده می‌شد که بانک‌ها قصد دارند با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن هم به رونق بازار مسکن کمک کنند و هم با افزایش 25 و 45 میلیونی وام مسکن به خریداران و وام گیرندگان کمک جدی داشته باشند تا بتوانند حداقل سهم بیشتری از مبلغ نهایی مسکن خریداری شده را جبران کنند. 

اما طبق گفته سید بهلول حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس، بانک مرکزی با افزایش وام مخالف و معتقد است به این طرح ایرادات جدی وارد است. 

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی معتقد است این طرح موجب افزایش نقدینگی و در نتیجه باعث کمبود و جلوگیری از رونق تولید می‌گردد، زیرا سرمایه‌های موجود به جای تولید به سمت این بازار هدایت می‌شود. 

این نماینده مجلس گفت: من کاملاً با بانک مرکزی هم‌نظر هستم زیرا تمام دلایل اعلام شده صحیح می باشد. 

این طرح موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام دلایل خاصی را مطرح می کنند، اما باید منتظر تصمیم‌گیری‌های جدی بانک مرکزی و همچنین نهادهای ذی‌صلاح در این موضوع باشیم و ببینیم که آیا وام 35 میلیونی مسکن می‌تواند خود را با افزایش قیمت‌ها همراه کند یا خیر. 

انتهای پیام/ 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  3  =