نامگذاری ۱۷ مهرماه به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن از نامگذاری ۱۷ مهرماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا، نریمان اوجانی گفت: در راستای ایجاد امنیت غذایی و تامین پروتئین مورد نیاز جامعه، در شهریور ماه سال جاری بیش از 240 تن گوشت مرغ به ارزش یک میلیارد و 680 میلیون تومان در واحدهای مرغداری گوشتی شهرستان تنکابن تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.
وی با اشاره به اینکه این مقدار گوشت سفید تولیدی، از جوجه ریزی بیش از110 هزار قطعه جوجه در مرغداری شهرستان تنکابن صورت گرفته است گفت: نقش کارشناسان ذیربط در پرورش تولید مرغ گوشتی و حضور و نظارت و ارائه توصیه های کارشناسی به تولیدکنندگان در کاهش هزینه‌های تولید، افزایش تولید و سودآوری بسیار موثر می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن، یکی از محصولات تولیدی صنعت طیور در مازندران را تخم مرغ دانست و افزود: با احتساب تولید صنعتی و سایر ماکیان، در سال گذشته بیش از 16 هزار تن تخم مرغ خوراکی در استان تولید شده است.

اوجانی یادآور شد: تخم مرغ با دارا بودن بسیاری از ویتامین‌ها و به خصوص اسیدهای آمینه، بالاترین ارزش بیولوژیکی پروتئین را دارد که نسبت به سایر مواد پروتئینی حیوانی، حاوی کاملترین پروتئین با بالاترین قابلیت

جذب می باشد.

وی ادامه داد: دسترسی و نگهداری آسانتر، قابلیت پخت و پز سریع، قیمت مناسب و تنوع مواد غذایی مختلف محتوی آن، سبب افزایش روز افزون مصرف آن در خانوارها و صنایع شیرینی پزی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف تخم مرغ در کشور 180 عدد است گفت: در حالی که این میزان مصرف در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته بالغ بر 300 عدد می باشد.

اوجانی ادامه داد: امروزه ثابت شده است که کلسترول تخم مرغ نقش موثری در افزایش کلسترول خون و بیماریهای قلبی عروقی ندارد و از این رو از سال 2003 به بعد، توسط بسیاری از کشورهای توسعه یافته و کمیسیون بین المللی تخم مرغ شعار " هر انسان سالم یک تخم مرغ در روز" گسترش یافت و روز 9 اکتبر برابر با 17 مهر ماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف تخم مرغ، بیشتر در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و تمامی بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری توصیه می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  3  =