محرومیت چک برگشتی ها از تسهیلات و دسته چک بانکی

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه‌ریزی جدید این بانک برای ساماندهی دسته چک‌ها خبرداد و گفت: بر اساس این برنامه نقدشوندگی دسته چک‌ها تضمین می‌شود.

به گزارش ریسک نیوز، محمود بهمنی با اشاره به برنامه ساماندهی دسته چک ها از سوی بانک مرکزی بر اساس پارامترهای مختلف به مهر گفت: بر این اساس دسته چک ها رتبه بندی می شوند و دسته چک ها بنابر وضعیت حساب بانکی مشتریان بانکی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بر اساس برنامه ساماندهی، دسته چک ها با اندازه های متفاوت به مشتریان بانکی ارائه می شود، عنوان کرد: بانک مرکزی تدابیری را اندیشیده است که مردم بتوانند به راحتی از این ابزار مبادله پولی استفاده کنند.

وی گفت: بانک مرکزی طرحی دارد که طبق آن بانکها ملزم هستند که پیش از ارائه دسته چک به مشتریان و متقاضیان دسته چک بانکی، مبلغی معادل ارزش چک های صادره را از حساب مشتری مسدود کنند.
بهمنی با اعلام اینکه این کار باعث اطمینان بخشی به گیرندگان چک ها می شود، عنوان کرد: به عبارت دیگر نقدشوندگی چک های صادره با این کار تضمین می شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: از این پس بانکها به افراد دارای چک برگشتی تسهیلات نخواهند داد و دسته چک بانکی برای آنها صادر نمی شود.
طی یکسال اخیر موضوع اصلاح دسته چکها، طبقه بندی و ساماندهی دسته چک براساس رنگ بندی و سایر فاکتورهای اقتصادی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

بانک مرکزی قصد دارد تا با ساماندهی اسناد مبادله پولی از جمله دسته چکها و ارائه آنها به افراد خاص از افزایش تعداد چکهای برگشتی که طی سالهای اخیر آمار آن رو به فزونی گذاشته است، جلوگیری کند. برنامه اصلاح قانون چک با همکاری بانک مرکزی و قوه قضائیه نیز در همین راستا صورت گرفت.

براین اساس، تدابیری که برای افزایش امنیت چکها صورت گرفت که از جمله آنها افزایش امکانات چاپ چک پولهای بانک مرکزی بوده، طی آن این بانک چکها را به چند گروه دسته بندی کرد و حساب بانکی افراد در ارائه دسته چک مورد توجه قرار گرفت.
البته در مقطعی از سوی مسئولان بانک مرکزی موضوع رنگ بندی دسته چک ها نیز مورد توجه قرار گرفت، ساماندهی دسته چکها حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری، تولید چکها، داشتن شاخصهای امنیتی و امکان رهگیری دنبال شد.

فعال شدن سامانه چک‌ها از دیگر اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد و چک های برگشتی در این سامانه مشخص می شوند،  این سامانه به بانکها در مورد وضیت چکهای برگشتی سرویس می دهد و بانکها می توانند به صورت فوری از این سامانه در مورد چکها استعلام کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  72