کنترل بازار نقد با انتشار اوراق سلف موازی سکه

خواجه نصیری خبر داد:

مدیر اداره امور بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سازمان برای انتشار اوراق سلف موازی سکه در بورس کالا آمادگی لازم را دارد.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا محمودرضا خواجه نصیری با اشاره به پیشنهاد ارایه شده به بانک مرکزی برای انتشار اوراق سلف موازی سکه در بورس کالا گفت: در صورتی که بانک مرکزی با این پیشنهاد موافقت کند، اوراق سلف موازی سکه جایگزین عرضه نقدی سکه در بورس کالا می شود.

خواجه نصیری با بیان اینکه بانک مرکزی هنوز نظر خود را در این خصوص اعلام نکرده است، تصریح کرد: اوراق سلف موازی سکه با سازوکاری شبیه اوراق سلف نفتی منتشر می شود.

وی با اشاره به اینکه تمام اقدامات اجرایی در بازار سرمایه انجام شده است افزود: از نظر فرایند مقرراتی و عملیاتی تمام مراحل انجام شده و اگر عرضه کننده که بانک مرکزی محسوب می شود با این موضوع موافقت کند، اوراق را منتشر و عرضه می کنیم.

خواجه نصیری با اشاره به اینکه قرارداد سلف موازی دارای سررسید است، تصریح کرد: بر این اساس اوراق سلف موازی برای تحویل در روز مشخص توسط عرضه کننده، منتشر می شود.

مدیر اداره امور بورس ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه عرضه کننده باید دارای توانایی تحویل سکه را داشته باشد، خاطرنشان کرد: خریداری که اوراق را خریداری می کند آن را برای دوره مشخص خریداری می کند و باید کل وجه را هم پرداخت کند.

 

قابلیت معامله در بازار دست دوم

خواجه نصیری با تاکید بر اینکه این اوراق قابل معامله در بازار دست دوم هستند، تصریح کرد: خریدار تا قبل از سررسید می تواند اوراق را به شخص دیگری منتقل کند.

وی با بیان اینکه قراردادها بر اساس تعداد مشخصی از سکه طراحی شده است، اظهار کرد: تا زمان سررسید، قراردادها قابل معامله هستند اما بعد از سررسید خریدار با مراجعه به بورس می تواند درخواست تحویل را ارایه کند یا اوراق را تسویه کند.

مدیر اداره امور بورس ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه تسویه اوراق به قیمت روز سکه انجام می شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس عرضه کننده به قیمت روز پول را پرداخت می کند.

وی با اشاره به اینکه اوراق به صورت سلف منتشر می شود و به همین دلیل با قیمت روز اختلاف دارد، اظهار کردی: زمانی که فروشنده به صورت سلف اقدام به فروش می کند نرخ سودی که به وجه مربوط است از قیمت کسر می شود.

 

خواجه نصیری خاطرنشان کرد: از آنجاییکه که خریدار می تواند اوراق را قبل از سررسید به فروش برساند قیمت پایین تر از قیمت نقد خواهد بود.

 

کنترل بازار نقد

مدیر اداره امور بورس ها و بازارهای سازمان بورس با بیان اینکه اوراق سلف از بازار نقد تبعیت می کند، عنوان کرد: با توجه به اینکه انتشار این اوراق بخشی از نیازها در بازار نقد را پوشش می دهد می تواند تاثیر مثبتی بر کنترل این بازار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران بازار نقد می توانند به جای خرید سکه به صورت نقدی اوراق سلف موازی را خریداری کنند، تصریح کرد: با توجه به این موضوع نیاز به سکه کم می شود و به دلیل کم بودن سکه در بازار داخل دیگر شاهد اوج گیری قیمت در بازار نقدی نخواهیم بود .

خواجه نصیری در گفت‌‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، افزود: از سوی دیگر نیاز به ضرب سکه هم در بازار کم شده و التهابات موجود در بازار نقدی کاهش می یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

94  −    =  88