جایگزینی روبل و ریال در تجارت با روسیه در آینده‌ نزدیک

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: جایگزینی روبل و ریال به جای دلار و یورو در معاملات تجاری با روسیه بر اساس ضرورت دو کشور مورد توجه است و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

به گزارش ریسک نیوز غلامحسین شافعی در گفت‌و‌گو با  ایسنا اظهار کرد: امیدواری زیادی برای حصول به موضوع جایگزینی روبل و ریال در معاملات تجاری با روسیه و حذف دلار از معاملات وجود دارد و با توجه به موقعیت هایی که از نظر مبادلات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد و آینده ای که تصور می‌رود، پیش بینی می‌شود این مبادلات به حجم قابل توجهی افزایش یابد.

ضرورت حل مشکلات روابط پولی و بانکی بین ایران و روسیه
وی با بیان اینکه حل مسائل و مشکلات روابط پولی و بانکی بین دو کشور بسیار مهم بوده و این و توافق در آینده حاصل می‌شود، بیان کرد: ‌روسیه نیازمند چنین مقوله ای است و ایران نیز می‌تواند از این بابت برای صادرات اقتصادی خود با روسیه استفاده کرده و مشکلاتش را حل کند.

بانک مرکزی دو کشور در حال بررسی این موضوع هستند
شافعی با بیان اینکه نمی‌توان زمان دقیقی برای حصول این توافق پیش بینی کرد، گفت: بانک مرکزی دو کشور در حال بررسی این موضوع هستند و باید گفت بعد از امضای تفاهم‌نامه‌ میان ایران و روسیه، صادرات کالا به این کشور افزایش داشته است.

تجار در انتظار تصمیم بانک مرکزی
به گزارش ایسنا، اگر روبل و ریال جایگزین دلار و یورو شوند تجارت ایران و روسیه با سهولت بیشتری افزایش می‌یابد اما با اینکه مدتی است از ارائه پیشنهاد انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه بین ایران و روسیه می گذرد، هنوز نتیجه‌ای در این رابطه از سوی بانک مرکزی اعلام نشده و مشخص نیست که حذف دلار در معاملات تجاری به مرحله نهایی می رسد یا اینکه ایران همچنان پای هیچ پیمان پولی دوجانبه‌ای را امضا نخواهد کرد.

با توجه به حجم معاملات بین ایران و روسیه از یک سو و شرایط سختی که تحریم‌های سال‌های اخیر به معاملات دلاری ایران تحمیل کرده است، چند ماه پیش بود که پیشنهاد ورود به پیمان پولی دوجانبه بین ایران و روسیه مطرح شد تا با تایید بانک مرکزی، روبل جایگزین دلار در معاملات بین این دو کشور شود.

اما سیف، رییس کل بانک مرکزی در واکنش به انتقادات مطرحه در رابطه با تعلل بانک مرکزی در پیمان‌های پولی اظهار کرده که با فراهم آمدن زمینه‌های لازم برای عملیاتی شدن این پیمان دو جانبه، ریال ایران و روبل روسیه برای تجارت خارجی جایگزین می‌کند تا دیگر نیازی به ارز واسطه‌ای مثل دلار و یورو نباشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

34  −  30  =