۱۴۰۰ بازرسی بانک مرکزی بر نرخ سود

مدیرعامل بانک سپه به برنامه نظارت ضربدری بانک مرکزی برای نظارت بانک‌ها بر یکدیگر اشاره کرد و توضیح داد: به همین واسطه بانک مرکزی از بانک‌ سپه ۵ بازرس درخواست کرده تا بر شعب بانک‌های دیگر نظارت کنند.

به گزارش ریسک نیوز،سید کامل تقوی نژاد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مصوبه جدید بانک مرکزی برای نرخ‌های سود سپرده، اظهارداشت: همه مدیران حاضر در جلسه نوزدهم آذر ماه بر اجرای مقررات و نظارت جدی بانک مرکزی تاکید کردند.

وی افزود: آقای سیف معتقد بود با نظارت بازرسان بانک‌ها بر این مصوبه، به طور قطع، نرخ‌های سود سپرده اجرایی شود.

مدیرعامل بانک سپه در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش نرخ تورم، بحثی درباره کاهش نرخ سود مصوب سپرده و تسهیلات در ماه‌های آینده مطرح نشد، گفت: هدف اول بانک مرکزی جلوگیری از نرخ‌شکنی بانک‌ها و موسسات و اجرای درست نرخ‌های تعیین شده سپرده است و پس از عبور از این مرحله، با توجه به کاهش نرخ تورم قطعا نرخ سود می‌تواند در آینده باز هم کاهش یابد.

مدیرعامل بانک سپه در پاسخ به این سوال که علت اعمال نشدن نرخ‌های سود مصوب در سیستم بانکی چه بوده است، اظهارداشت: یکی از علت‌ها نرخ‌شکنی موسسات غیرمجاز بود و برخی بانک‌ها هم با توجه به کاهش حجم سپرده‌ها و منابع، نرخ‌ها را افزایش دادند که این اقدامی اخلاقی نبود.

تقوی‌ نژاد ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی و حمایت دولت و معاون اول رئیس جمهور بر اجرای مقررات در نظام بانکی، این مرحله نسبت به مرحله قبل متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به ابزارهای بانک مرکزی برای اعمال نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، افزود: با ابزارهایی نظارتی بانک مرکزی از جمله شبکه شتاب، ساتنا و تایید صلاحیت هیات مدیره بانک‌ها زمینه پیشبرد این سیاست پولی وجود دارد.

مدیر عامل بانک سپه با اشاره به اجرای نرخ‌های سود سپرده مصوب 10 تا 22 درصد در دوره زمانی دو ماهه، گفت: در این مدت زمان که نرخ‌های سود سپرده اجرایی شد، به دلیل اعتماد مردم به بانک‌های بزرگ، حجم سپرده‌گذاری در این بانک‌ها افزایش و تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌های کوچک و موسسات کاهش یافت.

وی گفت: مصوبه قبلی نرخ سود سپرده در دو ماه اول اجرایی شد اما از شهریور ماه به تدریج نرخ‌های بالاتر برای جذب سپرده آغاز و فراگیر شد؛ بانک مرکزی در این دوره به طور جدی پیگیر اعمال نرخ‌های سود سپرده است.

تقوی نژاد با اشاره به 1400 بازرسی بانک مرکزی در دو مرحله، تصریح کرد: بعد از این بازرسی‌ها بانک مرکزی برای اجرای نرخ‌های مصوب، بار دیگر تصمیم‌گیری کرد، بانک مرکزی سیاست جدید نظارتی را در دستور کار قرار داده که براساس آن، بازرسان بانک‌ها با بانک مرکزی در اجرای برنامه نظارتی همکاری می‌کنند.

مدیرعامل بانک سپه به برنامه نظارت ضربدری بانک مرکزی برای نظارت بانک‌ها بر یکدیگر اشاره کرد و توضیح داد: به همین واسطه بانک مرکزی از بانک‌ سپه 5 بازرس درخواست کرده تا بر شعب بانک‌های دیگر نظارت کنند.

مدیر عامل بانک سپه ادامه داد: از طرف دیگر بازرسان بانک‌های دیگر بر شعب بانک‌ سپه و سایر بانک‌ها نظارت می‌کنند،این بازرسان در راستای اعمال نظارت بر بانک‌ها، با بانک مرکزی همکاری می‌‌کنند.

 در جلسه 19 آذر ماه بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها، بر اجرای نرخ‌های سود سپرده تاکید شد. روز گذشته هم بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی نرخ‌های سود سپرده را مجددا ابلاغ و موارد تنبیهی عدم اجرای آن را اعلام کرد.

بر این اساس، تذکر کتبی به مدیران یا متصدیان متخلف، محکومیت متخلفین به پرداخت جریمه، ممنوع ساختن نهاد متخلف از انجام بعضی امور بانکی به طور موقت یا دائم، عدم صدور هرگونه مجوز برای نهاد متخلف، قطع برخی سامانه ها و خدمات نهاد متخلف، سلب صلاحیت حرفه ای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل نهاد متخلف به طور موقت یا دائم و ممنوع ساختن پرداخت سود سهام یا تقسیم اندوخته‌ها، 7 مورد تنبیهی است که بانک مرکزی در بخشنامه‌ خود به آن اشاره کرده است.

همچنین نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله  22  درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار 9 ماه تا یک سال 20 درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار 6 ماه تا نه ماه 18  درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار سه ماه تا شش ماه 14  درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی 10  درصد تعیین شده که نسبت به مصوبه قبلی، نرخ سود سپرده 6 ماهه و 9 ماهه 2 درصد بیشتر است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  59  =  61