نقدی بر اولویت های تشکیل اتاق فکر انجمن حرفه ای صنعت بیمه

ریسک نیوز بررسی می کند

با وجود آنکه اتاق فکر انجمن حرفه ای صنعت بیمه بر لزوم توسعه حوزه فناوری اطلاعات در جهت ساماندهای ساختار صنعت بیمه اذعان دارد، اما توسعه این اصل مهم را اولویت نمی داند که این خود دلیلی است بر اینکه مدیران بیمه ای کشور درک درستی از صنعت حال بیمه در جهان ندارند و تعریفشان از توانگری و رسیدن به کیفیت خدمات بیمه ای و در نهایت احقاق حقوق مردم مبتنی بر شاخص های قدیمی است .

 ریسک نیوز / آزاده محسنی _ اولین جلسه اتاق فکر انجمن حرفه ای صنعت بیمه، دهم مهرماه با حضور کارشناسان صنعت بیمه  و اصحاب رسانه برگزار شد.

مسعود حجاریان ، مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه در ذکر دلایل تشکیل اتاق فکر انجمن حرفه ای صنعت بیمه عنوان کرد: اتاق فکر مکانی است برای رای زنی نخبگان و تعاطی نظر خبرگان که در صنعت بیمه نقش های گوناگون دارند. بیمه گران، بیمه گذاران، ناظران، واضعان مقررات، مدیران ریسک محاسبان بیمه، ارزیابان خسارت و سایر نقش آفرینان صنعت بیمه گردهم می آیند تا ریشه نارسایی های موجود را شناسایی و راهکار های بهینه را ارایه کنند تا محیطی سالم و سازنده بوجود آید و اعتماد عمومی به صنعت بیمه تقویت شود.

وی در اولین اتاق فکر که برای بررسی ریشه های ناتوانی بعضی از شرکتهای بیمه تشکیل شد،  برخی از فعالیت ها و اقدامات بیمه مرکزی در حوزه هایی نظیر فناوری اطلاعات، نرخ گذاری، کنترل نمایندگان، حضور در مجامع، اصرار بر افزایش سرمایه و رسیدگی به شکایات علیه شرکت های بیمه را فاقد اولویت خواند و تاکید کرد:  البته این به آن معنی نیست که اقدامات مذکور صحیح یا لازم نیست بلکه صرفا به فقدان اولویت آنها  تاکید دارم.

به اعتقاد وی،  اولویت، رعایت حقوق مردم و افزایش حس اعتماد عمومی است که با توانگری شرکت ها و کیفت  عملیات بیمه ای به ویژه ارزیابی درست و پرداخت سریع خسارت، حاصل می شود.

حجاریان تاکید کرد : هر عاملی که باعث شود شرکت های بیمه به تعهداتشان با قوت و سرعت عمل کنند، برای صنعت بیمه اولویت داردکه در این راستا کنترل کفایت ذخایر فنی و مدیریت ریسک در شرکتهای بیمه،  مهمترین و ضروری ترین اقدام مقام ناظر است که از ضروریات و اولویت ها محسوب می شود.

حجاریان :فناوری اطلاعات اولویت نیست

بنابراین گزارش مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه ، فناوری اطلاعات را اولویت محسوب نکرد ودر مقابل رعایت حقوق مردم و افزایش حس اعتماد عمومی که با توانگری شرکت ها و کیفت  عملیات بیمه ای حاصل می شود را از اولویت های صنعت بیمه بر شمرد.

حال سوال اینجاست که مقدمه  و به عبارتی ملزومات رسیدن به توانگری شرکت های بیمه و کیفیت عملیات بیمه ای و به تبع آن رعایت حقوق مردم و افزایش حس اعتماد عمومی چیست؟

برای پاسخ به این سوال مرور تجربیات جهانی و بررسی پیش زمینه های تحقق بیمه رقابتی در کشورهای دیگر ضروری به نظر می رسد.

بر اساس این گزارش استفاده از تکنولوژی های نوظهور نه تنها در صنعت بیمه بلکه در تمامی صنایع به یک ضرورت تبدیل شده است و در این راستا  فناورى اطلاعات یکی از مسیرهای گسترش صنعت بیمه در جهان است.

صنعت بیمه در کنار صنعت بانکداری به عنوان دو بازوی مدیریتی در هر اقتصادی محسوب می‌ شوند. به گونه ‌ای که عملکرد مناسب آن ‌ها می‌ تواند رشد متوازن و حرکت آرام اقتصاد را تضمین کند، از سوی دیگر، صنعت بیمه از نظر اجتماعی نیز از جایگاه مهمی برخوردار است و توسعه مناسب آن می‌ تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار در جامعه باشد. در شرایط حاضر و با توجه به پیچیدگی‌ های اقتصاد جهانی و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات در اقتصاد، صنعت بیمه نیز به عنوان یک صنعت پویا باید زمینه رشد خود را با سایر شاخه‌های اقتصاد فراهم آورد.

مزایاى استفاده از فناورى اطلاعات باعث شده است بخش عظیمى از سرمایه گذارى هاى بیمه گران در این حوزه به کار گرفته شود. بسیاری از مدیران شرکت های بیمه بر این باورند که فناورى اطلاعات نباید جایگزین روش سنتى فروش بیمه شود، بلکه باید به عنوان یک کانال توزیع در کنار دیگر کانال هاى توزیع قرار بگیرد.

آمارهای جهانی نشان می دهد ،اکثر کشورهای پیشرفته جهان برای یکپارچه سازی صنایع، رشته های دانشگاهی مختلفی را راه اندازی کرده اند؛ به عنوان مثال در برخی از کشورهای پیشرفته، رشته هایی نظیر مهندسی فناوری اطلاعات بیمه ای ایجاد شده تا فارغ التحصیلان بتوانند با شناخت اصول بیمه به طراحی مدل های بیمه فضای مجازی و تحلیل ریسک در فضای مجازی بپردازند ، همچنین متخصصان امنیت به دنبال راهکار های امنیتی برای مقابله با خطرهای الکترونیکی و شرکت های بیمه ای نیز به دنبال طراحی رشته های جدید برای رقابت در فضای مجازی هستند.

یافته های یک تحقیق جدید نشان می دهد مدیران ارشد صنعت بیمه مشغول سرمایه گذاری در بخش فناوری و به دنبال بازارهای نوظهور برای افزایش رشد هستند.

 علاوه براین  مشخص شده است. 86 درصد روسای ارشد شرکت کننده در تحقیقی  اعلام کردند برای افزایش سرمایه گذاری در بخش فناوری در 12 ماه آینده  برنامه ریزی کرده اند.

فناوری اطلاعات پیش زمینه توانگری مالی و کیفیت عملیات بیمه ای

با توجه به آنچه ذکر شد ، آیا بدون استفاده از فناوری اطلاعات وراهکار های نوین ایجاد کیفیت عملیات و توانگری مالی امکان پذیر است؟

کارشناسان معتقدند ، توانگری  فقط مالی نیست بلکه امروزه توانگری در بستر های حقوقی و فنی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است که همه این ها در گام اول توسعه فناوری اطلاعات را می طلبد.

علاوه براین از آنجا که مدیریت ریسک در حصول توانگری و شکل گیری کیفیت خدمات بیمه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است توجه به رابطه تنگاتنگ مدیریت ریسک و فناوری اطلاعات ضروری به نظر می رسد به طوریکه در واقع مدیریت ریسک یک سامانه نرم افزاری است و درحوزه" آی تی " تعریف می شود .امروزه نرم افزار های پیشرفته مدیریت ریسک قادرند ریسک موجود و وضعیت آن را شناسایی کنند و در نهایت راهکار پیشنهاد دهند .

بر ان اساس موج داده های بزرگ و مدلهای  پیش بینی کننده به بیمه گزاران کمک می کند به دوراندیشی برسند و دراین نقطه می توانند  فعل و انفعالات صنعت را بررسی کنند  و از داده های واقعی برای تصمیم گیری استفاده کنند.

با وجود آنکه مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه بر لزوم توسعه حوزه فناوری اطلاعات در جهت ساماندهای ساختار صنعت بیمه و شفاف سازی آن  وامکان مبازره با تقلب و فساد اذعان دارد، اما توسعه این اصل مهم را اولویت نمی داند که این خود دلیلی است بر اینکه مدیران بیمه ای کشور درک درستی از صنعت حال بیمه در جهان ندارند و تعریفشان از توانگری و رسیدن به کیفیت خدمات بیمه ای و در نهایت احقاق حقوق مردم مبتنی بر شاخص های قدیمی است و هنوز به اهمیت فناوری های نوین پی نبرده اند.

حاکمیت شرکتی پیش نیاز نظارت صحیح

در راه توسعه صنعت بیمه و رسیدن به توانگری مالی و کیفیت خدمات توجه به اصل حاکمیت شرکتی نیز ضروری خواهد بود زیرا پیاده سازی ان نظارت  صحیح بر این صنعت را رقم می زند همان اصلی که صنعت بیمه در ایران از فقدان آن رنج می برد.

بر اساس این گزارش ، در اصل حاکمیت شرکتی اولین گام استقلال هیات عامل از هیات مدیره و در عین حال نظارت هیات مدیره بر هیات عامل است که در نهایت منجر به کنترل داخلی و نظارت صحیح می شود و در این بین وجود حسابرس مستقل از هیات مدیره نیز ضروری خواهد بود ؛ بنابراین می توان گفت پیاده سازی اصل حاکمیت شرکتی که پاسخگویی ، شفافیت ، عدالت و احقاق حقوق ذینفعان رادر بطن خود دارد پیش زمینه ای دیگر در راه رسیدن به توانگری شرکت های بیمه است.

این گزارش می افزاید ، در حال حاضر تعریف درستی از نظارت در صنعت بیمه وجود ندارد که نیازمند بازنگری است و به نظر می رسد با پیاده سازی اصل حاکمیت شرکتی و توسعه فناوری اطلاعات به عنوان ابزار های عملیاتی ، نظارت صحیح در این صنعت محقق خواهد شد.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  7  =  42