جایگاه و وظایف نهاد ناظر بر صنعت بیمه در هند

نظارت بر شرکت های بیمه و صنعت بیمه، یکی از نکات اصلی و اساسی در حوزه بیمه است و کشورها سعی دارند با استفاده از ساختارهای مناسب نظارتی، باعث رشد و تعالی صنعت بیمه شوند.
کشور هند از جمله کشورهایی است که نظارت در صنعت بیمه آن به طور تخصصی توسط یک نهاد ناظر بیمه ای به عمل می آید. نهاد ناظر صنعت بیمه هند تحت عنوان سازمان IRDA فعالیت می کند. این نهاد در سال 1999 با مصوبه مجلس تصویب و راه اندازی شد. اعضای این سازمان متشکل از یک رئیس، پنج عضو تمام وقت(موظف)، و چهار عضو پاره وقت بوده(غیر موظف)، که همگی توسط دولت هند منصوب می شوند.
این سازمان برای حمایت از منافع بیمه گذاران، تنظیم، ترویج و اطمینان از رشد مستمر صنعت بیمه هند و مسائل مربوط به این صنعت تشکیل شده است. بیانیه رسالت این سازمان به شرح زیر تعریف شده است:

•    حفاظت از منافع بیمه گذاران و برقراری رفتار منصفانه با آنها
•    نظارت بر رشد سریع و مستمر صنعت بیمه ( شامل پرداخت های سالیانه و پرداخت های بازنشستگی)
•    تنظیم، ترویج، و اجرای عادلانه قوانین، نظارت بر توانگری مالی و صلاحیت شرکت های بیمه
•    اطمینان از پاسخگویی سریع به درخواست ها و جلوگیری از هر گونه کارشکنی در صنعت بیمه
•    ایجاد سیستم مدیریت اطلاعات قابل اعتماد برای به اجرا درآوردن استانداردهای بالای توانگری مالی
•    دخالت در بازار بیمه، زمانی که استاندارها نا کافی بوده و یا غیر موثر اجرا می شوند.

وظایف و اختیارات این سازمان براساس بخش 14 قانونIRDA در سال 1999 تعیین گردیده است. براساس مفاد مندرج در بخش فرعی(1) این قانون، عملیات سازمان باید شامل موارد زیر باشد:
1)    موضوعات مرتبط با ثبت نام متقاضیان تاسیس شرکت بیمه، صدور مجوز، تجدید، اصلاح، تعلیق یا لغو مجوزها
2)    حفاظت از منافع بیمه گزاران، حل مشکلات بیمه ای آنها در خصوص بازخرید بیمه نامه، و سایر ظوابط و شرایط بیمه نامه
3)    فراهم سازی شرایط لازم، آموزش عملی و تعیین کد¬های رفتاری برای واسطه ها، کارگزاران و نمایندگی های بیمه
4)    تعیین و تعریف کدهای رفتاری برای بازدیدکنندگان و ارزیابان خسارت و فرایند ارزیابی خسارت
5)    ارتقا بهره وری در صنعت بیمه
6)    ارتقا و نظارت بر سازمان های حرفه ای صنعت بیمه و بیمه های اتکایی
7)    وضع جریمه و سایر هزینه ها، در جهت نیل به اهداف این قانون
8)    درخواست اطلاعات، انجام بازرسی، سوال و تحقیق(از جمله حسابرسی از شرکت های بیمه)، واسطه ها، کارگزارن بیمه، و سازمان های دیگری که در ارتباط صنعت بیمه فعالیت می کنند.
9)    کنترل و نظارت بر نرخ ، مزایا، ضوابط و شرایطی که که ممکن است در جریان معرفی یک خدمت بیمه ای جدید معرفی گردد و تا قبل از آن، توسط کمیته مشورتی تعرفه، مقررات گذاری و کنترل نشده باشد.
10)    تعیین استاندارد و شیوه ی حسابداری مورد استفاده در شرکت های بیمه و همچنین صورت حساب هایی که باید توسط شرکت های بیمه و واسطه های بیمه ای ارائه شود.
11)    نظارت بر سرمایه گذاری  شرکت های بیمه؛
12)    نظارت بر حفظ حاشیه توانگری شرکت های بیمه (توانایی ایفای تعهدات)
13)    داوری در اختلافات بین شرکت های بیمه، واسطه ها و کارگزاران بیمه
14)    نظارت بر فعالیتِ کمیته مشورتی تعرفه
15)    تعیین درصد حق بیمه دریافتی از شرکت های بیمه گر در راستای تامین مالی طرح ها و تنظیم و ترویج سازمان های حرفه ای  
16)    تعیین درصد بیمه زندگی و بیمه غیر زندگی که باید توسط شرکت های بیمه¬ای از بخش روستایی یا  اجتماعی جذب شود.
17)    اعمال سایر مواردی که ممکن است در دستور کار قرار گیرد.

یکی از زیر مجموعه های سازمان IRDA نهاد بازرس بیمه است، که توسط دولت هند در سال 1999با هدف رسیدگی سریع به شکایت مشتریان بیمه و برای کاهش مشکلات و جبران خسارت افراد شاکی تاسیس شد. این نهاد از اهمیت زیادی برخوردار است و  برای حمایت از منافع بیمه شدگان و شرکت های بیمه راه اندازی شده است.
بازرسین بیمه توسط شورای بیمه که شامل نمایندگان شرکت های بیمه ای کشور هند هستند ، تعیین می شوند. ساختار مدیریتی این نهاد شامل؛ رئیس کل، رئیس بخش بیمه زندگی، ریس بخش بیمه غیر زندگی، و یک نماینده از دولت مرکزی می باشند.

همچنین سازمانIRDA وبسایتی را طراحی کرده است که به صورت روزانه به روز می شود و کلیه اطلاعات منتشر شده توسط این سازمان را ارائه می کند. این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:
•     اطلاعات فعالیت ها و قوانین
•    اطلاعات شرکت های بیمه، بیمه گران اتکایی، نمایندگی موسسات بیمه ای، انتصابات متخصین آماری
•    اطلاعات بازدید و برآورد کنندگان خسارت، کارگزاران بیمه، نمایندگی شرکت ها
•    اطلاعات شورای بیمه، بازرسان بیمه
•    انتشار گزارش سالانه و مجله هایIRDA
•    انتشار اخبار مطبوعات

شوراهای بیمه( Insurance Councils)
از جمله دیگر نهادهای قانونی صنعت بیمه هند که جایگاه نظارتی برای آن پیش بینی شده است، شورا¬های بیمه زندگی و غیر زندگی است. ماموریت این شوراها به عنوان یک انجمن فعال بیمه ،کمک به شرکت های بیمه ای در حفظ استاندارهای بالا رفتاری و خدمات به مصرف کنندگان می باشد.
شورای بیمه زندگی :
شورای بیمه زندگی شامل چند کمیته فرعی متشکل از همه شرکت های بیمه عمر هند است( 24 شرکت بیمه عمر).
اهم فعالیت های این شورا به شرح زیر است:
•    تعامل با دولت و سازمان های دیگر در زمینه سیاست های حوزه بیمه زندگی
•    مشارکت فعال در گسترش اطلاعات بیمه ای در هند
•    فعالیت در جهت توسعه آموزش و پژوهش در صنعت بیمه هند
•    ایجاد تصویری مثبت از صنعت و بالا بردن ضریب اطمینان مصرف کنندگان
•    حفظ استاندارد بالای اخلاقی و قانونی
•    ترویج آگاهی از نقش و مزایای بیمه عمر
•    انجام تحقیقات در بیمه عمر ،انتشار مقالات و کمک به توسعه این بخش
•    ارائه کمک و راهنمایی به اعضا در صورت لزوم
•    ارتباط فعال صنعت بیمه زندگی هند و بازارهای جهانی

شورای بیمه غیر زندگی:
اهم فعالیت شورای بیمه غیر زندگی:
•    تجزیه و تحلیل پویا و اعمال نفوذ در جهت بهبود چارچوب¬های قانونی و نظارتی.
•    تجریه و تحلیل و پاسخ به طرح هایی اثرگذار بر صنعت بیمه
•    ارائه تصویری مثبت و درک بهتری از بیمه غیر زندگی به مردم و رسانه ها
•    ارائه درخواست و پیشنهاد به نهادناظر
•    ترویج و گفتگو و تبادل اطلاعات با انجمن های بیمه ای خارج از کشور، شرکت در فعالیت های سازمان های بین الملی و جلسات بین الملی .

"اداره مطالعات و تحقیقات شرکت بیمه ملت"/ سایت ایین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

90  −  83  =