ارز ناشی از صادرات بخش خصوصی نباید به سیستم بانکی وارد شود

پژوهان گفت :بخش خصوصی از امتیازاتی که بخش دولتی دارد بی‌بهره‌ و ارز حاصل از صادرات آنها نباید به سیستم بانکی وارد شود.

به گزارش ریسک نیوز،جمشید پژوهان کارشناس اقتصادی و رئیس سابق شورای رقابت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اگر ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی نمی رسد فقط به دلیل قوانین موجود است، گفت:  در گذشته کلیه ارزهای حاصل از صادارت به نظام بانکی برمی گشت اما متاسفانه این قانون لغو شد.

وی افزود: اما به طور کلی معتقدم که ارز ناشی از صادرات بخش خصوصی دلیلی ندارد که به سیستم بانکی پرداخت شود زیرا آنها می‌توانند با تبدیل این ارز به نهاده‌های مورد نیاز خود بسیاری از مشکلات خود را حل کنند.

پژوهان در ادامه افزود: اما بحث بخش دولتی مثل پتروشیمی، آلومینیوم و … متفاوت است زیرا آنها از مزیت‌ها و خدماتی بهره مند هستند که بخش خصوصی از آن بی بهره است، پس با توجه به این نکته بخش دولتی ملزم به پرداخت ارز حاصل از صادرات خود به سیستم بانکی است.

*تصویب نرخ دلار 2850 در بودجه 94  

جمشید پژوهان رئیس سابق شورای رقابت در ادامه در خصوص تصویب نرخ 2850 تومانی دلار در بودجه سال آینده گفت: درست یا غلط بودن تصویب این نرخ بستگی به بازار ارز در آینده دارد.زیرا اگر سمت تقاضا، ارز را کنترل کنیم و درآمد ارزی کاهش نیابد، مثبت است.

وی در ادامه وضعیت فعلی بازار ارز را آرام و با ثبات دانست و گفت: اگر بانک مرکزی اقدام به توزیع ارز نماید مطمئنا قیمت کاهش خواهد یافت، اما اگر شوکی به بازار وارد شود مطمئنا این آرامش را بر هم خواهد زد.

پژوهان در پایان تاکید کرد: از نظر من بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را معطوف به حفظ ثبات و آرامش موجود در بازار ارز کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

13  −  5  =