قسط هشتم دارایی‌های بلوکه شده ایران دریافت شد

خبر آزاد سازی آخرین قسط دارایی‌های بلوکه شده ایران در دور اول توافقات ژنو در حالی در ۲۴ ژوییه از سوی رسانه‌های خارجی اعلام شد که بانک مرکزی امروز دریافت قسط هشتم را تایید کرد.

به گزارش ریسک نیوز،بر اساس توافق ایران و گروه 1+5 مبلغ 550 میلیون دلار بابت بدهی های کشور هند در قالب قسط هشتم، از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شد.

 

این در حالی است که قرار بود تا قسط هشتم دارایی های بلوکه شده ایران در 20 ژوئیه همزمان با 30 تیرماه آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز شود.

بنابر توافق هسته‌ای 24 نوامبر بین ایران و گروه 1+5 قرار بر این شد تا 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت کشور طی هشت قسط و در شش ماه آزاد شود. براین اساس این گونه توافق شد که 550 میلیون دلار در اول فوریه، 450 میلیون دلار در اول مارس، 550 میلیون دلار در هفت مارس، 550 میلیون دلار در 10 آوریل، 450 میلیون دلار در 15 آوریل، 550 میلیون دلار در 14 مه، 550 میلیون دلار در 17 ژوئن و 550 میلیون دلار نیز در 20 ژوئیه واریز شود.

با وجود اینکه تمامی اقساط واریزی در موعد مقرر نبوده و گاهی با تاخیر همراه شد اما با احتساب واریز قسط هشتم ،تمامی مبلغ 4.2 میلیارد دلار توافق شده به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شده است.

در عین حال در پی مذاکرات انجام شده قرار بر این است که 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های ایران طی شش قسط که سررسید هرکدام هر دو هفته یک‌بار مشخص می شود به بانک مرکزی ایران پرداخت شود.

این در حالی است که پیش از این اعلام شد که پس از موافقت گروه ۱+۵ و ایران بر سر تمدید زمان توافق ژنو، نخستین قسط دارایی‌های بلوکه شده این کشور به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در اول ماه اوت (دهم مرداد) آزاد شد اما هنوز بانک مرکزی دریافت این قسط را تایید نکرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  +    =  9