جای خالی بانک آینده و مهر اقتصاد در لیست بانکهای مجاز بانک مرکزی/مجوز مشروط؛ بدعت یا قانون

در حالی که بانکهای آینده فعالیت رسمی خود را از حدود حدود یک سال پیش و بانک مهر اقتصاد از اوایل امسال آغاز کرده اند اما هنوز نام این دو بانک در جمع بانکهای مجاز بانک مرکزی ثبت نشده است.

به گزارش ریسک نیوز،از بانکداری الکترونیک،در حالی که بانک آینده فعالیت رسمی خود را  بیش از یک سال است که   آغاز کرده  اما با وجود برخط کردن اطلاعات بانکها و موسسات اعتباری دارای مجوز در در گاه اینترنتی بانک مرکزی  اما نام این بانک هنوز  در جمع بانکهای مجاز بانک مرکزی ثبت نشده است.

همچنین بانک مهر اقتصاد که پیش از این با عنوان موسسه فعالیت می کرد از اویل امسال  با تغییر تابلو، با عنوان بانک مهر اقتصاد به کار بانکداری مبادرت می کند اما نام این بانک نیز در لیست بانکهای مجاز دیده نمی شود

روز گذشته بانک مرکزی طی پیامکی خبر داد که لیست بانکهای و موسسات اعتباری دارای مجوز  در درگاه اینترنتی این بانک قرار داد اما وقتی به لیست مذکور مراجعه می کنیم می بنیم که نام بانکهای آینده و مهر اقتصاد هنوز در این لیست قرار ندارند. در این صورت این سوال مطرح می شود که آیا در اطلاع رسانی بانک مرکزی هدف خاصی مدنظر بوده یا صرفا اطلاع رسانی است.

مجوز مشروط،بدعت یا قانونی

بانک آینده اگر چه به صورت مشروط مجوز دریافت کرده اما برای ایجاد اعتماد و اطمینان مردم از مجاز بودن این بانک مناسب بود که نام بانک مذکور در لیست بانکهای مجاز قرار می گرفت. ضمنا وجود برخی عبارات مانند مجوز مشروط به لحاظ حقوقی برای بانکها  نزد سپرده گذاران احتملا باعث سوئ تعبیر می شود. اساسا دو حالت بیشتر وجود ندارد یا شرایط یک بانک یا شرایط مورد نظر در قانون و مقررات تطابق دارد یا ندارد و اگر بانک مذکور این شرایط را داراست طبعا ضرورتی برای مجوز مشروط ندارد و اگر شرایطی  فراهم نیست طبعا باید تا آن زمان صبور باشند.

بنابراین گزارش مجوز مشروط بدعتی است که بانک مرکزی در دولت دهم نهاد  و قطعا این بدعت در آینده باعث مشکلاتی خواهد شد.در هیچ کجای قانون مجوز مشروط دیده نمی شود لذا به نظر می رسد بانک مرکزی بهتر است از بدعت گذاری برزخ «مجاز مشروط» دوری گزیند.

در خبری که بانک مرکزی در 21 آذر 92 روی سایت خود گذاشت می خوانیم:«پس از تصویب ادغام بانک لغو مجوز شده تات با موسسات مالی صالحین و آتی در قالب مجموعه ای جدید توسط شورای پول و اعتبار که متضمن برخی الزامات، اقدامات و اصلاحات توسط سه موسسه پیش گفت می باشد، گزارش بخش نظارت بانک مرکزی مبنی بر لزوم طرح و تصویب اساسنامه بانک در شرف تاسیس آینده که نمونه اساسنامه متحدالشکل بانکها و موسسات اعتباری بوده و امکان نظارت قوی و موثر بیش از پیش بانک مرکزی را با استفاده از اختیارات لحاظ شده در این اساسنامه و رعایت قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور میسر می نماید، در جلسه مورخ 19/9/92 شورای پول و اعتبار مطرح گردید.
ج- شورای پول و اعتبار پس از بحث و بررسی در خصوص موضوع، اساسنامه بانک مذکور را مشروط به رعایت الزامات قبلی و نیز انجام برخی اقدامات جدید، حداکثر در مدت زمانی شش ماه، تصویب نمود.
در پایان اضافه می نماید صدور مجوز فعالیت برای بانک مذکور مشروط و منوط به رعایت الزامات مقرر قبلی و جدید در ضرب العجل مقرر خواهد بود و در غیر این صورت بانک مرکزی تصمیم مقتضی در خصوص تعیین تکلیف این بانک اتخاذ خواهد نمود.»

از زمان مذکور بیش از 10 ماه سپری شده اما هنوز مجوز رسمی بانک مذکور صادر نشده است.البته به تازگی درخبرها آمده است که اساسنامه این بانک در بانک مرکزی تصویب شده است.

داستان مهر اقتصاد

در خصوص بانک مهر اقتصاد نیز وضعیت چنین  است:به گفته نقی نتاج  این بانک به دلیل اینکه قادر نبود تا سپرده قانونی خود را به نسبت بدهی های خود نزد بانک مرکزی تسویه کند دریافت مجوز آن به تاخیر می افتاد اما در نهایت موفق شد تلاش هایی را صورت دهد به طوری که در اوایل خرداد سال جاری غلامحسن تقی نتاج آخرین اقدامات بانک به‌منظور دریافت مجوز نهایی از بانک مرکزی را تشریح کرد و گفت: شرکت سهامی عام بانک مهر اقتصاد به شماره ۴۲۹۷۰۷ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و هویت دیگری ندارد.مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در پاسخ به پرسش درخصوص اینکه پیش‌بینی می‌کنید که تا پایان شهریور مجوز نهایی را از بانک مرکزی دریافت کنید گفت: سازوکارهای قانونی انجام شده و با توجه به تودیع 2 هزار میلیارد تومانی سپرده قانونی در بانک مرکزی و عرضه 51 درصد سهم در بورس که به‌زودی صورت می‌گیرد انتظار می‌رود که این مهم محقق شود.

اما در نهایت در حالی که این بانک در سال جاری با تابلوی بانک مهر اقتصاد به فعالیت خود ادامه داد اما هنوز سهام این بانک در بورس عرضه نشده و بانک مرکزی نیز مجوز برای آن صادر نکرده است. نتاج به فعالیت 800 شعبه این بانک در سراسر کشور و دریافت مجوز افزایش سرمایه 12هزار میلیارد ریالی و منابع 33 هزار میلیارد ریالی بانک اشاره کرد.

بانکهای  مجاز مندرج در لیست بانک مرکزی:

بانکهای  مجاز مندرج در لیست بانک مرکزی به شرح زیر است:

بانکهای دولتی ملی، سپه و پست بانک ایران(3 بانک)

بانکهای تخصصی کشاورزی، توسعه صادرات، صنعت و معدن،مسکن و توسعه تعاون(5 بانک)

بانکهای غیر دولتی اقتصاد نوین،پارسیان،کارآفرین،سامان پاسارگاد،ملت،صادرات،تجارت،رفاه،دی، گردشگری،سرمایه،سینا،شهر، انصار،ایران زمین،قوامین، حکمت ایرانیان و خاور میانه(19 بانک)

بانکهای قرض الحسنه رسالت و مهر ایران(دو بانک)

موسسات اعتباری کوثر، توسعه و عسکریه(سه موسسه)

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  6  =  6