رابطه بین نسبت های سودآوری و قیمت سهام در شرکت‌های بیمه

طی یک پزوهش بررسی شد:

میان نسبت سود خالص ، سود عملیاتی و بازده سرمایه در گردش با قیمت سهام شرکتهای بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه مستقیم وجوددارد. /مدیران شرکت ها همواره مایل به ارزیابی نقاط قوت و تهدیدهای آتی می باشند. یکی از روش هایی که مدیران شرکت های بیمه می توانند برای ارزیابی وضعیت آتی بکار برند استفاده از نسبت سود عملیاتی است.

بازار سرمایه در ایران یک بازار ناشناخته است. در این بازار روزانه هزاران سرمایه گذار پول خود را به امید دستیابی به ثروت بیشتر سرمایه گذاری می نمایند. در این میان برخی به هدف خود دست می یابند و برخی دیگر سرمایه خود را از دست می دهند. بازده سهام یکی از فاکتور های مهم در انتخاب بهترین سرمایه گذاری است. جامعه آماری تحقیق شامل شرکت های بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی سال های مورد مطالعه(1388-1391) است که در این پژوهش 18  شرکت بیمه که برخی ازآنها تاکنون دربورس اوراق بهادار وارد نشده اند.  مبنای جمع آوری داده های  تحقیق ،  اطلاعات رسمی است  که توسط شرکت های بیمه درسایت مربوطه و همچنین سایت سازمان بورس اوراق بهادار تهران منتشر می شود.

 از روش آمارتوصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است برای آزمون از فرضیه های پژوهش وضریب همبستگی پیرسون واسپیرمن استفاده شده است .نتایج تحقیق نشان می دهد که بین نسبتهای سودآوری و قیمت سهام شرکتهای بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه وجود دارد .

خاطر نشان می گردد ازاهداف عمده نطام بیمه ای کشور ایجاد امنیت اقتصادی وسرمایه گذاری از حیث تحمل ریسک واعتبار دهی به سیستم اقتصادی ورفاه وامنیت اجتماعی میباشد.   

لذا ابزارهای که میتوان در این راستا بهره جست ، استفاده از نسبت های مالی جهت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری میباشد  پیدایش نسبت های مالی به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد. از آن زمان بود که تحلیل گران نسبت های مالی را توسعه و ترویج دادند.پایه و اساس نسبت های مالی بر صورت های مالی استوار است وصورت های مالی نیز بر اساس داده های تاریخی تهیه می گردد امروزه تجزیه و تحلیل نسبت ها یک تکنیک قوی و ابزاری مناسب برای استفاده کنندگان  (بانکها ، بیمه ها ،  اعتبار دهندگان ومصرف کنندگان و …  ) در جهت شناخت و ارزیابی عملکرد گذشته، حال و پیش بینی وضعیت آینده شرکت وموسسات میباشد .امروزه حسابداری را به عنوان یک سیستم اطلاعاتی تعریف می کنند که یکی از مهمترین اطلاعاتی که از یک سیستم حسابداری بدست می آید اطلاعات مربوط به سود است.ا ستفاده کنندگان صورت های مالی بیشترین توجه خود را به سود  و اهرم های مالی معطوف می کنند.
 فرضیه اصلی:**
آیا بین نسبتهای سودآوری  و قیمت سهام در شرکت های بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار  رابطه مستقیم ومعنا دار وجود دارد.؟
 فرضیه فرعی:*
1)    آیا بین نسبت سود خالص و قیمت سهام شرکتهای بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه مستقیم وجود دارد ؟
2)    آیا بین نسبت بازده داراییها و قیمت سهام شرکتهای بیمه  پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه وجود دارد. ؟
3)     آیا اهرم مالی را میتواند بعنوان یکی از ابزارهای  مهم در ارزیابی سهام  شرکتهای بیمه های پذیرفته در بورس اوراق بهادار قلمداد کرد .
4)    آیا بازده سرمایه در گردش در شرکتهای بیمه از جمله بیمه دانا یکی از عوامل کلیدی در انتخاب سهام شرکت بیمه میباشد

نتیجه تحقیق :
در فرضیه فرعی اول پژوهش ارتباط میان نسبت سود خالص و قیمت سهام شرکتهای بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهاداردرنظرگرفته شد و تایید شد. مقدار ضریب همبستگی نشان دهنده رابطه مستقیم بین آنها می باشد. این یافته  با نتایج تحقیق رامانا  (2004)  همخوانی دارد. رامانا اعتقاد دارد که در شرکت هایی که نسبت سود خالص آنها بالا می باشد، قیمت سهام افزایش و رشد نشان داده است.]35[

درفرضیه فرعی دوم پژوهش ارتباط میان نسبت سود عملیاتی و قیمت سهام شرکتهای بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهاداردرنظرگرفته شد و تایید شد. مقدار ضریب همبستگی برای این فرضیه 0.617 بوده و نشان دهنده رابطه مستقیم بین آنها می باشد به عقیده کتی و همکاران  (2002)  نسبت سود عملیاتی می تواند موجب اعتماد بخشی به سرمایه گذاران شود و این موضوع خود افزایش دهنده قیمت سهام در شرکتها می گردد.]30[

درفرضیه فرعی سوم پژوهش ارتباط میان نسبت بازده دارایی و قیمت سهام شرکتهای بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهاداردرنظرگرفته شد ولی تایید نشد. با توجه به نتایج آزمون سال های 1388 تا 1391 در شرکت های بیمه، آمار ضریب همبستگی پیرسون بین رتبه بندی شرکت های بیمه بر اساس نسبت بازده دارایی و قیمت سهام 0.342 می باشد که بیانگر عدم  وجود همبستگی بین دو متغیر است. بدین معنی که با افزایش نسبت بازده دارایی ، قیمت سهام در شرکت های بیمه رشد و تغییر قابل ملاحظه نداشته است.

در فرضیه فرعی چهارم پژوهش ارتباط میان بازده سرمایه در گردش و قیمت سهام شرکتهای بیمه پذیرفته شده در بورس اوراق بهاداردرنظرگرفته شد و تایید شد. مقدار ضریب همبستگی برای این فرضیه 0.537 بوده و نشان دهنده رابطه مستقیم بین آنها می باشد. در این زمینه می توان بیان داشت که شرکتهای بیمه به دلیل برخورداری از بازده سرمایه در گردش نسبتاً مناسب در سالهای اخیر توانسته اند از قیمت سهام بالایی برخوردار باشند.اگر چه در این میان برخی شرکتهای بیمه نیز به دلیل بازده سرمایه در گردش پایین توان رقابت خود را نسبت به رقبا تا حدی از دست داده اند .

پیشنهادهای کاربردی بر مبنای یافته های تحقیق:
1.    با توجه به نتیجه فرضیه اول پیشنهاد می گردد که از معیار سودخالص در ارزیابی عملکرد مالی و سایر تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری استفاده شود.

2.    با توجه به نتیجه فرضیه دوم ، مدیران شرکت ها همواره مایل به ارزیابی نقاط قوت و تهدیدهای آتی می باشند. یکی از روش هایی که مدیران می توانند برای ارزیابی وضعیت آتی بکار برند استفاده از نسبت سود عملیاتی موثر مورد استفاده در این پژوهش است.

3.    با توجه به نتیجه فرضیه سوم، استفاده بهینه از دارایی های هر شرکت یکی از اهداف مدیریت می باشد لذا تلاش بر این است که دارایی های هر شرکت بازده بالایی داشته باشند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاد می شود به جای استفاده از نرخ بازده دارایی ها که از ارقام تاریخی تراز نامه استفاده می نماید از ارزش افزوده اقتصادی برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکت ها استفاده شود .

4.    با توجه به نتیجه فرضیه چهارم ، سرمایه گذاران همواره در پی شناخت وضعیت مناسب برای سرمایه گذاری می باشند و در این راستا مجبور به ارزیابی شرکت هدف می باشند. یکی از انواع روش های ارزیابی مورد استفاده سرمایه گذاران ارزیابی وضعیت مالی شرکت های مورد نظر می باشد. بنابراین با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش به سرمایه گذاران پیشنهاد می شود برای ارزیابی وضعیت مالی آینده شرکت ها به شاخص های اشاره شده در این پژوهش توجه نمایند.
 

غلام حسینی دانشجوی ارشد مدیریت بیمه و مدیر شعبه وحدت بیمه دانا*

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

74  +    =  77